Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?  (läst 23147 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Hej!

Säkert är detta något som har stötts och blötts i andra trådar, men jag hittar inte det just nu...

Kan man egentligen räkna hem en värmepumpsinstallation?  Sc:,h

I vårt fall har vi en trasig elpanna som vi måste ersätta... Jag har först varit inne på luft/vatten och nu på senare tid bergvärme. Men frågeställningen är den samma... Jag har gjort en hyfsat bra kalkyl så som det ser ut för oss och en l/v skulle vi ha betalt av efter ca 11 år och en bergvärme efter ca 15 år. De båda håller kanske i 15 år ± 5 år, så "precis" när man "tjänat" in den så är det kanske dags att renovera eller köpa nytt för mer eller mindre pengar (fördelen med bergvärme är ju att då är ju i alla fall borran kvar).

I detta finns osäkerhetsfaktorer som hur elpriset kommer att vara i framtiden (det lär ju inte bli billigare men det kanske inte blir så mycket dyrare heller), kanske det kommer att bli en särskild uttagsskatt för bergvärme (man vet aldrig med politiker!) m.m...

Så klart en väldigt svår fråga och alla beslutar för sig själv... Men hur tänker/har ni andra tänkt?

Mvh
Mats
« Senast ändrad: 05 september 2011, 23:51:50 av värmeälskaren »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #1 skrivet: 06 september 2011, 00:35:01 »
Först och främst skall du ju räkna av kostnaden som en ny elpanna skulle betinga.
Sen skall du avskriva borrhål och eventuella radiatorer på 50 år.
Om du gör det bör du få en omedelbar förtjänst även om du lånar till hela summan, och besparingen bör rimligen öka successivt jämför med att köpa el.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #2 skrivet: 06 september 2011, 01:22:20 »
Har man väldigt bra isolering samt en väldigt låg förbrukning finns det säkert fall då besparingen är så pass låg att det blir svårt att räkna hem investeringen.

Ibland har det helt enkelt att göra med hur man räknar.

Om man ska tänka enkelt så ska man tänka utifrån den tid man tänkt bo i huset och hur mycket man under den tiden sparar i kronor och ören på att konvertera till bergvärme. Precis som isolering och liknande åtgärder är det en initial investeringskostnad som ger en besparing under en mycket lång tid. Även om själva pumpen måste bytas efter 10-20 år.

Jag räknade härom dagen på mina släktingars hus som värms med pellets. Kalkylen blev, utifrån dagens pelletspris, mer eller mindre plus minus noll. Så vida inte pelletspriset går upp.

Man kan välja att se det som att utan kostnad kan dom uppgradera frÃ¥n pellets till bergvärme med allt vad det innebär i att slippa sota och städa och bära och joxa  :) Samt att dom inte har ett linjärt förhÃ¥llande mellan energibehov och energitillförsel. I fallet med pellets har dom ju i dagsläget ett negativt förhÃ¥llande. Mer energi behöver tillföras frÃ¥n en extern producent än vad huset har behov av.

Värmepumpen gör att mindre energi behöver tillföras från en extern producent än vad huset behöver.

Som rickard säger är det smart att tänka utifrÃ¥n ett anuitetsperspektiv där investeringen amorteras i takt med dess livslängd. DÃ¥ framgÃ¥r hur mycket pengar man sparar dag 1. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #3 skrivet: 06 september 2011, 07:55:32 »
Sedan kan man lägga miljövinsten på plussidan också.
Vi kan vara ganska säkra på att det kommer en miljöskatt på elanvändning i bostadshus.
Den kommer troligen att basera sig på energiåtgång per. Kvm och max elanvändning per person i hushållet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #4 skrivet: 06 september 2011, 08:17:35 »
Sedan kan man lägga miljövinsten på plussidan också.
Vi kan vara ganska säkra på att det kommer en miljöskatt på elanvändning i bostadshus.
Den kommer troligen att basera sig på energiåtgång per. Kvm och max elanvändning per person i hushållet.

