Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: skaraborg
« skrivet: 25 september 2012, 12:51:31 »

Just precis, ingen dator (SMO-10) och ingen värmepumpsberedare heller.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 september 2012, 12:43:33 »

aha just ja. Du har ingen reglerdator. Så du körde flytande mot returgivare och termostat RT10 inomhus?

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 september 2012, 12:31:43 »

flytande kondensering jobbar mot ute-temp. Inte innetemp.

Om du kopplar både värmepumpen och pelletspannan till acktanken och låter framledningsgivaren för värmepumpen vara en givare i tanken som sitter i nära anslutning till den nivå där radiatorsystemet hämtar sitt vatten så kommer värmepumpen dra ner/stänga av i fall du börjar bomba med pelletsvärme.

Slingan i befintlig acktank kan fortfarande agera förvärmare till en modernare och mindre spetsberedare som står på 60 grader.


Skrivet av: skaraborg
« skrivet: 25 september 2012, 12:02:16 »

Jag installerade en pelletspanna 2008 då pelletsen kostade 1700:- per pall, billigt och bra tänkte jag, men vintern 2009/2010 gjorde jag åt 9 pall och då kostade pellets 2200:-/pall.!! :( Efter det var jag trött på att bära pellets och köpte därför en Nibe Fighter F2025 och kopplade den direkt på radiatorkretsen med flytande kondensering och använde endast en termostat inne i huset som styrde v-pumpen. Detta fick jag aldrig att fungera bra även om jag ändrade maxreturtemp etc på pumpen. Då kopplade jag värmepumpen på pannans "ackumulortanksuttag" för kunnan använda tanken i pannan och på det sättet shunta ut värmen via pannshunten och den automatik som jag har till den (Acasos automix 30Q). Detta fungerar bra i det hänsendet att det är jämn och bra temp i huset, men ger säkert inte max besparing. I pannan så sitter det en 6 eller 9 meter lång vv-slinga som förvärmer varmvattnet, slingan är för kort för att ge någon större effekt (den är skall arbeta på 70-80grader) ut tempen på vattnet från pannan går fort ner till ´25-30 grader om man duschar tex. Varmvattnet spettsas i en 300liters gammal vv-beredare som läcker värme som ett såll. VV-beredaren har dessutom ingen justerbar termostat så arbetstempen är konstant 80 grader.
Tanken med en tank är att flytta över shunten till tanken och använda mig av den automatic jag har idag. Få en bättre förvärmning av varmvattnet (typ 20-25m slinga) och istället ha en 100liter beredare med termostat.
Tanken är även att koppla pelletspannan mot ackumulatorn och använda den istället för elpatron vid tex under -5 grader och stänga av v-pumpen när tempen går under -10 grader då det förmodlingen blir billigare att bara elda med pellets. Frågan är bara hur detta skall kopplas på acktanken, jag har även golvvärme i källaren som jag skulle vilja ha lite värme i på sommaren?? Sc:,h
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 september 2012, 00:31:44 »

Nog borde du klara dig med en växelventil.
Kör du varmvatten mot en värmepumpsvattenberedare (10 lax?) så behöver du inte spetsa detta för ditt normala bruk. Däremot ska du ha möjlighet att göra legionellakörningar som tar upp tempen till 60 grader en gång per vecka.

- VV mot VP-VV-beredare mha växelventil och då max-temp din VP klarar av.
- Värme med flytande kondensering direkt mot värmesystemet
- Elpatron i kassett på framledningen innan växelventil
- styrning mha styrdator som hanterar växelventil och elpatron

Vill du komplettera med pellets behöver du en ack/arbetstank för värme. Pellets kommer du i så fall inte använda för VV.
Skrivet av: skaraborg
« skrivet: 24 september 2012, 21:51:14 »

Vad kostar en SMO-10 och två växelventiler?? Och om man ändå måste spetsa varmvattnet med el efter den v-pumps "laddade" vv-tanken/beredaren så är väl summasumarum skit samma som att ha en fast kondensering. V-pumpen går nog >12h/dygn om det är kallare +5 grader ute, på sommaren så borde det räcka med 1 eller 2 starter för att hålla varmvatten på 45-50 grader i acktanken och sedan spets med beredaren?? För min del känns det som att man bygger in saker som kan krångla med mycket automaik.. Om vi släpper detta med flytande kondenserinbg. Hur skall jag ansluta v-pump, pelletspanna, radiatorsystem och golvvärmen (ca 100 m2 golvvärme) för att få det ut mesta av fastkondensering 8även om det inte blir så bra enligt expertisen) och vilken tank skall jag välja?? Prisspannet är ju mellan 10000:- till 50000:- på acktankar-tekniktank om man säger så....
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 24 september 2012, 19:41:35 »

Det borde gå att få till, med lite investeringar, ett system med flytande kondensering och som också laddar en VV-tank med växelventil. Den befintliga pannan används då som eltillskott för värme och även som spets för VV.

