Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke  (läst 2448 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke
« skrivet: 05 januari 2020, 17:33:46 »
Blir lite här om BBR-spärren och gäller nog allt vad som gäller värme av hus. Vem i H-E har kommit på en sån ide att det ska spärras till en max nivå på installerad effekt för att värma ett hus. Om jag har en värmekälla som ska installeras i mitt nybyggda hus som klarar att i överkant värma det och lite till, Tex  behövs 10 Kw och sätter in en som kan ge 13 Kw,  det är komressor + EL-patron tillsammans så ska den spärras i  datan till max 10 Kw och efter  ca  7 dagar så går det inte att öka upp effekten utan att byta ett elektronikkort för flera tusen kronor.  Jag har för avsikt att bygga till om ca 3 år och behöver då mer kraft på värmen,och då räcker inte det med BBR-begränsningen  för dagens yta som det stipuleras. Det är väl upp till mig att ha vad jag vill,  är den för stor så kommer den att gå med mindre effekt samt inte pressas att gå på max.  Liknelse med en bil som får gå på högvarv för att hålla farten,den går sönder, bättre då med som är kraftigare och går på mindre varv för samma fart

1 Det med max har någon pennfäktare/byråkrat fått för sig
2 Vad blir det med om jag säger till installatören att du får inte begränsa kraften
3  Om jag mot förmodan köper ett nytt kort och ökar den tillgängliga effekten. Blir jag lagförd och dömd för att
     jag överträtt  BBR som tydligen är någon övergripande myndighet i uppvärmningshänseende  och är alenarådande i ämnet enligt
     vad som står i  deras information och det är installatören som ska begränsa effekten
4   Blir det installatören som  är ansvarig för nedsättning av effekten och inte gjort det, enligt samma info , det ska ju besiktas och
     kontrolleras  att max effekt är spärrad till en viss nivå

Det blir nog en hel del inlägg om detta och det är bra,finner det absurt att någon ska tafsa på mitt privatliv, det sköter jag själv efter vad som är bäst för mig utan att överträda något

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2020, 18:18:17 »
Det är väl endast elpatron som begränsas eller begränsas även kompressorn ? Det enklaste är att begränsa så man uppfyller kraven dagen före besiktning om nån då kollar vilket jag tror är väldigt ovanligt så är allt som det ska sen vad som händer dagen efter är det ingen som bryr sig om.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2020, 18:19:41 »
Hur ska vi annars kunna stänga ner vår pålitliga kraft och förlita oss på slumpkraften om du fortfarande ska ha möjlighet att bränna effekt fritt hemma?

Så kan vi ju inte ha det  ;)

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2020, 18:48:00 »
Det är väl endast elpatron som begränsas eller begränsas även kompressorn ? Det enklaste är att begränsa så man uppfyller kraven dagen före besiktning om nån då kollar vilket jag tror är väldigt ovanligt så är allt som det ska sen vad som händer dagen efter är det ingen som bryr sig om.
Klart men vet gemene man om hur man återgår till ursprungsläget med full kraft, tveksamt,men vad händer om jag ändrar till fullt och någon kollar det, blir jag åtalad då.  I tanke vad som sägs så kommer det säkert framöver något som att det ska besiktas efter någon tid att det är en begränsning  i värmekällan,  dom som säger att det ska vara så har säkert något i stil med det och vem ska betala detta.

Hur ska vi annars kunna stänga ner vår pålitliga kraft och förlita oss på slumpkraften om du fortfarande ska ha möjlighet att bränna effekt fritt hemma?

Så kan vi ju inte ha det  ;)

// Magnus
Jepp det går ju bra att sitta någonstans och säga """  Vi stänger ner ""  . Det blir brist på energi men det skiter vi i,det får andra ta. Tänker mest på att det är problem redan nu med överförning av kraft i de EL-nät som vi har. Var  det inte Pågens som ville bygga ut sin produktion  men EON säger att vi kan inte leverera den kraft ni behöver, allt blev lagt i malpåse. Även scanraff ska bygga ut, finns det kraft till då ??

