Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rapport från granne.  (läst 1155 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Rapport från granne.
« skrivet: 12 november 2023, 10:43:30 »
Förra veckan blev det 2-3 kWh om dagen då det var grått och regn.

I dag på morgonen med lite sol blev det 2 kw.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rapport från granne.
« Svar #1 skrivet: 12 november 2023, 11:02:11 »
Ja sista chansen att få in några kronor har totalt regnat bort under oktober och november  :)
Har fått ihop 50kWh under dom första 12 dagarna i november och det blir man inte fet på.
Dom som tror att paneler fungerar året runt bör fundera en vända till, november till mitten/slutet på Mars är egentligen helt usla .

Är det dessutom minuspriser när solen lyser på bra under sommar/sensommar så hjälper inte det direkt på att fylla på potten .
Förra året var grymt bra men nu tillbaka till verkligheten .

Som ”tur” är så gick jag in i detta med noll förhoppningar så allt på pluskontot är positivt  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Rapport från granne.
« Svar #2 skrivet: 12 november 2023, 14:28:25 »
Då vi har samma förutsättningar med storlek på tak samt vinkel och jag fått kopia på vad som är monterat så ska jag följa min grannes solceller och om allt faller ut bra så ska jag investera i samma material som hen men montering sköter jag själv. Behöver en elektriker för inkopplade men det har jag kontakt på.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rapport från granne.
« Svar #3 skrivet: 12 november 2023, 14:45:10 »
Har ett par kompisar som har velat ett bra tag men nu är deras tidigare offerter nästan ner 50% då troligen många återförsäljare sitter på lager av paneler och det inte är samma hysteri längre så det verkar vara lite stressat i den branschen.

Med tanke på alla dessa bidrag man kan få dessutom så är det tveksamt om det lönar sig att installera själv och det kan vara längre garantier om man köper hela paketet.

Har inte din granne fram tills nu börjat få koll på vad dom levererar så får du nog vänta till april maj för att få lite koll och då kan det istället vara högre priser och längre väntetider så lite lurigt att avgöra om man ska slå till nu till ”rätt” pris eller avvakta.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Rapport från granne.
« Svar #4 skrivet: 12 november 2023, 19:48:25 »
11kWh blev det idag.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rapport från granne.
« Svar #5 skrivet: 12 november 2023, 19:54:05 »
Ja det är inte mycket att hänga i julgranen 😂
Här blev det knappt 3kWh med rent pissväder 🙈
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Rapport från granne.
« Svar #6 skrivet: 12 november 2023, 19:56:19 »
När jag läste offerten så kollade jag upp samma varor på nätet och kunde klicka hem allt för ca halva priset.

 Sen fick han betala för ställningen, installationen och frakten. Samt garantier är säkert bättre. Men det var inte gratis inte


Ska kontakta installatören och ta en offert i allafall.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rapport från granne.
« Svar #7 skrivet: 12 november 2023, 20:01:51 »
Som jag skrev så är det köparens marknad nu och stooora rabatter så det kanske blir samma pris för dig inkl installation som hos din granne.
Företagen har bättre priser på inköp av installationsmaterial och paneler och då det är en massa bidrag så blir jag inte förvånad om du kan få samma pris installerat och klart som du själv betalar och då troligen med sämre garantier.

Men på din ort så kanske det inte är så stora rabatter på grund av mindre konkurrens !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rapport från granne.
« Svar #8 skrivet: 13 november 2023, 08:17:12 »
Mest bidrag är det på inverter och batterilager OM du köper batteri.
Så om du får elinstallationen och invertern på papper så kanske det är den ekonomiskt vettigaste lösningen?
Kanske kan du få alla garantier även om du installerar själv, det går ju i vart fall fråga någon av leverantörerna om du kan köpa allt via dem men göra delar av jobbet själv.

Hos oss är säsongen slut sedan en dryg vecka, ligger ett par dm snö på panelerna nu, och denna vinter ser ut att bli kall i norra delarna av landet såg jag på en säsongsprognos som baserade sig på jetvindar och dominerande vädersystem - än så länge verkar det stämma med kallaste Oktober på över 30 år, är svinkallt nu också, -8 grader, fuktig luft och snålblåst.
Jag laddar mina batterier med köpström på natten och förbrukar under dagen, vissa dagar lönar det sig nog, men andra dagar är det tveksamt, jag vet dock inte om jag har engagemang nog att sitta och fippla med inställningarna varje dag så länge priset håller sig under 150 öre i alla fall.  dontknow

Måste ta mig i kragen och koppla in alla elmätare och sånt till loggern så jag kan börja styra det där automatiskt istället.
Skulle köpt någon av de Europeiska invertrarna istället för den Growatt jag köpte, tyvärr är supporten obefintlig, så det finns ju troligen ingen som helst möjlighet för oss att komma åt parametrarna för att styra prioriteringen utifrån.
Men ett försök ska jag göra i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rapport från granne.
« Svar #9 skrivet: 13 november 2023, 12:10:08 »
Ja mest bidrag är det på batteri och även med bllladdare .
Men det är väl fortfarande 30% på det där bidraget för solpaneler !
Tror inte man tjänar speciellt mycket om ens något att göra det själv med tanke på dom rabatter som nu förekommer och bidrag på det.

Men det är ju bara att jämföra så får man svaret på det  ;)
Litar man inte på montörer eller tycker det är skitkul att krypa omkring på taket nu kan man självklart göra det

Kör med Ferroamp och support har fungerat bra när jag haft någon fråga eller behövde hjälp med uppdatering.
Kände att jag hellre betalar lite extra för ”svenska” produkter.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rapport från granne.
« Svar #10 skrivet: 13 november 2023, 13:03:05 »
Mmm, jag har fattat två dåliga "solenergibeslut" senaste året.
1. Köpte aktier i SolarEdge, ett Israeliskt företag - ned med 76,27%.
2. Köpte en Growatt hybridinverter där mjukvaran inte är färdigutvecklad, och growatt själva bara hänvisar till installatören, som inte kan mer än vad jag kan.
« Senast ändrad: 13 november 2023, 13:05:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Rapport från granne.
« Svar #11 skrivet: 13 november 2023, 13:15:28 »
Mmm, jag har fattat två dåliga "solenergibeslut" senaste året.
1. Köpte aktier i SolarEdge, ett Israeliskt företag - ned med 76,27%.
2. Köpte en Growatt hybridinverter där mjukvaran inte är färdigutvecklad, och growatt själva bara hänvisar till installatören, som inte kan mer än vad jag kan.

Här fler exempel, ner runt 80-90%. 😱😱😱
Kolla EBIT och sånt innan köp är bra att göra 😊
« Senast ändrad: 13 november 2023, 13:17:10 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad oliver33

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rapport från granne.
« Svar #12 skrivet: 17 november 2023, 02:18:45 »
Intressant. Jag fick under de första två veckorna i november runt 40kWh (SMA växelriktare) med en total årlig förbrukning på 8000kWh (har en värmepump). Det skulle verkligen vara toppen om jag kunde koppla ihop min värmepump och solpaneler.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rapport från granne.
« Svar #13 skrivet: 17 november 2023, 07:14:51 »
Ja då har du till och med sämre än vad jag hade och mindre blir det  kommande månader  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Rapport från granne.
« Svar #14 skrivet: 27 november 2023, 20:55:20 »
Får besök på fredag av samma företag som installerade hos grannen. De vill säkert sälja till ockerpriser.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Rapport från granne.
« Svar #15 skrivet: 02 december 2023, 15:03:50 »
Så var besök avklarat. De ska återkomma med förslag. Taket mäter 6x15m i läge söder.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!