Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köldbärarpumpen har skurit ......  (läst 33466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Köldbärarpumpen har skurit ......
« skrivet: 26 november 2013, 14:18:33 »
Efter många års bekymmersfri drift tyder alla tecken på att köldbärarpumpen har skurit. Det går med nöd och näppe att vrida rotoraxeln med en skruvmejsel. Pumpen larmade pga att lågtryckspressostaten löste ut. Först trodde jag det var expansionsventilen då köldbärartemperaturerna över noll. Men är det ingen cirkulation på köldbäraren är det inte så konstigt.

Om det är någon som kan rekommendera firma i norra Stockholmsområdet är jag tacksam för ett pm.

Det känns som mitt kaminprojekt inte har varit förgäves. Elpatrondrift skulle bli lite som kapitulation. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #1 skrivet: 26 november 2013, 15:02:36 »
Det är möjligtvis inte sÃ¥ att den behöver plockas isär och rengöras?  Jag har fÃ¥tt stopp nÃ¥gra gÃ¥nger och dÃ¥ har det kommit in "skräp" som gjort att det varit svÃ¥rt att kunna vrida den. Men efter rengörning har den fungerat.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #2 skrivet: 26 november 2013, 16:41:13 »
En olycka kommer sällar ensam. Strax efter det jag hade satt igång elpatronen upptäckte jag att det blev onormalt deltaT på varma sidan. Vid varmvattenberedning larmade det om hög värmebärartemperatur trots att det bara var 3 kW elpatron inkopplad. Vid värmning av huset var deltaT ca 20 grader. Jag trodde det var växelventilen men den fungerade av allt att döma som den skulle.

Jag kontrollerade då värmebärarpumpen som visade sig stå still. Bort med vänster sidoplåt och sedan demontering av pumpen. Den kärvade ordentligt i visst läge på pumphjulet. Lyckades fixa till det. När jag skulle skruva ihop pumpen upptäckte jag att det hade ramlat ut två stycken fem millimeter långa bitar av M3-gängad skruv. På den ena biten ser man att den är avklippt. På bägge bitarna var gängorna så skadade att de inte kunde skruvas i något gängat hål. Jag begriper inte vad de hade där att göra. Kunde inte hitta någon lämplig plats för bitarna när jag skulle montera pumpen men den fungerar bra utan dem. Det är kanske just därför som den fungerar nu.

Jag skulle gärna ge mig på att demontera köldbärarpumpen men den sitter så illa till. Jag tror att man behöver någon form av specialverktyg. Har någon en annan uppfattning är jag mottaglig för förslag.

I och med att jag demonterade vänster sidoplÃ¥t upptäckte jag att givaren för värmebärare in, GT9, sitter pÃ¥ returledningen uppströms den punkt där returen frÃ¥n varmvattenberedarens mantel ansluter till ingÃ¥ende värmebärare. Det innebär att när pumpen gör varmvatten visar inte GT9 ingÃ¥ende värmebärare utan returtemperaturen när pumpen gick över till att göra varmvatten plus den uppvärmning som värmeläckaget frÃ¥n beredaren ger. Inte konstigt att jag har tyckt att det har varit ovanligt stort deltaT vid varmvattenberedning. Differensen har inte haft ett dugg med ett korrekt deltaT att göra. Undrar om det bara är min pump som det är sÃ¥ pÃ¥ eller om det ska vara sÃ¥.   

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #3 skrivet: 26 november 2013, 17:23:20 »
Intressant och givetvis tråkigt att detta händer just under värmesäsong, men det är väl så det ska va Sc:,h

Sitter inte din kb-pump inne till höger? Ta bort höger plåt? Nåt i vägen?
Varför spec verktyg? Foto

Intressant med GT9, ska jag också kika på när tillfälle ges... Utveckla gärna detta framöver

Kan tyvärr inte rekommendera nÃ¥gon firma dÃ¥ jag har som praxis att göra själv  tummenupp
Behöver du hjälp så säg till
 
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #5 skrivet: 26 november 2013, 20:00:03 »
GT9-givaren sitter likadant på min C7 från 2002. Jag tyckte också att det var konstigt så jag var och kollade på en utställningspump hos närmaste IVT-center och den satt likadant där också!