Är detta ren spekulation, eller har du hört någon i regeringen uttala denna typ av framtidsvision?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #5 skrivet: 06 september 2011, 08:57:37 »
Vad är det för elförbrukning? Den måste vara väldigt låg om det skall kunna bli 11 års avskrivningstid för den extra kostnaden för en L/V-pump jämfört med ny elpanna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #6 skrivet: 06 september 2011, 10:49:30 »
Är detta ren spekulation, eller har du hört någon i regeringen uttala denna typ av framtidsvision?
Det ligger en motion om det, men jag vet inte hur mycket vikt man lägger vid det.
läste om det i tidningen Energi, där en miljöpartist (såklart) uttalade sig om att det var den enda rimliga vägen att gå, och hade tydligen fått medhåll från andra partier
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #7 skrivet: 06 september 2011, 10:59:19 »
Ja, skattepengarna skall ju in, så jag tror nog också att det är rimligt att anta att vi får någon form av energiskatt i proportion till uppvärmd yta, dock inte så att den relateras till energiförbrukningen, utan bara till bostadsytan. (Dold fastighetsskatt ovanpå den dolda fastighetsavgiften och den högre försäljningsskatten)
Detta för att det finns många små hus i och kring storstäderna som inte skulle drabbas så hårt av detta (röstfiske).
Ute i landet där många hus är 200 m2 eller mer skulle det bli mer kännbart.

Sen tror jag det blir för komplicerat att relatera skatten till energiförbrukningen/m2, i vårt fall som kör pool, avfuktare i krypgrund, servrar o.s.v. som egentligen inte har med husets energibehov att göra skulle det slå helt fel, då skulle det ju bli en konsumtionsskatt mer än en energiskatt relaterad till husets energieffektivitet.
« Senast ändrad: 06 september 2011, 11:02:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #8 skrivet: 06 september 2011, 11:00:28 »
Vi kan vara ganska säkra på att det kommer en miljöskatt på elanvändning i bostadshus.
Den kommer troligen att basera sig på energiåtgång per. Kvm och max elanvändning per person i hushållet.

Låter som fjärvärmebolagens lobbyister lyckats påverka miljöpartiet.
Just nu är fjärrvärme oftast dyrare än värmepump, fjärrvärmebolagen vill väl hitta sätt att mota in fler i fÃ¥llan.  huvuddunk
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #9 skrivet: 06 september 2011, 11:05:49 »
Varför ska vi straffas om vi använder mindre el?
Tänker här att regeringen antagligen vill att vi ska värma med surpellets.

Sedan så förstår jag inte varför man inte skulle kunna räkna hem en VP?
Vad jämför du då med? Direktverkande el? Pellets?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #10 skrivet: 06 september 2011, 11:55:52 »
Vi har vattenburen värme idag som värms med en elpanna som vi som sagt måste byta ut. Vårt hus på 145m2 är inte särskilt välisolerat, vi gör av med 20000kWh/år i värme och 2500kWh/år i varmvatten. Säg att man enkelt kan säga att man sänker energibehovet med 2/3 så hamnar vi på en total årlig besparing på 15000kWh. Om elen kostar 1:-/kWh så blir det 150000:- på 10 år. I detta är varken räntor eller stigande elpriser med i bilden... Excelarket jag har gjort tar in lite mer faktorer (som räntor m.m.), men jag tycker ändå inte att det är som natt och dag på vad man skulle tjäna in på en vp över tid...

Korrekt, jag måste dra av vad kostnaden för en ny elpanna är, för den investeringen måste jag ju ändå göra. Det har jag faktiskt inte gjort därför att jag på något sätt tänker mig att en sådan skulle komma till att hålla i +20 år (men det kanske är fel antagit). Men det är sant, den borde räknas av investeringen av vp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #11 skrivet: 06 september 2011, 12:28:44 »
Sen får du ju göra ROT-avdrag.
Är du händig och köper luft/vatten kan du dessutom installera själv och klara dig undan med typ 70 000 kr istället för över 100 000 kr.
Bergvärme, med den förbrukningen bör inkl installation och efter rot inte kosta just mer än 130 000 kr, på vissa orter i landet kan det nog t.o.m vara billigare.
Vad skulle elpannan kosta?

