Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ta till vara solen!  (läst 532 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Ta till vara solen!
« skrivet: 27 februari 2024, 15:46:13 »
Kunde inte bestämma mig om jag skulle lägga tråden i gör det själv allmänna tråden eller här. Det bidde här!!

Boendes på vischan med ett fåtal grannar runtomkring så har jag ett lyxproblem med att det inte är några grannar som bryr sig om vad man gör! Förhoppningsvis…. ;)

Har ett optimalt läge vad det gäller sol o vind mer eller mindre skuggfritt året om i rätt väderstreck. På en plats som tyvärr ligger ca 150 meter ifrån elskåpet. Marken där jag tänkt mig placera markstativ är i min värld optimal förutom sträckan ifrån ekvatorn. Men ändå så passerar aldrig solen under trädtopparna i söder trots vinter. Enstaka träd bör tas ned men står på mina o bankens ägor :) Lutningen på marken är ca 10% i rätt riktning. Snödjupet i år var nog hittills som värst 80 cm. Planen är markstativ pga flera skäl. Läge, behov av att byta tak framöver, enklare att sköta snöröjning framför o på solcellerna. Tanken o förhoppningen är att bygga stativen själv o göra en konstruktion så att det finns möjlighet att ändra vinkeln manuellt efter solens placering på himlavalvet. Typ 22 45 90 grader.

Nu till mina funderingar! Rent praktiskt hur gå till väga?
Om jag nu sätter upp låt oss säga 20st*400w paneler på markstativ. Intill denna anläggning bygger ett teknikrum med x antal batterier o 1 växelriktare. Kabelrör grävs ned till inkommande ström ifrån Ellevio ca 150 meter in till skåpet som sitter utanför ena bostadshuset.

Nu till min stora fundering/krångel om jag nu vill skippa o skicka ut min ev el på nätet o köra offgrid. Dvs ta hand om min egen el o nyttja den lokalt.
Hur göra? Min tanke är att ev koppla ifrån mig ifrån nätet någon gång i mars/april o sedan koppla på mig igen okt-nov? Vintertid behöver jag nog elda med ved samt nyttja elen via Ellevio… :'( Beroende på sol o temperatur. Med hjälp av en reservkraftsomkopplare. Skulle det vara så att strömmen inte räcker till ifrån solen så får jag göra mig omaket o gå ut o vrida om reservkraftsomkopplare tills solen behagar lysa igen 8)

Varför krångla till det tänker vän av ordning! Som skeptiker tänker jag mig att ev bidrag o skattereduktioner endera dagen försvinner vad det gäller att skicka ut elen på nätet o få betalt!

Efter denna evighetslånga harang så finns det även planer på ett miniatyr vindkraftverk modell vertikal typ Savonius fast lite modifierat. Inte stort inte högt. Placeringen kommer hamna i närheten av solcellspanelen teknikrummet. IOM bra läge för vind likväl. Högt läge samt bra vindpassage med Nord-Syd vindar som drar igenom.

Har haft kontakt med en fd kollega elektriker som är duktig men inte så erfaren vad det gäller solceller. Endast 2 inkopplingar än så länge… Därav alla dessa frågor :)

Till o börja bu eller bä om mina tankar?
Sedan kommer mer tekniska frågor såsom kabelarea ifrån teknikrummet till elskåpet.
Vilken typ av växelriktare IOM ev både sol o vind.
Batterier hur många o vilken typ…
Reservkraftsomkopplare hur tänka där? Ev kommer det köpas in ett traktorelverk som skall kunna kunna kopplas in vid sol/el bortfall
Osv… .,;-

Med önskan om heta tips :D :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Ta till vara solen!
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2024, 16:04:00 »
Kanske något system med victron? Hade en bekant som monterade in några paneler vid sommarhuset, men det blev något annat system där. Går heller inte så mycket el där.

Prislappen är förstås ganska ordentlig.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ta till vara solen!
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2024, 16:23:56 »
Säljer ditt nätbolag solceller?
I så fall kanske det inte är så dumt att tala med dem, de kan ju allt om kabelarea, vad som krävs för "off-grid", OM det går säga upp abonnemanget några månader/år eller ej och så vidare.
Jag gissar att du nog får betala även om du bryter strömmen till dem...
Alla fasta kostnader alltså.

Det där med stativet skulle jag nog försöka bygga av aluminiumprofiler för själva solfångarna, och rejäla betongsuggor i marken så det inte blåser iväg.
Att ha vinklingsbart borde inte vara så svårt att lösa kan jag tycka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ta till vara solen!
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2024, 16:46:44 »
Victron är nog ett bra o känt märke tummenupp

Ellevio som i mitt fall är de som står för ledningar o inmatning bör väl rimligtvis inte bry sig om att jag inte nyttjar deras nät 5-7 månader om året dontknow Årsavgift o andra fasta kostnader kommer jag naturligtvis inte undan! Kommer inte säga upp något avtal utan endast minska på beroendet a:gl
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ta till vara solen!
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2024, 16:58:21 »
Glömde o nämna att ännu ett skäl varför jag helst inte kopplar in mig på nätet o levererar är att vi ligger sist på linan. Har en granne som har solceller som redan fått byta/reparera sin växelriktare 2-3 ggr pga åska. Luftledningar 4 km genom skog o över berg. Känns som man har större chans o klara anläggningen om den får verka lokalt?
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ta till vara solen!
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2024, 18:57:57 »
Glömde o nämna att ännu ett skäl varför jag helst inte kopplar in mig på nätet o levererar är att vi ligger sist på linan. Har en granne som har solceller som redan fått byta/reparera sin växelriktare 2-3 ggr pga åska. Luftledningar 4 km genom skog o över berg. Känns som man har större chans o klara anläggningen om den får verka lokalt?