Det enda skälet till att placera den där som jag kan tänka på är att minska risken (egentligen undanröja den) att pumpen larmar (och stannar) på "Hög retur VP" vilket skall ske om den överstiger ca 48 grader. Den risken borde vara störst vid varmvattenproduktion.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #6 skrivet: 26 november 2013, 20:30:16 »
Uppmuntrad av Lars inlägg har jag nu utfört nÃ¥got som närmast kan beskrivas som en titthÃ¥lsoperation med rörtÃ¥ng. Om inte uttrycket hade haft lite dÃ¥lig klang sedan Leni Riefenstahls film om partidagarna i Nürnberg skulle jag ha postat inlägget under rubriken Viljans triumf. Köldbärarpumpen är demonterad och delvis isärplockad. Ã…terstÃ¥r en lÃ¥sring pÃ¥ rotoraxeln men den fÃ¥r vänta till i morgon när nivÃ¥n av stresshormoner har Ã¥tergÃ¥tt till normala värden. 

Sitter inte din kb-pump inne till höger? Ta bort höger plåt? Nåt i vägen?
Köldbärarrören går in genom hål i den plåten, det går inte att lyfta den så mycket att det går att haka av den.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #7 skrivet: 26 november 2013, 23:28:00 »
I mitt system med Rego800 har man gjort om lite så att det inte är tempgivaren för varmvattnet som stoppar VV-produktionen, utan VB-ut. Syftet är, vad jag kan förstå, att den inte skall få för hög VB-temp om det av nån anledning går trögt att värma varmvattnet så att manteln blir betydligt varmare än själva beredaren. Kan det vara så att den konstruktionen du har är en 'budgetlösning' för att uppnå samma resultat?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #8 skrivet: 27 november 2013, 08:30:30 »
IVT styr på returen, givaren är troligen placerad där för att kompressorn inte skall stanna efter vv-värmning om huset har värmebehov.
Returtempen är oväsentlig vid vv-värmning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #9 skrivet: 27 november 2013, 08:44:47 »
Uppmuntrad av Lars inlägg har jag nu utfört nÃ¥got som närmast kan beskrivas som en titthÃ¥lsoperation med rörtÃ¥ng. Om inte uttrycket hade haft lite dÃ¥lig klang sedan Leni Riefenstahls film om partidagarna i Nürnberg skulle jag ha postat inlägget under rubriken Viljans triumf. Köldbärarpumpen är demonterad och delvis isärplockad. Ã…terstÃ¥r en lÃ¥sring pÃ¥ rotoraxeln men den fÃ¥r vänta till i morgon när nivÃ¥n av stresshormoner har Ã¥tergÃ¥tt till normala värden. 
Köldbärarrören går in genom hål i den plåten, det går inte att lyfta den så mycket att det går att haka av den.

Bra jobbat  tummenupp
Men du har glömt bilderna  ::)

Tänkte lite tokigt då min egen kb är toppansluten
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #10 skrivet: 27 november 2013, 09:37:42 »
Rickard

Vad är det i processen som är så viktig att IVT inte vill att returtempen vid elementvattenproduktion skall gå över en viss temperatur (tex 48 grader)?

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #11 skrivet: 27 november 2013, 09:47:32 »
Vet inte, men om man justerat in värmepumpen enligt instruktion med 10 graders DeltaT, och har 48 grader på returen så ligger man ju nära pressostaternas brytpunkt.
Har aldrig fattat att man värmer tappvatten upp till brytpunkt, men har maxtemperaturer för värmevatten om jag skall vara riktigt ärlig.

En begränsningsfunktion kanske bör finnas, om inte annat för att skydda till exempel golvmaterial mot överhettning vid golvvärme, men i övrigt kan jag inte se det annat än som en extra säkerhet om tryckvakterna skulle falera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #12 skrivet: 27 november 2013, 09:51:12 »
Ja, då är värmepumpen igång igen. Lite till min förvåning måste jag säga, det går ju inte att räkna igång en havererad köldbärarpump utan man måste handgripligen lösa problemet.

Mysteriet med de M3-gängade skruvbitarna hade en enkel förklaring. För någon vecka sedan kapade jag två skruvar som var för långa och lade de överblivna bitarna på arbetsbänken. När jag demonterade värmebärarpumpen lade jag utan att märka det ena delen av pumphuset ovanpå skruvbitarna. När jag sedan lyfte delen när pumpen skulle skruvas ihop blev jag varse skruvbitarna. Stressad som jag var tänkte jag inte på arbetet veckan innan utan fick för mig att bitarna kom från värmebärarpumpen. Så det var enbart beläggningen inne i pumphuset som var orsaken till att den stannade.

