Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken app ska man ha till en luft/luft -värmepump?  (läst 2376 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gooner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken Online-styrenhet ska man egentligen ha till en Daikin Solo XRH35 luft/luft- pump installerad i december 2020? Finns ju en för kyla en för värme och så en boststadsstyrenhet.
https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/styrsystem/daikin-online-controller.html

Den enda som hittar på min pump på nätverket är den som är för kyla men det känns ju inte helt rätt.


Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Vilken app ska man ha till en luft/luft -värmepump?
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2021, 21:57:52 »
Borde vara Daikin online Controller. Vad kör du, android eller iOS?

Jag har Android och kör en beta version av Residential Controller som stödjer i alla fall Caldo XRH.
Värmeglad.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken app ska man ha till en luft/luft -värmepump?
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2021, 10:42:11 »
Vilken Online-styrenhet ska man egentligen ha till en Daikin Solo XRH35 luft/luft- pump installerad i december 2020? Finns ju en för kyla en för värme och så en boststadsstyrenhet.
https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/styrsystem/daikin-online-controller.html

Den enda som hittar på min pump på nätverket är den som är för kyla men det känns ju inte helt rätt.

Daikin Residential Controller är den bästa. Under April öppnar vi upp den för alla luftvärmepumpar i omgångar (stor migrering av nästan 500.000 användare skall göras)
Under tiden kan du köra med Daikin Onlin Controller. Den är inte till för kyla utan den har bara en blå färg. Du kan styra kyl och värmefunktioner med den idag.

Mvh
Daikin

Utloggad Gooner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken app ska man ha till en luft/luft -värmepump?
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2021, 20:02:11 »
Ok, då förstår jag.
Trodde bara att dÃ¥ den röda heter Heating och  under den blÃ¥ stÃ¥r det att den är för luftkonditionering att det var den röda som skulle användas.
Har dock lite problem med den blå appen, då jag ställt in 18 grader ( ett garage) i autoläget med fjärrkontrollen håller den 18 grader prickfritt, men när jag stänger av med fjärrkontrollen och sen slår på den igen med appen så börjar det blåsa kalluft och temperaturen faller snabbt till 16 grader (då stängde jag av pumpen), trots att temperaturen också i appen står på 18 grader och i autoläget. Måste jag om jag använder appen köra i värmeläget? Kör med Android-telefon.

När vi ändå pratar temperatur, jag har kört på 18 grader då det är det lägsta man kan välja i autoläget, är det också den temperatur som rekommenderas eller kan jag gå ner till typ 16 grader utan att riskera att pumpen får problem med avfrostningen?

Tack förresten för alla svar.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken app ska man ha till en luft/luft -värmepump?
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2021, 10:22:51 »
Ok, då förstår jag.
Trodde bara att dÃ¥ den röda heter Heating och  under den blÃ¥ stÃ¥r det att den är för luftkonditionering att det var den röda som skulle användas.
Har dock lite problem med den blå appen, då jag ställt in 18 grader ( ett garage) i autoläget med fjärrkontrollen håller den 18 grader prickfritt, men när jag stänger av med fjärrkontrollen och sen slår på den igen med appen så börjar det blåsa kalluft och temperaturen faller snabbt till 16 grader (då stängde jag av pumpen), trots att temperaturen också i appen står på 18 grader och i autoläget. Måste jag om jag använder appen köra i värmeläget? Kör med Android-telefon.

När vi ändå pratar temperatur, jag har kört på 18 grader då det är det lägsta man kan välja i autoläget, är det också den temperatur som rekommenderas eller kan jag gå ner till typ 16 grader utan att riskera att pumpen får problem med avfrostningen?

Tack förresten för alla svar.
Skall inte vara någon skillnad mellan appen eller fjärren.
Dock skall du inte köra driftsläge Auto, thäll den i värmedrift (Sol). Fläkten kan du ha i Auto.

D

Utloggad Gooner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken app ska man ha till en luft/luft -värmepump?
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2021, 06:24:32 »
Då ska jag testa att köra i det läget och hoppas det funkar bättre.
Ang. vilken lägsta temperatur som är lämplig för att pumpen ska funka smärtfritt, någon som har koll på det?

Utloggad Gooner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken app ska man ha till en luft/luft -värmepump?
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2021, 16:10:39 »
Provade igÃ¥r att köra pÃ¥ värme och sen  fläkt pÃ¥ auto, inställd pÃ¥ 18 grader. DÃ¥ blev den faktiska temperaturen att ligga pÃ¥ 19-20 grader. Fick ställa in den pÃ¥ 16 gr. för att den ska hÃ¥lla 18 gr. faktisk temp. När jag har kört 18 gr. i auto- läget hela vintern har har den hÃ¥llit sig pÃ¥ 18 gr.

Inloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken app ska man ha till en luft/luft -värmepump?
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2021, 10:09:32 »
Kör du i läge auto och det blir varmt inne så börjar pumpen att kyla. Har du inga problem med det så kör den så.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Jhvj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken app ska man ha till en luft/luft -värmepump?
« Svar #8 skrivet: 01 april 2021, 21:02:45 »
På daikins hemsida står att det endast är enheter köpta från 2020 som kan använda residential appen och stt äldre enheter är förpassade till gamla appen. Men detta ska ändras alltså?

Edit: den nya appen funkar även för min enhet, dock verksr sppen vara mer webbaserad än online Controller sÃ¥ ibland  buggar den

Daikin Residential Controller är den bästa. Under April öppnar vi upp den för alla luftvärmepumpar i omgångar (stor migrering av nästan 500.000 användare skall göras)
Under tiden kan du köra med Daikin Onlin Controller. Den är inte till för kyla utan den har bara en blå färg. Du kan styra kyl och värmefunktioner med den idag.

Mvh
Daikin
« Senast ändrad: 01 april 2021, 21:23:41 av Jhvj »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken app ska man ha till en luft/luft -värmepump?
« Svar #9 skrivet: 06 april 2021, 13:15:17 »
På daikins hemsida står att det endast är enheter köpta från 2020 som kan använda residential appen och stt äldre enheter är förpassade till gamla appen. Men detta ska ändras alltså?

Edit: den nya appen funkar även för min enhet, dock verksr sppen vara mer webbaserad än online Controller sÃ¥ ibland  buggar den

Vi migrerar alla maskiner i omgångar beroende på wifi modul generation. Den nya är alltid webbaserad så det kan ta längre tid vid kommunikationen än den gamla appen. Å andra sidan var du tvungen att logga in/ut i "out of home"

D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!