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2020, 18:55:23 »
Oj, är de så de gjorde..
Jösses. Men möjligheten finns ändå fysiskt, bara hänga på mer icke original utrustning som släpper på den sista elen i rätt tajming. Bygla tillslagen över sista stegen elpatron med varandra och släng ut strömavkännarna kanske är både enkelt och funkar?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2020, 19:03:51 »
Oj, är de så de gjorde..
Jösses. Men möjligheten finns ändå fysiskt, bara hänga på mer icke original utrustning som släpper på den sista elen i rätt tajming. Bygla tillslagen över sista stegen elpatron med varandra och släng ut strömavkännarna kanske är både enkelt och funkar?
Jepp vet inte hur det är nu, men tidigare på Fighter så är inte sista patrondelen  1,5 Kw inkopplad, det finns inga kablar från kontaktorn ner till patronen , har själv dragit nya hos kunder då det fattades det lilla för att den skulle orka  få upp tempen, 1,5 Kw på topp är mycket

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2020, 21:07:05 »
Om inte jag minns helt fel är det 6 kw som är inkopplat på min vp en F1245 från -10 men möjlighet att koppla om till 9 kw men räcker inte 6 kw elspets har man nog valt helt fel vp. Tror det är ändrat på nyare nibe undrar om inte dom har 7 kw inkopplat med nackdelen att elstegen är större men är osäker. Är det krav på att man inte får ha mera eleffekt installerat förutom vid just besiktning ? Genom tiderna har ju en del fusk förkommit vid besiktning kommer ihåg när man la playwood över golvbrunn i (förrådet) och gjöt över så det inte fanns avlopp vid besiktning sen bilade man upp och isolerade väggarna och vips hade man ett varm garage.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2020, 21:55:09 »
Om inte jag minns helt fel är det 6 kw som är inkopplat på min vp en F1245 från -10 men möjlighet att koppla om till 9 kw men räcker inte 6 kw elspets har man nog valt helt fel vp. Tror det är ändrat på nyare nibe undrar om inte dom har 7 kw inkopplat med nackdelen att elstegen är större men är osäker. Är det krav på att man inte får ha mera eleffekt installerat förutom vid just besiktning ? Genom tiderna har ju en del fusk förkommit vid besiktning kommer ihåg när man la playwood över golvbrunn i (förrådet) och gjöt över så det inte fanns avlopp vid besiktning sen bilade man upp och isolerade väggarna och vips hade man ett varm garage.
Det är installatören som ska räkna på W kontra m2 och spärra värmekällan, sen efter 7 dygn så går det inte att få tillbaka full effekt, utan att köpa ett nytt kort för några/flera tusenlappar. Man kan då fråga sig varför det står 9 Kw på en VP (  kompressor+ EL ) när de måste spärras i något läge, helt plötsligt så är den klenare. Att som BBR ska bestämma vad jag stoppar in i mitt hus finner jag makabert. Jag ska ju bygga till ytterligare 75 m2 om 3 år och då räcker inte värmekällan till, hur gör jag då,ska jag då tvingas byte dito. Sen kommer det nog något om besiktning efter något år för kontroll så inte det är för mycket kraft i värmekällan.

En som vet

  • Gäst
En som vet
SV: DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2020, 22:15:51 »
1 Det med max har någon pennfäktare/byråkrat fått för sig
2 Vad blir det med om jag säger till installatören att du får inte begränsa kraften
3  Om jag mot förmodan köper ett nytt kort och ökar den tillgängliga effekten. Blir jag lagförd och dömd för att
     jag överträtt  BBR som tydligen är någon övergripande myndighet i uppvärmningshänseende  och är alenarådande i ämnet enligt
     vad som står i  deras information och det är installatören som ska begränsa effekten
4   Blir det installatören som  är ansvarig för nedsättning av effekten och inte gjort det, enligt samma info , det ska ju besiktas och
     kontrolleras  att max effekt är spärrad till en viss nivå

Det blir nog en hel del inlägg om detta och det är bra,finner det absurt att någon ska tafsa på mitt privatliv, det sköter jag själv efter vad som är bäst för mig utan att överträda något

På din  första fråga: "Vem i H-E har kommit på en sådan idé..." kan jag svara att det var ett politisk uppdrag att BBR skulle revideras (till BBR 16, år 2009).

"Grunden för skärpningen är proposition 2005/06:145 ”Nationellt program
för energieffektivisering och energismart byggande” (mars 2006). I
propositionen föreslås en förordningsändring av 10 § BVF och uppdrag
åt Boverket att meddela de närmare föreskrifterna om skärpta energihushållningskrav
på nya bostäder och lokaler som använder el för uppvärmning
i syfte att begränsa användningen av el och effektdrivande lösningar. "



Liknelsen med en bil haltar något eftersom "motorn" i ditt fall är en ångmaskin i ett atomkraftverk. Det är ju elproducenten som äger den motorn och han vill att den ska räcka till så många hus (jfr bilar) som möjligt.

Till de numrerade frågorna:

1. Ja... men enligt order från regeringen.
2. Installatören jobbar på uppdrag av dig. Han gör det du betalar för.
3. Då bryter du mot Plan- och bygglagen. Men kommer sannolikt aldrig bli lagförd för detta.
4. Byggherren (Du?) är alltid ansvarig. (se svar 2).
5? Instämmer i att man inte ska begränsa mer än nödvändigt. Men samhället har massvis med lagar som begränsar vårt privatliv. Exempelvis hur fort man får köra bil utanför en skola.

