Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innegivare  (läst 2220 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders_dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Innegivare
« skrivet: 27 november 2009, 12:55:15 »
Har en nyinstallerad L/V Thermia Atria som varit i drift i ca en månad nu.

Har ingen innegivare i nuläget.

Jag håller som bäst på att få till rätt värmekurva men då det varit ganska jämn utetemp ett bra tag nu så det tar sin lilla tid......

Det jag däremot märker (och visste sedan tidigare) är att vårt hus är lite vindkänsligt (gammal skånelänga) och detta måste kompenseras på något sätt. Jag är rätt säker på att det inte kommer att funka att enbart köra på utetemp (och jag vill helst ha radiatorerna fullt öppna) och det är väl här en innegivare skulle kunna göra nytta!

Två frågor ang innegivaren.

1. Någon som vet om det finns trådlös givare till Thermia?

2. Jag har läst att innegivaren är begränsad i sitt arbetsområde och att den bara kan finjustera. Tycker det verkar jättekonstigt om det är så, någon som vet?

/Anders

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Innegivare
« Svar #1 skrivet: 27 november 2009, 14:05:56 »
Ett sådant här fall är en bra användning av en innegivare. Skall innegivaren fungera bra skall man ha hittat någorlunda rätt värmekurva. Innegivaren ändrar radiatorvatttentemperaturen med en förstärkningsfaktor (reglerbar) gånger skillnaden mellan inställd innetemperatur och verklig innetemperatur.

Om det bÃ¥de är och skall vara 20 grader grader inne och förstärkningsfaktorn är inställd pÃ¥ 5 och innetemperaturen plötsligt sjunker till 19 grader pga det börjar blÃ¥sa sÃ¥ ökas framledningstemperaturen med 5 x (20-19) = 5 grader. Det blir dÃ¥ varmare inne, skillnaden mellan bör- och ärvärde minskar och framledningstemperaturen sjunker. Men regleringen kan inte helt kompensera för blÃ¥sten. Det mÃ¥ste ju finnas en differens mellan är- och börvärde kvar som gör att framledningstemperaturen hamnar nÃ¥gon grad högre än vad den skulle ha gjort utan blÃ¥st. Det kanske blir 19.8 grader inne när jämvikt har uppnÃ¥tts sÃ¥ att radiatorvattnet är 5 x (20-19,8) = 1 grad varmare än utan blÃ¥st. Innegivaren kan inte kompensera helt för avvikelser.     
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad anders_dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare
« Svar #2 skrivet: 07 december 2009, 10:25:22 »
Ett sådant här fall är en bra användning av en innegivare. Skall innegivaren fungera bra skall man ha hittat någorlunda rätt värmekurva. Innegivaren ändrar radiatorvatttentemperaturen med en förstärkningsfaktor (reglerbar) gånger skillnaden mellan inställd innetemperatur och verklig innetemperatur.

Om det bÃ¥de är och skall vara 20 grader grader inne och förstärkningsfaktorn är inställd pÃ¥ 5 och innetemperaturen plötsligt sjunker till 19 grader pga det börjar blÃ¥sa sÃ¥ ökas framledningstemperaturen med 5 x (20-19) = 5 grader. Det blir dÃ¥ varmare inne, skillnaden mellan bör- och ärvärde minskar och framledningstemperaturen sjunker. Men regleringen kan inte helt kompensera för blÃ¥sten. Det mÃ¥ste ju finnas en differens mellan är- och börvärde kvar som gör att framledningstemperaturen hamnar nÃ¥gon grad högre än vad den skulle ha gjort utan blÃ¥st. Det kanske blir 19.8 grader inne när jämvikt har uppnÃ¥tts sÃ¥ att radiatorvattnet är 5 x (20-19,8) = 1 grad varmare än utan blÃ¥st. Innegivaren kan inte kompensera helt för avvikelser.     


Tack för infon, lÃ¥ter som det skulle kunna funka rätt bra dÃ¥. Vid "normalblÃ¥st"  verkar det som jag behöver höja 4-5°C pÃ¥ framledningen för att bibehÃ¥lla innetempen.


Någon som vet om trådlös givare som passar Thermian finns att köpa? (och kanske ungefär vad den kostar)

MVH
Anders

Utloggad RA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2010, 20:05:42 »
Har en trådlös inne givare som det står thermia på men vet ej var jag skall koppla in den.
det stÃ¥r att den skall kopplas in som en med trÃ¥d men ingen dok finns pÃ¥ internet om var pÃ¥ plinten en innegivare skall sitta pÃ¥  en TWS 6:a





Ett sådant här fall är en bra användning av en innegivare. Skall innegivaren fungera bra skall man ha hittat någorlunda rätt värmekurva. Innegivaren ändrar radiatorvatttentemperaturen med en förstärkningsfaktor (reglerbar) gånger skillnaden mellan inställd innetemperatur och verklig innetemperatur.

Om det bÃ¥de är och skall vara 20 grader grader inne och förstärkningsfaktorn är inställd pÃ¥ 5 och innetemperaturen plötsligt sjunker till 19 grader pga det börjar blÃ¥sa sÃ¥ ökas framledningstemperaturen med 5 x (20-19) = 5 grader. Det blir dÃ¥ varmare inne, skillnaden mellan bör- och ärvärde minskar och framledningstemperaturen sjunker. Men regleringen kan inte helt kompensera för blÃ¥sten. Det mÃ¥ste ju finnas en differens mellan är- och börvärde kvar som gör att framledningstemperaturen hamnar nÃ¥gon grad högre än vad den skulle ha gjort utan blÃ¥st. Det kanske blir 19.8 grader inne när jämvikt har uppnÃ¥tts sÃ¥ att radiatorvattnet är 5 x (20-19,8) = 1 grad varmare än utan blÃ¥st. Innegivaren kan inte kompensera helt för avvikelser.     


Tack för infon, lÃ¥ter som det skulle kunna funka rätt bra dÃ¥. Vid "normalblÃ¥st"  verkar det som jag behöver höja 4-5°C pÃ¥ framledningen för att bibehÃ¥lla innetempen.


Någon som vet om trådlös givare som passar Thermian finns att köpa? (och kanske ungefär vad den kostar)

MVH
Anders

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2010, 22:46:08 »
Den trådlösa fungerar inte till TWS pumparna. Tror att den fanns till de gamla "Villa Classic" pumparna.

/L
Thermia Diplomat Inverter M

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!