Om du räknar med att låna hela summan, och det blir 200? kr billigare/månad - exakt vad är det som gör att du tvekar?
Visst, du blir inte rik, men du har en ny miljövänlig uppvärmning som ger dig låga fasta kostnader när väl lånet är betalt.
Om du inte byter till ett billigt uppvärmningssystem nu kommer du att betala dyrt så länge du bor i huset, och sen får du skänka bort huset för att du har en elpanna för värme.

Alltså, lägg även in i kalkylen att en stor del av investeringen direkt kan överföras på att husets värde stiger.
Tänk att du lÃ¥nar 130 000 och att 75 000 av dessa sätts pÃ¥ ett sparkonto som du inte fÃ¥r röra sÃ¥ länge du äger huset, dÃ¥ kanske det känns bättre.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #12 skrivet: 06 september 2011, 12:40:22 »
Om elen kostar 50 öre totalt med alla skatter etc ja då blir kalkylen ännu sämre.

Om du får 1 kwh el fram till dörren, så att säga, med alla skatter, moms och framledningsavgifter så är väl elen för billig?

Jag tror att elpriset fram till dörren ligger på 1.25-1.35kr per kwh.

Det ger dig, förutom en korrekt kalkyl, en bättre besparing om ca 30%
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #13 skrivet: 06 september 2011, 13:34:07 »
Det låter rimligt att det går att spara 15000 kWh/år med en bergvärmeinstallation. Men förutom att elpriset i kalkylen är för lågt så kan man med bergvärme förmodligen går en en storlek i huvudsäkring jämfört med elpanna. Det gör i så fall ca 1000 kr/år. Tänk också på att det kan komma någon form av effektavgift som gör att en elpanna som när det är som kallast kommer att dra ca 9 kW då blir väldigt dyr. Det är då trevligare med en värmepump som drar 2,5-3 kW.

Det är rimligt att anta att en elpanna hÃ¥ller längre men värdet idag pÃ¥ nÃ¥got som om 15 Ã¥r kan hÃ¥lla ytterligare 5 Ã¥r är inte högt. Även om man inte räknar med nÃ¥gon ränta är det 3/4 av elpannans kostnad som skall in pÃ¥ plussidan i värmepumpkalkylen, den kostnaden har man i vilket fall som helst. 

I praktiken sparar man lite mer än 2/3. Min lite klent dimensionerade anläggning ligger runt 70 % besparing inklusive tillsatselen. Det skall vara möjligt att nå några procent högre besparing. Men det kräver att man sätter sig in i hur en värmepump fungerar tillsammans med radiatorerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #14 skrivet: 06 september 2011, 18:45:03 »
Ang elpriset så ligger ligger energiskatten på ca 36 öre/kWh, överföringsavgift 23 öre/kWh. Därtill elpriset som varierar mellan ca 40 öre till 1 kr/kWh beroende på säsong etc. Så räkna med minst 1 kr på sommaren resp 1,60 kr på vintern. Då mest el förbrukas på vintern är en rimlig kalkyl ca 1,40 kr i snitt.
Sedan jag fick min bergvärmepump installerad (1 feb 2011) har jag mer än halverat min elförbrukning och då hade jag ett garage som värmdes med l/l VP och förbrukade minst lika mycket som hela huset i övrigt. Min Thermia G2 har nu precis passerat 1000 drifttimmar sedan 1 feb och beräknat ca 2,1 kW per timme dvs 2100 kWh.
Har precis fått mina fläktkonvektorer installerade och hoppas på kraftigt minskade uppvärmningskostnader i garaget. Om mina beräkningar stämmer så räknar jag med en minskning på drygt 20000 kWh per år (från 36000 till ca 14000) Och detta för en investering på totalt 180000:- (Mao en besparing på ca 30000 kr/år= ca 6 år innan break even)
Thermia Diplomat Opt G2 8 kW, 190 m borra varav 181 m aktivt. Välisolerad 1½ plans villa på 221 m2. 121 m2 nedervåning (golvvärme) och 100 m2 övervån (2st Thermopanel TP21-610 V4 och 1 st Carrier 42NS-30 (4-rör) för värme & frikyla) samt Fujitsu L/L VP (reserv). Värmer & kyler även uterum (27 m2) med Carrier 42NS-30 (4-rör) samt värmer 40 m2 garage med Aermec UL 36.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!