Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur har ni löst smältvatten under pumpen med markstativ?  (läst 10178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
Märkte att jag antagligen inte får under en murarbalja då stativet är för trångt mellan benen. Har ni några bra tips, finns det mindre murarbaljor. Minsta jag hittade var 80liter och den blir för stor...

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
Inte behöver du 80 liter, så mycket vatten blir det inte på ett dygn och 80 liter väger ju en del att bära iväg.
Tänkte denna vinter prova lösning med plaststuprör, ett med avslipad kant så det bildar ett klämlock. Skulle det frysa i rännan öppnas den lätt och då får man väl bygga någon snygg isskulptur av alla ispinnar.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Hur har ni löst smältvatten under pumpen med markstativ?
« Svar #2 skrivet: 13 november 2011, 10:08:33 »
problemet är att det inte får plats några hinkar eller baljor under markstativet. Hade den hängt på väggen i väggkonsoler hade det ju gått fint med balja. Därför undrade jag hur andra som har markstativ löst det hela.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Hur har ni löst smältvatten under pumpen med markstativ?
« Svar #3 skrivet: 15 november 2011, 19:47:44 »
mer tips?
Gärna med bilder :)

Utloggad Suffer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur har ni löst smältvatten under pumpen med markstativ?
« Svar #4 skrivet: 15 november 2011, 21:34:52 »
64liters murarbalja från bauhaus går in under mitt stativ perfekt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Glömmer du tömma så har du ca 64kg att släpa på och det låter inte speciellt spännande !
Leta upp en pulkvariant med lite högre kanter än dom vanligaste pulkorna så kan man åtmindstånde dra iväg isen och välta omkull pulkan
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Suffer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur har ni löst smältvatten under pumpen med markstativ?
« Svar #6 skrivet: 15 november 2011, 22:58:11 »
Fördelen med murarbaljan är dels att den är lika lÃ¥ng som utdelning och därmed fÃ¥ngar upp hela syndafloden som uppstÃ¥r varje avfrostning. Dels att den är sÃ¥ pass hög att jag slipper stänk upp pÃ¥ träfasaden som tidigare var blöt mer eller mindre hela tiden. Vill man begränsa maxvikten pÃ¥ baljan är det bara att borra ett hÃ¥l pÃ¥ lämplig höjd, allt utifrÃ¥n muskelstyrka och äventyrslusta.  ;)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ett problem med att borra ett hål vid en viss höjd är att hela baljan kan ha frusit fast om man missar att ta bort den i tid.
Är den hög och det fryser ända upp så är man farligt nära att dräneringshålen i utedelen blir igenfrusna till slut.

Pulkan riskerar också att frysa fast men den är inte så hög så det rinner över kanten och risken att det blir is ända upp till utedelen är mindre.

Nu kommer kommentaren att alla har full koll pÃ¥ sina baljor/hinkar  ;D
Men vi har sett åtskilliga höga hinkar och baljor som glömts bort där isen har varit väldigt nära att sätta igen hålen samt även en del fall där det har frusit igen underdelen med igloo som följd och mycket stor risk för skador på grund av isen
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Hur har ni löst smältvatten under pumpen med markstativ?
« Svar #8 skrivet: 15 november 2011, 23:30:11 »
ok tack för era svar.
En liten fråga till. Installatören som var här hävdade att han inte behövde skruva fast stativet i betongplattan jag gjutit, han menade att det då bara skulle bli frostsprängningar i betongen. Men jag tycker det verkar lite riskabelt att inte skruva fast pumpen.
Hur har ni andra gjort, skruvat fast i underlaget eller inte?

Utloggad Hellacopter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Tänkte denna vinter prova lösning med plaststuprör, ett med avslipad kant så det bildar ett klämlock.

Blev inspirerad av din (snygga) lösning. Hur har du hängt upp rännan i konsolerna? Med en vanlig rännkrok på ngt vänster eller?
Locket är ju snyggt men fyller det även någon funktion?

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Hur har ni löst smältvatten under pumpen med markstativ?
« Svar #10 skrivet: 20 november 2011, 21:44:42 »
valde plastränna dels för plast är något varmare än kall plåt och även flexiblare. Upphängning är bara en gavelände som satts med en skruv i konsolen och i andra konsolen enklast tänkbar en ståltråd.
Locket skyddar från snö och hindrar förhoppningsvis smältvattnet från att frysa. Locket görs enklast med att kapa bort lite av vikta kanten så locket kvarvarande kant spårar in i underdelens vikta kant.


Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
valde plastränna dels för plast är något varmare än kall plåt och även flexiblare. Upphängning är bara en gavelände som satts med en skruv i konsolen och i andra konsolen enklast tänkbar en ståltråd.
Locket skyddar från snö och hindrar förhoppningsvis smältvattnet från att frysa. Locket görs enklast med att kapa bort lite av vikta kanten så locket kvarvarande kant spårar in i underdelens vikta kant.

Har du en värmekabel i rännan?

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Hur har ni löst smältvatten under pumpen med markstativ?
« Svar #12 skrivet: 23 november 2011, 14:33:55 »
Ingen värmekabel i rännan, men det hela är ju ganska skyddat från kylande luft så vi får väl se om konstruktionen fungerar i vinter.
Tidigare hade jag ett större sköljfat frÃ¥n mörkrummet och trots att det stod pÃ¥ marken sÃ¥ tog det en bra stund för vattnet att frysa sig krispigt sÃ¥ förhoppningsvis hinner det även nu rinna ner i rännan innan det börjar frysa.   Vi har ju rätt lagom kalla vintar här pÃ¥ smÃ¥ländska höglandet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur har ni löst smältvatten under pumpen med markstativ?
« Svar #13 skrivet: 23 november 2011, 14:43:21 »
Ja den där konstruktionen utan värmekabel kan du väl i bästa fall klara dig med ned till någon eller ev några minusgrader,
sen fryser det ihop både i röret och i renstratten för dig. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Hur har ni löst smältvatten under pumpen med markstativ?
« Svar #14 skrivet: 23 november 2011, 16:47:14 »
Mycket möjligt men det får väl Kung Bore utvisa.

Tittat lite på dina bilder av burk bygget under din pump, reflekterat på en sak: varför har du valt en så klumpig anslutningsnippel i botten, det ser ut att alltid bli kvar en del vatten. Hade det inte varit enklare med något du bara gängade direkt i plasten tex en vanlig trädgårdslangs koppling ev tätad med lite limmatäta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!