Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solcellskalkylator utan glädjekalkyl  (läst 709 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
Solcellskalkylator utan glädjekalkyl
« skrivet: 28 september 2023, 04:53:40 »
Den gode Jeppen räknade på hur ekonomin egentligen ser ut med solel.
Man kan lägga in sina egna parametrar efter tycke och smak.
Kanske håller man inte med Jeppen om att gränsen för när det går att få betalt för el producerad sommartid går vid en penetration på 5%.
Då kan man välja en annan siffra.

Men i hans normalvillainstallation på 3,36 kW ser det ut så här med 25 års beräknad livslängd:
Samhällsekonomisk förlust   65387 kr
Statens förlust                     46900 kr
Elbolagens förlust                13602 kr
Din förlust                            48881 kr
Miljöförlust                            8937 kg CO2

Något att fundera på när solanläggningar säljs som konserverad gröt.

https://nejdetkanviinte.se/solforlustkalkylatorn/
Förklaringar
https://nejdetkanviinte.se/2016/04/08/bloggtjanst-solforlustkalkylator/
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solcellskalkylator utan glädjekalkyl
« Svar #1 skrivet: 28 september 2023, 05:19:24 »
Jag skulle bara förlora 18 000 kr på 25 år, så min kalkyl ser ju bra ut.
Nu har jag inte alla siffror klara för mig, exakt vad det kommer att kosta t.ex., har inte fått fakturan ännu, men på ett ungefär i alla fall.
Får se om man kan klura ut alla ingående värden och göra kalkylen mer exakt när alla summor kommer på pränt.

Det värsta med både solel och vindkraft är att det minskar chansen att någon vågar satsa på ny planerbar produktion, för att elpriserna kommer att vara nära noll, eller negativa, stora delar av året.
Det kommer dels att göra sol och vind olönsamma, och göra det mer eller mindre omöjligt att få lönsamhet för ny planerbar energiproduktion som kärnkraft, om man inte kan ta ohemult mycket betalt under vinterhalvåret.
Och i den situationen ska vi väl ändå inte hoppas att vi hamnar.

Att förstå dessa samband kräver inte speciellt mycket, det borde gå få en femteklassare att förstå det vansinniga i den utveckling vi ser staten underblåsa med bidrag och subventioner av intermittent elproduktion, precis tvärt emot vad de borde göra.
Det är som om verkligheten slutat finnas för styrande i både EU och Sverige.

EU driver på för att Sverige ska bli Europas vindkraftspark, och politikerna i Sverige har inte vett eller mod att sätta stopp för utvecklingen.
De som får betala notan är vi Svenskar, som konsumenter, och skattebetalare.
Och just det presenteras med all tydlighet i den beräkning som jehu länkar till.

Så varför investerade jag då 200 000 kr i detta?
Ja, dels för att det fanns bidrag, skatterabatter och ett teknikintresse hos mig.
Dels även för att se om vi med hjälpa av Logger 1010 kan styra egenförbrukning, batteriladdning och export på ett mer optimalt sätt än vad som sker idag, när det inte går automatisera de olika prioriteringarna i de flesta anläggningar som säljs.
Vi har också en hög egenförbrukning sommartid, pool och SPA-bad som förbrukar mer energi på sommaren än vad vårt värmebehov på vintern är.
Jag räknar med att vi ska kunna halvera vår förbrukning sett över året genom att vara mer än självförsörjande under sommaren.
Har kört anläggningen i en månad nu, och besparingen är mer än 50% sett till den totala förbrukningen än så länge.
Från och med Oktober kommer det väl att vara nära noll i produktion, fram till i slutet av april, men under vintern hoppas jag kunna nyttja batterierna för att ladda när det är billigt, och förbruka eller sälja när det är dyrt.
Den beräkningen finns inte med i kalkylen som det länkas till, och där kan det faktiskt finnas en möjlighet att det kan bli lönsamt, åtminstone för den som äger batterierna.
Men det förutsätter kraftigt fluktuerande elpriser över dygnets timmar, och att man har en smart styrning som kan nyttja detta optimalt.

Som någon skrev i kommentarerna i solcellskalkylatorn så beror nog många köp på att folk har pengar i överskott, och att man är beredd att betala för "tryggheten" i att veta att man själv producerar en del av den förbrukning man har - det är inte lönsamt att åka till utlandet på semester heller, eller byta bil, men även den typen av olönsamma affärer gör folk för att de vill, inte för att de måste, eller för att det är objektivt lönsamt för någon.

