Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att förstÃ¥ och optimera EcoEl / EcoAir 7,9  (läst 636 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knylen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan!  help

Just flyttat in i ett hus byggt -53, 3 plan (suteräng) 125kvm och CTC EcoEl/EcoAir 7,9 installerad 2004.
Vi ser en hög förbrukning och vill gärna ha hjälp med att reda ut vilka börvärden och andra parametrar vi kan ändra.
Varmvattnet är ganska "kallt", det är runt 45 grader ur kranen trots hög förbrukning av el.
Däremot sänker vi alla element lite och jag tänker att det är bättre att ändra husets värmekurva då? Likaså vill jag aktivera nattsänkningen men på dagen.

Däremot förstår jag inte riktigt skisserna i manualen. Förrförra ägaren till huset var dock snäll och gav med den beskrivningen som ligger i forumet, men att själv börja pilla känns lite vanskligt. Framförallt vill jag kanske förstå statusen och hur välmående systemet är.

Mvh Karolina:

Förbrukning:
Se bilagor, eller
https://imgur.com/a/Hcc0Xdz

Parametrar:
Logg
Total Drifttid: 163859h
Kompr37079h
Kompr senast 24h 10h 55min
Kompr starter senast 24h 31st
Elvärme drift 36466kWh 1,5kW
Antal larm senast 24h 0st
Larm senast press h/l
Diagnos
Kompr x, fläkt x, elp 1.5 + 0kw
h. gas 95c ute- 1c
framl 41, (40)
elpanna 52, (50)
elp nedre 47 (45)
värmepump 47 (55)
shuntmotor stäng – öppna –
Kompravstängd – (utetemp -1c)
Nattsänkning –
Strömuttag 11A, huvudsäkring 20A
Shuntläge50% -
Prog. 579961401
Dat. 03-09-19
Inst
EcoAir
Kompressor tillåten
Maxeffekt elpanna 6,0kW
Temperatur elpanna 50c
Elpanna nedre tillåten
« Senast ändrad: 20 januari 2023, 19:19:26 av knylen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp att förstå och optimera EcoEl / EcoAir 7,9
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2023, 10:09:59 »
Hej!
Jo ändra kurvan för att justera temperaturen inne, och gå inte på för hårt med nattsänkningen, när den går tillbaka så kan belastningen på grejerna bli så stor att elpatron äter upp hela besparingen med sänkningen.
På utgående varmvatten från värmepumpen sitter troligen en blandningsventil, kolla och motionera denna, ställ upp den på max.
CTC:s styrlogik är ett mysterium, jag har inte lyckats förstå den riktigt heller, den spetsar med elpatron oavsett om det behövs eller inte så den kan ju nästan beskrivas som en elpanna med värmepumpstillskott?
Enda sättet jag vet att få den att inte spetsa i tid och otid är att spärra elpatron, men detta kräver att du är aktiv och håller koll på grejerna dagligen under vintern så att inget fryser sönder om värmepumpen stannar av nån anledning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knylen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att förstå och optimera EcoEl / EcoAir 7,9
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2023, 20:08:04 »
Tack för svar Carl!
Ska se om någon kan hjälpa mig med den där ventilen du nämnde.
Har redan sänkt kurvan och det hjälpte lite. Satte även 0 kW på övre elpatronen men det är ändå samma fenomen med tripp-trapp-trull i förbrukningen om och om igen. Förmodar väl att det är så här pumpen fungerar helt enkelt. Just nu kostar det ju mer att skaffa något nytt innan det är avbetalt så det är nog Good Enough för det vi har att tillgå.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!