Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning Optima med rego 800?  (läst 14171 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #15 skrivet: 19 februari 2008, 08:35:50 »
Fabriken genomför ett åtgärdsprogram för bla Optima 600 där man minskar flödet i bypassröret över expansionsventilen som används vid avfrostning, hetgasgivaren isoleras och expansionsventilen justeras. När de var och gjorde detta hos oss gick expansionsventilen sönder och den byttes igår.

Har skapat en Excelfil med data före bytet samt efter bytet. Min spontana kommentar är att det blivit en stor prestandaökning. En snabb granskning ger att dT har ökat rejält (även om utetempen inte är samma i de båda mätfallen så har dT ökat). T11 var betydligt stabilare före bytet, nu "ripplar" den upp och ned (se grafen i Excelfilen)

Konsekvensen är att jag får justera mina värden för avfrostning igen. Självklart undrar man också om det skall vara så här? Var min original växelventil trasig? Eller är detta effekten av att hetgasgivaren isolerades?

Se bifogad Excel-fil
« Senast ändrad: 19 februari 2008, 08:59:35 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset på franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #16 skrivet: 20 februari 2008, 21:43:08 »
Har nu fått lite mer data och fortfarande är dT högre än innan. Dessutom avfrostar den betydligt mer trots att jag tillbaka på fabriksvärdena. T6 hetgas har skjutit i höjden, den kan nu vara så hög som 96 grader vid varmvattenproduktion. Förut var den oftast inte över 70 grader.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset på franzens.nu

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #17 skrivet: 20 februari 2008, 22:05:22 »
Nu har jag iofs gamla kolvkompressorn så det går väl inte att jämföra antar jag, men mina toppar ligger på 88 ºC. Och i normal fall 78-80 ºC.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Erik-NA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #18 skrivet: 23 februari 2008, 09:15:05 »
Har nu fått backa till fabriksvärden för avfrostning eftersom den avfrostar betydligt mer än tidigare.

Var förbi min installatör och frågade om hetgastemperaturen och fick svaret att det är bra om den är hög eftersom det betyder att man får ut mycket värme. Dock får den inte bli för hög. Regon skall tydligen larma vid 130 grader och dit är det långt.

Detta besked lugnar mig och jag kan konstatera att jag hade en icke fullt funktionsduglig värmepump innan expansionsventilen byttes.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset på franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #19 skrivet: 23 februari 2008, 11:07:21 »
Hej Erik,

skönt att du äntligen har fått ordning på din pump Thumbsup. Jag har med intresse följt dina funderingar och ändringar i regon utan att själva förstå vad som har varit fel med din pump. Men att något var fel var uppenbart. Gäller dessa problem du har haft endast 600 modellen och vad säger IVT om 900 modellen? Finns samma problem med 900 modellen. Jag tror Sture nämnde något om att hans granne hade en 900 med sämre effekt än hans egen 700.

Mikael

Utloggad Erik-NA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #20 skrivet: 23 februari 2008, 12:21:59 »
Problemet med att kompressorn skar handlar om två modeller om jag kommer ihåg rätt. 600 är den ena och jag tror 1100 var den andra. 900-modellen är det inte i alla fall.

Just nu känner jag mig verkligen nöjd. Nu lirar den som den skall med högt dT och lång tid mellan avfrostningar. Det märks också på elförbrukningen (loggar den). Skall bli intressant när utetempen sjunker ned under nollan. Min förhoppning är att jag har ett dT på minst 5 grader ned till -7. Återkommer med info när detta sker.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset på franzens.nu

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #21 skrivet: 23 februari 2008, 15:19:51 »
Hej,

Problem med kompressorerna finns på 600, 1400 och 1700.
Problem har inte samma orsak, även om resultatet är samma, kompressorn kan skära.
Optima 900 och 1100 är inte drabbade.