Sedan vi startade anläggningen den 26 Augusti, till idag har vi förbrukat 1535 kWh och solcellerna har genererat 1011 av dessa.
Vi har exporterat 309 kWh de dagar vi haft överskott som batterierna inte kunnat lagra.
Det som ryms i batterierna räcker för att driva huset i ca 6-8 timmar, så någon gång runt midnatt så måste vi börja importera el från nätet igen.
Vi skulle nog egentligen haft ca 30 kWh batterier. (har 15 kWh nu)
« Senast ändrad: 28 september 2023, 05:42:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Solcellskalkylator utan glädjekalkyl
« Svar #2 skrivet: 28 september 2023, 05:49:14 »
Alternativet till sol och vind...är väl att inte göra nå´t alls.......utan att bli fånge i fossil, kol, gas och kärnkraft.

Energimarknaden förändras ju hela tiden, skatter tas ut, bidrag kommer och går....

....så några framtidskalkyler som håller....tror jag inte alls på.

Att sedan min solanläggning ger mindre än förväntat beror på att jag vill ha kvar mina träd....som skuggar skönt mitt på dagen....
« Senast ändrad: 28 september 2023, 05:53:09 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solcellskalkylator utan glädjekalkyl
« Svar #3 skrivet: 28 september 2023, 06:03:21 »
Nja, man vet ju rätt väl att runt 10% intermittent kraft fungerar, så varför inte hålla sig till det då, om en högre andel kostar mer och försämrar kapaciteten på elnätet?
Oavsett hur gärna man än vill minska på CO2-utsläppen så kan man inte tänka bort verkligheten.
Och, kärnkraft släpper ut mindre CO2 än vind och sol.

Det sunda vore att lägga en avgift på intermittent kraft, som fick subventionera planerbar energiproduktion med inga eller låga CO2-utsläpp.

Men det går ju inte då både vind och sol redan är olönsamma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Solcellskalkylator utan glädjekalkyl
« Svar #4 skrivet: 28 september 2023, 08:24:26 »
Den gode Jeppen räknade på hur ekonomin egentligen ser ut med solel.
Man kan lägga in sina egna parametrar efter tycke och smak.
Kanske håller man inte med Jeppen om att gränsen för när det går att få betalt för el producerad sommartid går vid en penetration på 5%.
Då kan man välja en annan siffra.

Men i hans normalvillainstallation på 3,36 kW ser det ut så här med 25 års beräknad livslängd:
Samhällsekonomisk förlust   65387 kr
Statens förlust                     46900 kr
Elbolagens förlust                13602 kr
Din förlust                            48881 kr
Miljöförlust                            8937 kg CO2

Något att fundera på när solanläggningar säljs som konserverad gröt.

https://nejdetkanviinte.se/solforlustkalkylatorn/
Förklaringar
https://nejdetkanviinte.se/2016/04/08/bloggtjanst-solforlustkalkylator/

Reflekterar nu över hur jag kan få payback på min redan gjorda investering:

1) Halva investeringen får mina barn tillbaka när de kör mej till demens hemmet och säljer huset.
2) EUs beslutade gemensamma elmarknad innebär högre elpriser för oss i norden.
3) Eventuellt kan jag spara några hundralappar per månad under sommarhalvåret om jag skulle slösa bort mer pengar på att köpa en elbil.
4) Det kan ju vara så att min överdimensionerade anläggning håller fler år än beräknat, varje extra år blir då en oväntad vinst ☺️
5) Jag har "tvingats" förbättra mitt tak, det var ju bra!
6) Jag bör på sikt på något sätt ordna någon form av energilagring/vattentank/batteri
7) Energiskatten följer väl minst index eller höjs mer.
8) ...

10) Sist, mindre köpt el och viss försäljning, vi får se vad detta genererar per år och med hänsyn till "5% penetration"

Vad saknas mer? 🤔😳
« Senast ändrad: 28 september 2023, 08:38:14 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Solcellskalkylator utan glädjekalkyl
« Svar #5 skrivet: 28 september 2023, 09:02:45 »

Sedan vi startade anläggningen den 26 Augusti, till idag har vi förbrukat 1535 kWh och solcellerna har genererat 1011 av dessa.
Vi har exporterat 309 kWh de dagar vi haft överskott

Är inte 1319 kWh över förväntan på ungefär en månad?
Boden? och södra Sverige har väl ungefär lika mycket dagsljus nu, kanske är det mer sol i Boden 🌄🌅!? 😊
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solcellskalkylator utan glädjekalkyl
« Svar #6 skrivet: 28 september 2023, 11:41:21 »
Borde ge runt 12000 kWh/år, så det borde väl vara OK.
Piteåtrakten.
Solen skiner alltid hos oss, utom i höst, tur man inte varit hemikring på över en månad.
« Senast ändrad: 28 september 2023, 13:23:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!