Jag tänker alltså på en SMO10-lösning ungefär som http://www.nibeonline.com/pdf/M10466-4.pdf.

Det är ju precis det jag säger ju... Men ingen lyssnar på mig som vanligt, inte ens katten...  :'(

/Marcus
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 september 2012, 17:15:18 »

Varför inte ha en växelventil och ladda en separat förådsberedare. Värme = flytande. VV = fast.

Annars är det ju spets som gäller. Flytande mot tanken, och slingan tar det den får och resten hanteras av spetsberedaren. Med en bättre tank och slinga blir det ju färre kwh på spetsberedaren.
tummenupp
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 24 september 2012, 15:34:35 »

Varför inte ha en växelventil och ladda en separat förådsberedare. Värme = flytande. VV = fast.

Annars är det ju spets som gäller. Flytande mot tanken, och slingan tar det den får och resten hanteras av spetsberedaren. Med en bättre tank och slinga blir det ju färre kwh på spetsberedaren.
Skrivet av: skaraborg
« skrivet: 23 september 2012, 20:39:01 »

Jag har kollat på Strömsnäspannans tank som har 10+15 meter vv-slinga och på Huskvarnatanken som har 10+10 meter slinga. Det är kamräfflade kopparslingor i båda två. Min tanke är att det endast får gå åt några  100kw/år till en elberedare som skall sitta efter acktankens vv-slinga. Elberedaren skall bara användas i yttersta nödfall, min tanke är att jag skall sätta en trevägsventil mellan tanken och elberedaren så att jag kan koppla bort den under sommar och när det är riktigt kallt ute då jag eldar med pellets.. Meningen med en värmepump måste väl ända vara att använda den fullt ut.? Frågan är om jag skall välja någon tank som har längre slinga kanske 15+15m för att kräma ur mer vv? Jula har en "tekniktank" med 20+20 det finns andra tillverkare också, kanske kan varan något. Jula har ju iallafall numera inte bara billig skit eller vad tror ni..??
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 22 september 2012, 10:24:53 »

Om man spetsar i elpannan så tycker jag detta borde räcka fint, men det handlar då om placering av tempgivaren i tanken. Jag har upplevt samma fenomen i HPB300 som normalt har tempgivaren i toppen på undre tanken. Vid lågt värmeuttag blir det då kallt i botten med en väldigt kraftigt skiktning vilket medför ett lågt värmeinnehåll. Därför flyttade jag tempgivaren ett hack ner och då blev det mycket bättre. (Men när det blir riktigt varmt ute kommer VP att stanna på max temp ut som är 60°C på min VP så därför ställer jag ner max temp undre tank; en annan lösning är att öka laddpumpens hastighet)

Med kraftig skiktning blir det snabbt väldigt kallt i toppen på tanken när VP laddar eftersom VP bara lyfter kanske 5-7 grader, samtidigt blir laddningstiden också lite väl lång med tanke på att värmesystemet också vill ha energi (system med växelventil). Mitt tips på test är dessutom att sätta hysteresen ganska lågt, detta om temperaturen sjunker väldigt långsamt utom just kring skiktningen. Detta får man prova fram, men även med ett fåtal graders hysteres blir det vettiga körtider med 500 l även med exempelvis en 10 kW VP.

För att sammanfatta: vill man ha ett bra genomsnittligt värmeinnehåll sett över tiden i en tank som skiktar bra är det bättre att ha givaren långt ner (=ej i toppen) och satt med ett lägre börvärde och med låg hysteres. I toppen på tanken kommer det ändå att varmare än vad börvärdet säger.

/Marcus
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 21 september 2012, 21:39:02 »

Jag har ingen varmvattenberedare, enbart 500 l tank med 20 m slinga i, jämnt fördelad från botten till topp. Jag beskrev den bara som ett exempel för skaraborgarn undrade hur en 500 l tank med slinga fungerar i praktiken. Den värms upp på annat sätt men resultatet lär bli samma, om man värmer hela tanken till 45-50 °C ungefär (som skaraborgarn redan har - utan skiktning). Om man däremot har kraftig skiktning, till exempel 30 °C i större delen och 50 °C bara i t.ex. övre fjärdedelen så hinner slingan inte värma vattnet om man spolar för fullt.
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 21 september 2012, 21:02:51 »

Det borde gå att få till, med lite investeringar, ett system med flytande kondensering och som också laddar en VV-tank med växelventil. Den befintliga pannan används då som eltillskott för värme och även som spets för VV.