Cronos

Utloggad Erik-NA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #22 skrivet: 05 mars 2008, 19:54:41 »
Nu har det gått en tid och jag kan konstatera att värmepumpen jobbar bättre än någonsin (sedan jag började logga). dT är mellan 5 och 7 grader oavsett utetemp (kallast hittills har varit -5grader) och parametrarna för avfrostning står på fabriksvärden, dvs

Differens vid utetemp +10 grader: 12 grader
Differens vid utetemp 0 grader: 8
Differens vid utetemp -10 grader: 6 grader

Den avfrostar normalt antal ggr.

Hur som helst, nu känner jag mig betydligt mer nöjd än tidigare!
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset på franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #23 skrivet: 17 mars 2008, 16:22:58 »
Alltså, det är nästan så det är tråkigt nu  Sc:,h
Jag menar, den går som en klocka med fabriksvärdena och det finns inte så mycket mer att utforska så länge utetempen är högre än -3 grader.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset på franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #24 skrivet: 17 mars 2008, 18:23:54 »
 ;D Vi kan alltid utforska Rego 800. Det finns många saker som jag inte förstår som tex hur regleras tillskottet.

Mikael

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #25 skrivet: 18 mars 2008, 14:56:44 »
Vet inte om detta kan hjälpa till lite...

Citera
Tillskott
Tillskottet fördröjs av ”Fördröjning tillskottsstart”. När timern räknat ut aktiveras tillskottet
och styrs mot en fast inställning, ”Stopptemperatur T3”, på givare T3 monterad på den
dubbelmantlade tanken. Shuntfunktionen från tanken fördröjs för att rätt arbetstemperatur
skall uppnås. Därefter regleras shunten mot ett börvärde som är förskjutet under börvärdet för
kompressorn. När kompressorn av egen kraft uppnår sin stopptemperatur återställs
fördröjningen av tillskottet.

Citera
Fördröjning av tillskottsstart
Timern räknar ned för att avgöra när tillskottet skall aktiveras. Nedräkning sker med följande logik :
1 Framledningstemperaturen ligger under startnivån för kompressorn – nedräkning sker oavbrutet.
2 Framledningstemperaturen ligger mellan start och stopp nivå för kompressorn – nedräkning sker om temperaturen
är lika med, eller minskande beräknat medeltemperaturen på framledningen i 30 sekunders intervaller.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #26 skrivet: 18 mars 2008, 19:34:54 »
Hej thalle,

jag antar att shuntfunktionens börvärde är förskjutet för att förhindra att kompressorn stannar. Man vill ju att kompressorn ska gå hela tiden. Var reglerar man shuntfunktionens börvärde i rego 800?

Tillskottet tycks regleras av framledningstemperaturen. Vad händer om jag vid kyla eldar med ved och därför sänker framledningstemperaturen ordentligt låt säga till 20 grader. Varmvatten temperaturen faller och tillskott behövs för att värma mitt varmvatten. Hur fungerar nu aktiveringen av tillskottet? Inget tillskott behövs för att värma framledningsvattnet men det behövs allstå till varmvattnet.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #27 skrivet: 20 mars 2008, 01:37:40 »
Citera
Var reglerar man shuntfunktionens börvärde i rego 800?

Den inställningen har du under Shuntinställningar, börvärdesförskjutning (Min = 0.5, Max = 4).

Vet inte om jag förstår dig rätt, men behövs ingen tillskott på framledningen håller shunten stängt. Och du värmer bara tappvatten.
Skulle det behövas på framledningen shuntas det ut från tanken, dvs tillskotts värmt vatten.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #28 skrivet: 20 mars 2008, 07:51:43 »
Jag förstår att shunten är stängd eftersom jag inte behöver tillskott på framledningen men jag behöver tillskott till varmvatten. Normalt aktiveras tillskottet med att framledningstemperaturen inte kan hållas men om bara tillskott behövs för varmvatten hur fungerar då aktiveringen av tillskottet? Hoppas att du förstår vad jag menar *vinkar*.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #29 skrivet: 20 mars 2008, 11:27:00 »
Citera
När timern räknat ut aktiveras tillskottet och styrs mot en fast inställning, ”Stopptemperatur T3”, på givare T3 monterad på den dubbelmantlade tanken.

Dvs den mäter inte på framledningen utan på tanken.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!