Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funkar min gamla Thermia som den skall???  (läst 6499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #60 skrivet: 25 oktober 2021, 10:44:10 »
En kass driftpressostat kan inte förklara den hastiga VV-temperaturdropp inom 5 mins eller hur?

Jo det kan mycket väl vara en förklaring.
När VV bara körs under kort tid blir det stor tempskillnad mellan manteln och vv-tanken. Eftersom tempgivaren sitter mot manteln som kyls fort av vv då det är mkt kallare efter en kort körning så beter det sig precis som du beskriver.
Kanske t.o.m. kan vara en pressostat som bryter vid fel tryck då den är bytt…
Men växelventilen verkar inte helt bra heller  ;)
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #61 skrivet: 25 oktober 2021, 11:51:18 »
Kb fr. 9C

Denna givare är också kass va?


9 grader kan vara rätt värde om kompressorn har stått still ett tag när avläsningen gjordes.

 
När VV bara körs under kort tid blir det stor tempskillnad mellan manteln och vv-tanken. Eftersom tempgivaren sitter mot manteln som kyls fort av vv då det är mkt kallare efter en kort körning så beter det sig precis som du beskriver.

Enligt min mening ska det inte spela någon roll om det är en kort eller lång körning. Det blir en temperaturskillnad mellan mantelvatten och beredarvatten som är tillräckligt stor för att pumpens effekt ska överföras till beredarvattnet oberoende av hur länge pumpen har gått.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #62 skrivet: 26 oktober 2021, 16:50:04 »
Jo det kan mycket väl vara en förklaring.
När VV bara körs under kort tid blir det stor tempskillnad mellan manteln och vv-tanken. Eftersom tempgivaren sitter mot manteln som kyls fort av vv då det är mkt kallare efter en kort körning så beter det sig precis som du beskriver.
Kanske t.o.m. kan vara en pressostat som bryter vid fel tryck då den är bytt…
Men växelventilen verkar inte helt bra heller  ;)

Varför skall det finnas en stor temperaturskillnad mellan manteln och VV-tanken?
VV i tanken (och husets kranar) är hur varmt som helst för det inte konsumeras av någon.
Dessutom startar kompressorn och värmar upp VV - även för kortare perioder - var 15:e minut, dygnet runt.
Det borde räcka för att värma upp vatnet i tanken.
« Senast ändrad: 26 oktober 2021, 16:52:54 av Dimitris76 »

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #63 skrivet: 26 oktober 2021, 18:46:54 »
Varför skall det finnas en stor temperaturskillnad mellan manteln och VV-tanken?
VV i tanken (och husets kranar) är hur varmt som helst för det inte konsumeras av någon.
Dessutom startar kompressorn och värmar upp VV - även för kortare perioder - var 15:e minut, dygnet runt.
Det borde räcka för att värma upp vatnet i tanken.

Normalt är det en temperaturskillnad mellan VV-tank och mantel som göra att manteln tappar temperatur ganska snabbt efter en VV-körning. Ca 5 grader i stort sett på en gång, sedan ska det gå betydligt långsammare. Var ett tag sen jag hade Thermia med mantelberedare så minns inte exakt.
Startar den så ofta som som du beskriver nu får du troligtvis inte samma skillnad.
Skulle tro att du har problem med både växelventilen och driftpressostaten. Har du lyckats få ventilen att röra sig som den ska?
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #64 skrivet: 26 oktober 2021, 19:12:01 »
Jag har motionerat ventilen och med nålet hela vägen upp och kompessor stillestående känns det varmt bara på A röret - röret alltså som leder till VV-mandeln...

En annan grej som jag såg alldeles nyss:
Expationsflaskan stÃ¥r helt töm. Jag är säkert att flaskan var fylld till den svarta markeringen när jag kollade sist för nÃ¥gra Ã¥r sedan...  Sc:,h

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #65 skrivet: 26 oktober 2021, 20:11:37 »
NÃ¥gra Ã¥r sen ? Stäng ventilen under kärlet och fyll pÃ¥ uppifrÃ¥n, visserligen fÃ¥r du inget tryck i slangarna dÃ¥ men det gÃ¥r att köra ändÃ¥, Det mÃ¥ste finnas KB i kärlet, minst hälften,  sÃ¥ inte du fÃ¥r luft i slangarna, svÃ¥rt at fÃ¥ ut den.

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #66 skrivet: 26 oktober 2021, 22:54:20 »
NÃ¥gra Ã¥r sen ? Stäng ventilen under kärlet och fyll pÃ¥ uppifrÃ¥n, visserligen fÃ¥r du inget tryck i slangarna dÃ¥ men det gÃ¥r att köra ändÃ¥, Det mÃ¥ste finnas KB i kärlet, minst hälften,  sÃ¥ inte du fÃ¥r luft i slangarna, svÃ¥rt at fÃ¥ ut den.

Ska jag stänga ventilen i väntan på påfillning menar du? Var köper man KB?

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #67 skrivet: 27 oktober 2021, 07:19:20 »
Fyll bara på vatten, Det är så liten mängd
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #68 skrivet: 27 oktober 2021, 08:55:31 »
Dessutom startar kompressorn och värmar upp VV - även för kortare perioder - var 15:e minut, dygnet runt.
Det borde räcka för att värma upp vatnet i tanken.

Om det inte förbrukas något varmvatten ska pumpen göra varmvatten bara några gånger per dygn.

Ventilspindeln för sig ca 7 mm mellan öppet och stängt läge på växelventilen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #69 skrivet: 27 oktober 2021, 13:12:08 »
UPDATE

Proffsen var här alldelles nyss och Ã¥tgärdade samtliga problem!!!  tummenupp

Fel #1:
Vad gäller frekventa kompressorstartningar, visst var det läckende växelventilens fel...  En karvade ventil är ett typiskt problem sa han som inte gÃ¥r alltid att fixa genom att motionera-smörja.  Han har visat mig hur byter man ventilinsats (finns som reserdel för rebuild frÃ¥n Honeywell) och det är hur lätt som helst.

Mandels VV-temperatur stÃ¥r stabil pÃ¥ 44C i 2 timmar nu - inga onödiga kompressorstart!  huuura


Fel #2:
Han visade ocksÃ¥ hur viktigt är det att rengöra man radiatorkretsens filtrar. De var ordentligt igensatta (bÃ¥da tvÃ¥) och tipsade att det vore bra om man kollar och rengör ett par gÃ¥nger om Ã¥ret. ΔΤ ligger mellan 6-7C nu!  ;)

Fel #3:
Köldbärarens filter var också super filthy så han rengörde den också, sedan fyllde han på köldbäraretanol och trycktestade systemet utan påvisbart läckage.

Fel #4:
Ã…tgärd nr. 4 var att byta de tvÃ¥ trasiga KB-tempgivare. Nu visar de normala värde med en  :dt: längs köldbärande kretsen mellan 4-5C!

Jag kommer att observera i några dagar till och håller tummarna!

Stort Tack för hjälpen!
« Senast ändrad: 28 oktober 2021, 08:56:09 av Dimitris76 »

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #70 skrivet: 27 oktober 2021, 17:29:47 »
Grymt bra jobbat och bra att du skriver samtliga fel hjälper andra som har liknande problem i framtiden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!