Jag trodde att när jag hade lossat låsringen på rotoraxeln skulle det gå att dra ut rotorn ur plåthöljet men låsringen hade inte den funktionen. Enda möjligheten att få ut rotorn är nog att ta bort pumphjulet och det såg besvärligt ut. Men det gick hyfsat bra att skölja med vatten och vicka rotorn upp och ned, det var några millimeters spel. På så sätt gick det att få ut en hel del rost och magnetit. Allteftersom jag sköljde minskade det krasande ljudet när jag snurrade på pumphjulet. Från att det gick trögt att vrida pumphjulet med ett krasande ljud tills det att det snurrade lätt med bara lite grand biljud behövdes 10-15 sköljningar.

Ett stort problem var monteringen av pumpen. Längst ner i pumphuset sitter det en O-ring som ska täta mot den rostfria tunna plåthylsan som omsluter rotorn. Det gick inte att pressa ner rotordelen, plåthylsan tog emot O-ringen. Till slut i ren desperation monterade jag pumpen i alla fall och pressade ner rotorn i motordelen med hjälp av skruvarna som håller ihop de pumphus och motordelen. Jag tänkte att fungerar det inte så jag inte förlorat något, pumpen är oanvändbar i vilket fall som helst. Men den snurrade lätt efter operationen så det är kanske så man ska göra.
 
Jag har upptäckt att reglersystemet ibland inte fungerar som jag har tänkt mig. När jag körde stängde av kompressorn och körde driftfallet enbart elpatron upptäckte jag det inte var någon cirkulation på värmebäraren. Insåg då att värmebärarpumpen måste ställas i läge kontinuerlig drift. Driftfallet "med kompressor" kan ju gärna inte fungera. Att värmebärarpumpen sedan några timmar senare stannade är en annan sak.

Det går inte att köra köldbärarpumpen i driftfallet enbart elpatron. Jag körde igång värmepumpen och det bubblade och gurglade rätt ordentligt. Jag tänkte då att jag kör på elpatronen och låter köldbärarpumpen gå kontinuerligt tills det har lugnat ner sig. Men det gick inte och det kan ju vara bra. I de allra flesta fall kör man enbart elpatron innan borrhålet är klart och då går köldbärarpumpen torrt eller så har kompressorn eller något annat havererat och då behövs köldbärarpumpen i vilket fall som helst inte.

Ska försöka ta en bild på hur det ser ut. Ergonomin vid byte av köldbärarpump är egentligen inget som passar pensionärer. Det kräver en viss vighet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #13 skrivet: 27 november 2013, 11:37:18 »
Här är lite bilder. Det är som synes inga som helst problem att komma åt värmebärarpumpen med sidoplåten avlägsnad.

För att komma åt köldbärarpumpen måste elektroniklådan och stativet den sitter på plockas bort. Som framgår av ena bilden är det omöjligt att komma åt pumpen med elektronikenheten på plats.

Och sedan när jag ska ta bilderna upptäcker jag att pumpeländet läcker! Det blev tydligen inte tätt mellan pumphuset och motordelen. Kopplingarna mot köldbärarrören verkar vara täta så det blir till att plocka ur pumpen igen. Förhoppningsvis räcker det med att rengöra tätningsytorna och lägga på någon typ av fett. Men då det bara droppar får det vara till något senare tillfälle.

Det är lite av ett vägval här. Ska jag köpa en ny elsnål köldbärarpump eller hoppas på att jag kan få den gamla tät och köra vidare med den? Börjar få en viss förståelse för att man byter och inte renoverar en cirkulationspump som har stannat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #14 skrivet: 27 november 2013, 12:09:58 »
Problemet är att om du lägger ner 3-4000:- plus några timmars jobb på att byta till energisnåla pumpar så kommer kompressorn eller nåt annat att haverera strax efter.
Byter du inte pumpar så kommer anläggningen att funka några år till och du grämer dig över att du skulle ha tjänat på att ha bytt pumparna i dag.

Moment 22 med andra ord...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!