Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips om hur du enkelt kan sänka elförbrukningen pÃ¥ din Nibe Fighter 410p / 310p  (läst 112476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack sÃ¥ jättemycket GDS-Jan!  Thumbsup

Äntligen förstår jag. Tack vare att du ritade upp inkopplingen i elschemat! Jag krånglade visst till det i onödan :)

Jag trodde att respektive utgående pol på fläktsynkreläet skulle kopplas förbi fläkthastighetsväljaren till fläktarna. Alltså parallellt med fläkthastighetsväljaren.

Så tack ännu en gång för tålamodet du haft för att förklara så jag förstår och tiden du lagt ner på att rita ett kopplingsschema.
Jag meddelar framöver hur det gick med inkopplingen. Under operationen hoppas jag kunna ta någon bild som jag kan publicera här.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Det är bara här du skall koppla in ditt relä.
För att slippa ha ett 6-poligt relä och helt plötslig 12-anslutningar till fläkttrafon så rekommenderar jag att du bara drar 096 och 097 (normal) via ett 2-poligt relä.
Då fungerar bara fläktsynk i läge normal.
096 och 097 drar du till varsin mittpol på relät.
Dragsida från varsin pol drar du till trafo där 096 och 097 satt orginal.
Vilosida från varsin pol drar du till lägre uttag på trafon. Se till att frånluftsfläkt sitter på en högre hastighet.
Inget kan gå bakvägen och inget kan bli fel.
intressant, har samma schema i min manual men saknar reducerat/normal/forcerat, vad är det? Jag har tilluften på 3:an och frånluften på 8:an nu. Är det fel? Förra sommaren körde jag tilluften på 1:an och frånluften på 6:an pga att det blir minst 60 grader uppe på taket där luften dras in till huset, blir varmt som bara den i huset om man inte minskar på tilluften.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
intressant, har samma schema i min manual men saknar reducerat/normal/forcerat, vad är det? Jag har tilluften på 3:an och frånluften på 8:an nu. Är det fel? Förra sommaren körde jag tilluften på 1:an och frånluften på 6:an pga att det blir minst 60 grader uppe på taket där luften dras in till huset, blir varmt som bara den i huset om man inte minskar på tilluften.

Om det är rätt eller fel beror på huset.

Som det är anslutet i manualen är så pumpen levereras.
Det skall givetvis anslutas efter husets uträknade behov.

Jag har också forcerat på min pump men använder det inte.
Tanken är väl att om man har mycket folk hemma så skall man kunna öka på ventilationen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
intressant, har samma schema i min manual men saknar reducerat/normal/forcerat, vad är det? Jag har tilluften på 3:an och frånluften på 8:an nu. Är det fel? Förra sommaren körde jag tilluften på 1:an och frånluften på 6:an pga att det blir minst 60 grader uppe på taket där luften dras in till huset, blir varmt som bara den i huset om man inte minskar på tilluften.

Som GDS-Jan skrev ska luftflödesinställningen göras enligt en specifik uträkning för just ditt hus. Denna beräkning visar att du ska ha en viss tilluftmängd (om du har mekanisk tilluft) och en viss frånluftsmängd. Frånluftsflödet är alltid något mer pga att du ska ha lite undertryck i huset (på övervåningen brukar det vara något mer undertryck än på nedervåningen om du har 2 plan). Luftflödet ställs in med en luftflödesmätare på respektive till- och frånluftsdon enligt ett för ditt hus uträknat protokoll. Inställningen dokumenteras så man vet hur mycket varje don ska vara öppet om någon skulle skruva på dem. Om luftflödet är för högt eller för lågt när man gör luftflödesinställningen får man ändra spänning på till- eller frånuftsfläkt. För att få ett bra inomhusklimat är det viktigt att balansen är bra. Husets totala luftvolym bör omsättas varannan timme. När det väl är injusterat ska man inte behöva ändra på detta.

Fläkthastighetsväljaren finns dold under frontpanelens nedre del. Kolla symbol M på sidan 6 i instruktionsboken som finns under följande länk:
http://www.nibeonline.com/pdf/711305-1.PDF
Där står även mer information.
« Senast ändrad: 11 mars 2012, 19:00:15 av hampus80 »

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Fläkthastighetsväljaren finns dold under frontpanelens nedre del.
Hm, vÃ¥ran 410P har inte den. Tror det blir bra för oss att köra "reducerat" när kompressorn inte gÃ¥r, samt nuvarande inställning när den gÃ¥r. Har inte tagit mig tiden att fixa det än  a:gl. De dära 2 skruvarna som hÃ¥ller panelen uppe, stjärnskruvarna, de är rätt slitna, borde byta ut de till nÃ¥t annat. Förra husägaren hade kört konstant "reducerat" pÃ¥ somrarna vilket jag alltsÃ¥ ocksÃ¥ gjorde förra sommaren, funkade bra, hade undertryck och mycket behagligare än sommaren innan, LLVP:n hjälpte till ocksÃ¥.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hm, vÃ¥ran 410P har inte den. Tror det blir bra för oss att köra "reducerat" när kompressorn inte gÃ¥r, samt nuvarande inställning när den gÃ¥r. Har inte tagit mig tiden att fixa det än  a:gl. De dära 2 skruvarna som hÃ¥ller panelen uppe, stjärnskruvarna, de är rätt slitna, borde byta ut de till nÃ¥t annat. Förra husägaren hade kört konstant "reducerat" pÃ¥ somrarna vilket jag alltsÃ¥ ocksÃ¥ gjorde förra sommaren, funkade bra, hade undertryck och mycket behagligare än sommaren innan, LLVP:n hjälpte till ocksÃ¥.