Well, vill du få mest SPIK, (solenergi per investerad krona) så gör isåfall en sånhär off-grid-fuling:

6st 500W solceller. 3000W STC, 2400W NOCT, ca 216Vdc @ Maximum power , men varierar på paneltyp, men ca 180-240Vdc vanligen.

Koppla panelerna i serie, med rätt säkring, DC-skyddsbrytare och rätt "läckströmsskydd", till en elpatron 230V 3kW, i en varmvattenberedare, eller värmesystemet i huset, så får du ut kring 2.5 kW-3kW toppeffekt när det är som soligast, beroende på vilken paneltyp du väljer.

231²V/3000W = 17.8 Ohm
216²V/17.8 Ohm ≈ 2600 W

Ca. 10000kr för allt; om du gör det själv, paneler, kablage, tryckad trästomme med plintar på mark, gångjärn för säsongselevationsjustering osv.
Du såg rätt, ingen dyr, opålitlig inverter behövs.  tOOmten

Produktion, ca 2500 kWh/år, och 1.8 kr/kWh, ger 2-3 års ROI.

Går såklart skala upp, hur mycket man vill:

Jag funderar på att sätta (2x6st=6kW totalt) paneler även på garagetaket (öst-väst, 27°) och direktmata en 2.8kW (elpatron)poolvärmare maj-september, och sen switcha till den oanvända garagegolvvärmen på höst/vår/vinter, som får vara en 3kW termostatskyddad elpatron i Värmebaronens "skallösning" + enkel cirkulationspump.

Fördelen med solceller och elpatron till pool/varmvattenberedare, är att man når så hög temperatur man vill, oavsett omgivningstemperatur. Traditionella solfångare orkar ju inte pressa upp temperaturen mer än att de tappar rejält i effektivitet de sista 20°C.

Luftluftvärmepumpen i garage behövs fortfarande, men blir som ni ser rejält avlastad i februari, mars, april och oktober.
Poolvärmepumpen kan jag nog sälja(?)

Sen skissar jag på ett nytt idiotsäkert mastodontvindkraftverk som ska ge mellan 8000-16000 kWh per år, jämfört med det förra, som var för komplicerat, litet och klent...


« Senast ändrad: 27 februari 2024, 19:04:15 av kWhalp »

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ta till vara solen!
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2024, 12:48:36 »
Tack för all info kWhalp tummenupp Tyvärr hängde jag nog inte riktigt med i alla termerna    ::) .Får väl höra med min vän elektrikern så att han får förklara som till ett litet barn ;)

Har tyvärr ingen vattenburen värme i husen. Det närmsta i vattenväg är nog vv beredaren som är på nästan 300 li.

Spännande med dina planer med vindkraft  tummenupp
Jag har inte kommit längre än att fundamenten till mast o staglinor är gjutna….
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ta till vara solen!
« Svar #7 skrivet: 29 februari 2024, 08:05:05 »
Med inverter och batterilager borde man väl kunna hjälpa till att stabilisera spänningen långt ut på elnätet?
I vart fall borde ju invertern försöka hålla stabil spänning och frekvens kan man tycka.
Har svårt att se hur det ska gå koppla bort nätet helt mer än några få timmar/dag med den anläggning du skissar på, det behövs en enorm anläggning för att få ut skaplig effekt en mulen dag t.ex - och dessa har vi gott om i Sverige.
08.00 ljust, halvklart, solen står lågt men skiner ändå genom molnen litegrann.
Mina 29 solceller ger 150 Watt. (drygt 12 000 W max kapacitet)
Alltså 1.25% av max kapacitet.

Igår laddade mina solceller in 4 kW av de ca 100 kWh vi förbrukade, 4%.
Mulet hela dagen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ta till vara solen!
« Svar #8 skrivet: 29 februari 2024, 08:18:36 »
Tanken var väl att koppla ifrån först i mars/april om möjligt dvs beroende på solen. Dessutom är inte antalet solceller huggit i sten plats finnes för fler. I värsta fall får jag göra mig omaket att ta på mig tofflorna o gå ut o vrida in mig på nätet igen. Om frugan skulle bli sur o inte få ut tillräckligt med kräm till dammsugaren ;)

En dag som denna hade det varit lämpligt med vindkraft mulet men blåsigt :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ta till vara solen!
« Svar #9 skrivet: 29 februari 2024, 09:23:30 »
Skulle tro att du behöver ca 20-30 kWh batterilager för att slippa krångla med av/på mot nätet även på sommaren.
Har du någon uppfattning om ert energibehov en normal sommardag? 10, 20, 30 kWh/dygn?
Som minst (poolen avstängt, och vi var mest i Spanien) förbrukade vi drygt 22 kWh/dygn i september förra året.
Bara två månader när vi låg under 1000 kWh/månad, 1000 keH/månad innebär ca 33 kWh/dygn.

Marginaler för en mulen dag krävs också.
Ett rejälare vindkraftverk skulle förstås göra det mer pålitligt, men det är ju ofta vindstilla på nätterna också, så någon typ av lager kommer du behöva.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ta till vara solen!
« Svar #10 skrivet: 29 februari 2024, 10:05:47 »
gissar att tykes fru vinner....

.......eller att kalkylen visar att tyke måste bli 150 år innan experimentet lönar sig

...men trevlig läsning...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ta till vara solen!
« Svar #11 skrivet: 29 februari 2024, 10:06:55 »
gissar att tykes fru vinner....

.......eller att kalkylen visar att tyke måste bli 150 år innan experimentet lönar sig

...men trevlig läsning...
tummenupp tOOmten
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!