Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpa vatten ur brunn till trädgÃ¥rden med solfÃ¥ngare.  (läst 5260 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Matiasm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land, Finland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Solvärme=Värmepump
 Hej !
 
Har en ide om hur man kan pumpa vatten ur en borrbrunn till trädgården, men vet ej om den funkar
 
brunn-->backventil-->solfångare-->vattenbehållare
 
varmvatten borde stiga om jag har förstått saken rätt ,om jag då sticker ner en slang i brunnen med backventil och kopplar den till en enkel solfångare så borde vattnet öka i volym samt stiga uppåt och då borde man kunna pumpa upp vattnet en bit och ha det att rinna ner i en behållare (detta vid soligtväder förståss...)
 
Vad tror ni funkar det ???
 
Nibe 1135-8 med 300l vb, 160m borra
ca 150m2 uppvärmd yta med lÃ¥gtemp elemet +golvvärme i hall  och badrum
Ventilation Enervent pingvin FTX med frikyla och vattenvärme.
Ã…land

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej !
 
Har en ide om hur man kan pumpa vatten ur en borrbrunn till trädgården, men vet ej om den funkar
 
brunn-->backventil-->solfångare-->vattenbehållare
 
varmvatten borde stiga om jag har förstått saken rätt ,om jag då sticker ner en slang i brunnen med backventil och kopplar den till en enkel solfångare så borde vattnet öka i volym samt stiga uppåt och då borde man kunna pumpa upp vattnet en bit och ha det att rinna ner i en behållare (detta vid soligtväder förståss...)
 
Vad tror ni funkar det ???
 

Hmmm.... Sc:,h

1. Slang med bottenventil stoppas ner i hålet.
2. Solen värmer vattnet som utvidgas och överskottet rinner ner i en behållare.
3. ??? Men sen, hur fyller du på slangen med nytt kallt vatten? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Hej
Om du sätter en backventil ovanför också så kommer det att fungera fast det blir inte mycket vatten förståss.
Om du vill pumpa mer vatten så måste du göra någon form av utväxling kraft har du redan i expanderande vatten.
Om du har en bestämd begränsning på hur stor skillnad i temperatur som kommer att uppstå och har en bestämd mängd vatten så kommer du att kunna räkna ut volymökningen, då ansluter du detta sutna system till t.ex en kolv som har volymen som du fick i volymökning.
Nu har du en linjär rörelse med stor kraft som du kan driva en vattenpump med och på så sätt maximera pumpad volym, självklart skall du använda även återgående rörelse.

Bygg en och berätta resultatet.
MVH
Messer

Utloggad Lakeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö / Sverige
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tyvärr du kan inte utnyttja termiken på detta sätt.

Däremot kan du låta vattnet expandera under dagen.
Plugga hålet högst upp låta det svalna på natten, då suger den från brunnen och kraften är stor.
på morgonen får du ta bort pluggen igen.

Mängden vatten är förmodligen för lite för att vattna en gräsmatta med, men fungerar gör det ::)
Läser till Energi & Klimatkonsult med inriktning på värme och ventilation.
http://www.techfuturum.se/Utbildning/KY_energiklimat.htm
Om det är någon som har problem så kommer jag gärna ut och tittar, behöver applicera mina kunskaper i praktiken.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
http://www.bsrsolar.com/spump2-1.php3
http://ctas.poly.asu.edu/post/capweb/capweb01/pump4.htm
http://www.practicafoundation.nl/technologies/solarpump.html

jo det går teoretiskt att få till en lösning med solfångare men det är liksom inte det enklaste sättet att pumpa upp vatten på.
En vanlig 12 V eller 240 v pump pumpar ohyggligt mycket vatten för en liten effekt.
Är det sol som gäller är en solcell som ger 12 v + liten12 v pump säkert det billigaste ännu.
Är det principen så är det fullt möjligt att bygga, men inte helt lätt. Se länkarna.

Lycka till, jag är nyfiken *vinkar*



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 349
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!