Jag kollade upp skruvarna när jag hade nere min frontpanel. Det är 2st M4 x 7 mm med stor skalle.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det blir nog ingen hysteresändring av kompressorgivaren...

Tidigare har jag skrivit om att jag planerade att koppla in ett relä som skulle styra kompressorgivarens hysteres med hjälp av ett 8,2k ohms motstånd. Idag skulle operationen utföras och innan kollade jag för säkerhets skull att reläet var som det skulle pga att minimera chanserna att förstöra styrkortet med felaktig spänning. Jag kopplade in reläet på 230 volt från vägguttaget och mätte upp en läckagespänning på ca: 1 volt mellan de in- och utgångar som blir aktiverade när reläet drar (jag hade köpt 2st reläer och spänningsläckaget gällde båda reläerna). Därefter mätte jag upp hur stor spänning som matades ut till kompressorgivaren och den var på knappt 2 volt. Efter denna upptäckt avbröt jag operationen då det känns som att det kan skada styrkortet.

OBS!
Jag gjorde endast likspänningsmätning på slingan mellan styrkortet och kompressorgivaren eftersom jag antog att det endast kunde vara fråga om likspänning som styrkortet skickar ut till kompressorgivaren. Likspänningen på slingan är nog inte alltid 2 volt utan ändras antagligen beroende på resistansen i kompressorgivarens NTC-motstånd. På reläet mätte jag däremot med både lik- och växelspänning och läckagespänningen på ca: 1 volt var endast vid växelspänningsmätning och 0 volt vid likspänningsmätning.

Vad tror ni? 

Blir det dåligt för styrkortet att få in ca: 1 volt växelspänning på befintliga 2 volts likspänningsslingan?

Det är ju ganska stor potentialskillnad på 1 volt och 230 volt så risken är kanske stor att det börjar läcka ut lite högre spänning från reläet i framtiden?
« Senast ändrad: 23 mars 2012, 23:04:42 av hampus80 »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Det blir nog ingen hysteresändring av kompressorgivaren...

Tidigare har jag skrivit om att jag planerade att koppla in ett relä som skulle styra kompressorgivarens hysteres med hjälp av ett 8,2k ohms motstånd. Idag skulle operationen utföras och innan kollade jag för säkerhets skull att reläet var som det skulle pga att minimera chanserna att förstöra styrkortet med felaktig spänning. Jag kopplade in reläet på 230 volt från vägguttaget och mätte upp en läckagespänning på ca: 1 volt mellan de in- och utgångar som blir aktiverade när reläet drar (jag hade köpt 2st reläer och spänningsläckaget gällde båda reläerna). Därefter mätte jag upp hur stor spänning som matades ut till kompressorgivaren och den var på knappt 2 volt. Efter denna upptäckt avbröt jag operationen då det känns som att det kan skada styrkortet.

OBS!
Jag gjorde endast likspänningsmätning på slingan mellan styrkortet och kompressorgivaren eftersom jag antog att det endast kunde vara fråga om likspänning som styrkortet skickar ut till kompressorgivaren. Likspänningen på slingan är nog inte alltid 2 volt utan ändras antagligen beroende på resistansen i kompressorgivarens NTC-motstånd. På reläet mätte jag däremot med både lik- och växelspänning och läckagespänningen på ca: 1 volt var endast vid växelspänningsmätning och fick 0 volt vid likspänningsmätning.

Vad tror ni? 

Blir det dåligt för styrkortet att få in ca: 1 volt växelspänning på befintliga 2 volts likspänningsslingan?

Det är ju ganska stor potentialskillnad på 1 volt och 230 volt så risken är kanske stor att det börjar läcka ut lite högre spänning från reläet i framtiden?

Förlåt men jag förstår inte vad du pratar om?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om du mäter utan nån belastning så är det inte så konstigt. Det räcker nog att hålla kablarna till mätinstrumentet nära en spole med 230V för att den skall registrera några V spänning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det känns som att det är obra för styrkortet om det kommer in främmande spänning från reläet. Styrspänningen till reläet är 230 volt, det är härifrån spänningsläckaget kommer och uppmättes i reläets funktionskrets vars enda uppgift är att styra till- och frånslag av 8,2k ohms motståndet.

Svar på purjo__ påstående:
Spänningen var 0 volt på benen som inte var aktiverade när spolen var dragen. Mätinstrumentet borde inte registrera 0 volt på dessa utgångar då de ligger bredvid de utgångar som samtidigt visar ca: 1 volt.
« Senast ändrad: 24 mars 2012, 09:04:18 av hampus80 »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Prova att ta i mätproberna med bara fingrarna på växelströmsmätning och läs av displayen.
Hur tycker du att det känns  ;)

Det är RF och ditt styrkort kommer att registrera 0volt så det är ofarligt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är RF och ditt styrkort kommer att registrera 0volt så det är ofarligt.

Vad är RF?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Vad är RF?

Radiofrekvent signal.
Det som brummar om du tar med fingrarna på förstärkaringången.
 
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Att man kan mäta växelspänning av varierande nivå på en öppen krets som ligger nära en krets där det går växelström er helt normalt och helt ofarligt. Induktion kallas det för. Så fort du belastar/sluter kretsen så går spänningen ner till 0.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!