Jag tänker alltså på en SMO10-lösning ungefär som http://www.nibeonline.com/pdf/M10466-4.pdf. Men det är inte superbilligt om inte den gamla VV-beredaren kan återvinnas. SMO10 är rätt dyr och en 500 liters tank med 20 m slinga och en elpatron kostar väl 15-20000?

Fler principscheman finns här:

http://iframe.nibe.se/epi/iframes/dockning_uvp.asp#

/Marcus
Skrivet av: skaraborg
« skrivet: 21 september 2012, 19:56:26 »

Har du någon vv-beredare efter tanken och vart på tanken går det varma vattnet från v-pumpen in? Jag har pellets som jag kommer att komplettera med och jag antar att v-pumpen skall använda den nedre delen av tanken som jobbar med låg temp och pellets med den övre delen som jobbar med högre temp?
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 18 september 2012, 20:02:09 »

Jag vågar inte föreslå en lösning, du verkar i princip redan ha det som brukar rekommenderas här på forumet. Men jag kan säga att med 500 l tank och 20 m varmvattenslinga så ger min sommarinställning 35-40 °C i botten, 45 °C en bit upp och 52-54 °C i toppen. Då kan man ta en rejäl dusch. Inte säkert dock att man kan ta fem rejäla duschar på raken, jag har inte provat. Energimyndigheten fick ut 495 l 40-gradigt vatten när de testade samma tank, men då hade de värmt på den ordentligt. De hade 67 °C i toppen men det framgick inte vad temperaturen var längre ned, troligen cirka 50 °C för det är vad pumpen klarar. Det jag själv har märkt är att hela tanken måste vara varm för att ge bra varmvatten, det räcker inte att toppen är varm.
Skrivet av: skaraborg
« skrivet: 18 september 2012, 15:34:59 »

Jag har alltså fast kondensering. Värmepumpen startar och stänger av med en termostat. Den sitter nu i pannan och jag brukar ha den på 48grader eftersom det inte blir någon skiktning i pannan som den är kopplad nu. Nibe fighter stoppar nämligen när returtempen går över 48 grader och när framledningstempen går över 56 och jag inte missminner mig.. Tanken är jag skall använda termostat i ackumulatortanken också och på det sättet få ut så mycket varmvatten som möjligt och en bra skiktning, termostaten bör väl sitta i den övre halvan av tanken förmodar jag.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 18 september 2012, 13:06:03 »

Flytande kondensering betyder att värmesystemets vattentemperatur och därmed kondenseringstemperaturen varierar beroende på värmebehovet. Flytande kondensering är egentligen ett felaktigt uttryck, det vore bättre om det hette variabel kondenseringstemperatur eller något liknande.

Vår och höst är kondenseringstemperaturen låg vilket betyder att varmvattentemperaturen blir låg då varmvattnet värms till samma temperatur som radiatorvattnet.

Edit: Förtydligande, hade bluddrat till sista meningen.
Skrivet av: skaraborg
« skrivet: 18 september 2012, 12:59:43 »

Med flytandekondensering, menas det att värmepumpsens vatten och värmesystemets vatten är det samma?
Tror ni inte att varmvattnet räcker eller är det för bacillerna som vv-beredaren behövs??
Jag funderar även på hur jag skall ladda tanken från pannan. Det borde fungera att ha en c-pump som går på en termostat från tanken och som v-pumpen kan blockera så länge den klarar uppvärmningen på egen hand??
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 september 2012, 08:31:49 »

Om du kör flytande kondensering så måste du slutvärma varmvattnet på nåt sätt.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 17 september 2012, 22:17:31 »

Jag skulle välja tank med slinga.
Men varför inte en elberedare i serie med acktankens varmvattenslinga?
Skrivet av: skaraborg
« skrivet: 17 september 2012, 21:39:35 »

Jag har en Nibe Fighter F2025 som idag är kopplad till min panna (en Focus PE-30 miljö) som har en vattenvolym på 220 liter. Detta är ingen höjdarlösning eftersom pannas varmvattenslinga endast är 9m lång och behöver ha en arbetstemp på 70-80grader (blir endast 45-50 med v-pump) för att varmvattnet skulle räcka till oss fem i hushållet. Jag spetsar därför varmvattnet i en 300liter elberedare som tar en jävla massa ström ca 2000kw om året endast i värmeläckage om jag räknat rätt... :( Funderar på att kasta ut vv-beredaren och koppla värmepumpen och pannan mot en ackumulatortank på ca 500liter för att få en bra skiktning av vattnet etc, men framförallt ett billigare varmvatten . Vilket skall jag välja, slinga eller beredare i ackumulatorn för att få ut så mycket varmvatten som möjligt?? Jag vill inte ha någon elberedare och då är det väl slinga som gäller med tanke på bakterier, men räcker varmvattnet till en rejäl dusch??
Skaraborg 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!