Med vänlig hälsning
Stefan



Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2020, 22:37:16 »
Nu minns jag inte exakt vad du hade för pump. Men om man följer BBR's tanke. Kan en FTX med vattenburna värmebatterier vara något för dig för att få ut lite mer av pumpen? Bygger man så har man ju en luftplanering ändå.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2020, 22:45:58 »
En som vet
Gäst

Hänger med på ditt och det med  mindre förbrukning av EL, men lite udda med ångmaskinen, vi är på konsumentnivå nu, och det är där som det ska regleras.  Om jag förstått det rätt så gäller det nybyggda hus och inte som dom tänker gamla ( ruckel )  som det drar igenom.  Men vad kommer det att bli med alla hus som är tätare än en termos i framtiden, som andra bestämt att så det ska vara. Det är väl bra att det inte blåser igenom husen och värmen smyger ut, skulle kunna tänka mig att mitt hus från 71 kommer att stå kvar längre i åren än dom nya som ska vara så bra  och täta. Ett hus mår inte illa om det får lite ventilation genom stommen. Däremot om det inte finns ventilation genom stommen stannar allt på ett ofördelaktigt sätt. Det med att man får det man betalar för är inte riktigt, en installatör ska begränsa effekten och det kontrolleras vid slutbesiktningen, har hen inte det så är det ett fel av denne om jag uppfattat texterna rätt, så vad då göra med betala.
Att begränsa EL-användningen för gemene man kommer nog att utvecklas mera i framtiden tror jag, och är en direkt följd av att stänga en del verk, det kommer att bli en bristvara framöver och  att då säga att förnybart är bäst är lite överkurs, det blåser och regnar inte jämt som dom vill

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2020, 22:53:18 »
Nu minns jag inte exakt vad du hade för pump. Men om man följer BBR's tanke. Kan en FTX med vattenburna värmebatterier vara något för dig för att få ut lite mer av pumpen? Bygger man så har man ju en luftplanering ändå.
Sitter i hus med en ON(OFF  20 år gammal VP som tuffar på och full GV 2 plan,en fläkt som drar ut sakta  och inte FTX, sitter en på vinden
modell Fläktfabriken, drog 50 Kw dygnet när december kom ( värmeelement mot isbildning ) värme urkopplat, används nu bara fläktvis med varvtalsstyrning. Kanske inte helt optimalt men fungerar bra och vi har ett bra inneklimat

En som vet

  • Gäst
En som vet
SV: DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2020, 23:54:49 »

1. lite udda med ångmaskinen..." ,
2. Om jag förstått det rätt så gäller det nybyggda hus
3. Det med att man får det man betalar för är inte riktigt, en installatör ska begränsa effekten och det kontrolleras vid slutbesiktningen, har hen inte det så är det ett fel av denne om jag uppfattat texterna rätt, så vad då göra med betala.
4. Att begränsa EL-användningen för gemene man kommer nog att utvecklas mera i framtiden tror jag, och är en direkt följd av att stänga en del verk, det kommer att bli en bristvara framöver och  att då säga att förnybart är bäst är lite överkurs, det blåser och regnar inte jämt som dom vill


1. Ångmaskinen i exemplet, är motorn till generatorn i kärnkraftverket som levererar el till din värmepump. Om alla hus har lågt eleffektbehov så räcker kärnkraftverket till att försörja fler hus.
2. Ja, det gäller bara nybyggda hus.
3. Du ger order till installatören om vad han ska göra. Som byggherre ska du ge honom order om att installera så att det kan godkännas enl BBR mfl bestämmelser. Du är ansvarig mot kommunen/staten. Installatören är ansvarig mot dig.
4. Instämmer

Med vänlig hälsning
Stefan

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2020, 00:32:52 »
BRR spärren är helt galen i mitt tycke och gör ingen nämnvärd skillnad alls i total energiförbrukning i landet. Vi bygger inte särskilt mycket nya hus i landet så genomslaget blir tämligen långsiktigt och lamt. Hade gett mycket större genomslag om man hade infört skattelättnader på värmepumpskonverteringar av redan befintliga hus med elvärme.

Ca 7-9000 nybyggda småhus per år i ett totalt bestånd av 2 069 353 gör att det kommer att ta ett mycket långt tag innan BRRs regler gör nån skillnad som ens går att mäta statistiskt.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DET MED BBR-spärren är bara skit i mitt tycke
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2020, 07:23:54 »
Det är, som sagt var, eltillskottet som begränsas. Man får en väldigt stor värmepump som inte behöver något eltillskott för de 4,5-5,5 kW en normal villa får dra så jag ser inte problemet? Allt handlar om att bygga ett system som inte är beroende av tillsott.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!