Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondens insida nya fönster  (läst 3460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Kondens insida nya fönster
« skrivet: 10 oktober 2021, 10:41:59 »
Hej!

Bor i ett tegelhus från 1896 med friskluftventiler och 2 st badrumsfläktar med konstantfläkt med golvvärme i hela huset. Jag upptäckte igårkväll att jag fått lite kondens på insidan av mina nya låg energi elit fönster, har ett par 2 glas fönster kvar på samma våningsplan som det ej var kondens på? Kan tillägga att vid lite svalare/fuktigare väder får jag nästan alltid kondens på utsidan av dom nya fönsterna men som jag förstått är det ej något problem?

Funderar på om golvvärmen inte klarar värma under fönsterna och därav dom blir för kalla eller om jag behöva göra någon mer åtgärd med ventilationen? När jag flyttade hit för 1,5 år sedan fanns där inga friskluftventiler och badrumsfläktarna gick endast på sensor
« Senast ändrad: 10 oktober 2021, 11:05:21 av Pickle_rick »
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2021, 11:23:35 »
Kondens på utsidan är inga problem som sagt.
Kondens på insidan av nya 3-glasfönster beror på att man snålat/okunnighet och inte tagit fönster med spaltventil.
Man MÅSTE köpa fönster med spaltventil om man inte har FTX ventilation i huset.
Ärligt vet jag inte hur man fixar detta på felköpta 3-glasfönster? Borra hål i dom kanske?
Stoppa in friskluftsventiler i väggen?
« Senast ändrad: 10 oktober 2021, 11:25:28 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2021, 13:02:54 »
Dina gamla friskluftsventiler var förmodligen läckaget runt de gamla fönstren. Sätta friskluftsventiler är bra tips.

Problemet kommer från för hög luftfuktighet inomhus. Ventilationen är för dålig.
Ni bör omsätta mer luft för att må bra också.
Snabbtips för lägre luftfuktighet:
Låt badrum vara stängt efter dusch så fukten inte sprider sig inomhus, utan successivt går ut via badrumsfläkten.
Snåla inte med köksfläkten. Det måste vara en kanalansluten fläkt, inte återcirkulerande med kolfilter, den tar inte bort fukt.
Var man kan välja att torka tvätt har betydelse också.

Men oavsett så ska luftfuktigheten inte bli för hög även om man slarvar med allt man kan påverka om ventilationen är bra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2021, 13:50:06 »
Kondens på utsidan är inga problem som sagt.
Kondens på insidan av nya 3-glasfönster beror på att man snålat/okunnighet och inte tagit fönster med spaltventil.
Man MÅSTE köpa fönster med spaltventil om man inte har FTX ventilation i huset.
Ärligt vet jag inte hur man fixar detta på felköpta 3-glasfönster? Borra hål i dom kanske?
Stoppa in friskluftsventiler i väggen?

Har somsagt friskluftventiler i rummen som sitter i anslutning till fönsterna men skulle du påstå att man behöver spaltventiler också?
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2021, 14:46:58 »
Dina gamla friskluftsventiler var förmodligen läckaget runt de gamla fönstren. Sätta friskluftsventiler är bra tips.

Problemet kommer från för hög luftfuktighet inomhus. Ventilationen är för dålig.
Ni bör omsätta mer luft för att må bra också.
Snabbtips för lägre luftfuktighet:
Låt badrum vara stängt efter dusch så fukten inte sprider sig inomhus, utan successivt går ut via badrumsfläkten.
Snåla inte med köksfläkten. Det måste vara en kanalansluten fläkt, inte återcirkulerande med kolfilter, den tar inte bort fukt.
Var man kan välja att torka tvätt har betydelse också.

Men oavsett så ska luftfuktigheten inte bli för hög även om man slarvar med allt man kan påverka om ventilationen är bra.

Tack för tipsen, har friskluftventiler i alla rummen och 2 badrumsfläktar som går konstant, köksfläkten är kanalansluten. Efter dusch så brukar det imma på spegelskåpet men när man stänger duschen och väntar ca 10 sekunder så försvinner imman så bör vara bra ventilation?

Jag funderar på om golvvärmen inte klarar att värma upp tegelväggarna(tegelstomme) och det i sin tur kyler insidan glasrutan och därav det blir så känsligt? Installerade fönster för över ett år sedan och detta är första gången som jag ser det har blivit kondens (ca 1cm2) stor fläck i varje nederhörn på fönsterna
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2021, 15:54:16 »
Känns ju som förutsättningarna är ganska bra. Jag tror inte på värmeteorin så länge rumstemperaturen är stabil över hela huset. Rumsvärmen borde värma upp allt i rummet. Fönstren antar jag är väl drevisolerade när det är så nygjort.

Har du luftspalt i underkant av badrumströsklarna så luften kommer lätt in i badrummet när dörren är stängd?

Jag vet inte vad badrumsfläktarna flödar. Men ditt generella behov är kvadratmeter x 0,35 l/s. Kolla vad fläktarna har för flöde i manualen. Kanske behöver du något mer som hjälper till att dra ut luften.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2021, 15:59:53 »
Känns ju som förutsättningarna är ganska bra. Jag tror inte på värmeteorin så länge rumstemperaturen är stabil över hela huset. Rumsvärmen borde värma upp allt i rummet. Fönstren antar jag är väl drevisolerade när det är så nygjort.

Har du luftspalt i underkant av badrumströsklarna så luften kommer lätt in i badrummet när dörren är stängd?

Jag vet inte vad badrumsfläktarna flödar. Men ditt generella behov är kvadratmeter x 0,35 l/s. Kolla vad fläktarna har för flöde i manualen. Kanske behöver du något mer som hjälper till att dra ut luften.

Fönsterna är drevade utvändigt och fogade invändigt pga putsade smygar

Har bra luftspalt i ena badrummet, i det andra lämnar jag alltid dörren på glänt(man känner hur dörren sugs mot karmen). Satte in 2 nya badrumsfläktar av märket Fresh, tror inte jag klarar nybyggnadsstandaren direkt med dom fläktarna men fukten kan ackumuleras i tegelväggarna och därav det blir mer fukt när det är så hög luftfuktighet ute? Har inte koll just nu men RF inomhus här brukar ligga på 50-60%
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2021, 17:34:26 »
En "vanlig" badrumsfläkt flyttar ca 100-150m3/h
Nu rättat  tummenupp
« Senast ändrad: 10 oktober 2021, 19:15:54 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2021, 18:08:05 »
En "vanlig" badrumsfläkt flyttar ca 100-150m2/h

Aa dom jag har flyttar 140m3/h(vilket jag antar du menar?) Men det är dock friblÃ¥sande.. 
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2021, 18:10:47 »
Har samma fenomen på hösten, men endast två fönster i köket. Då man dricker morgonkaffe 6 tiden brukar det synas.

Det är liksom lite dimmigt bara. I garaget däremot är det mycket kondens, men där är glaset för långt ut tror jag. Och är dubbelt värmeglas.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2021, 18:01:07 »
Har somsagt friskluftventiler i rummen som sitter i anslutning till fönsterna men skulle du påstå att man behöver spaltventiler också?

Känn på ventilerna att det kommer in luft så de inte sitter igen?
Annars behövs kanske mer frånluftsblås?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #11 skrivet: 12 oktober 2021, 07:32:50 »
För att det skall kondensera på insida av fönstret så behöver glaset vara avsevärt kallare än rumsluften, jag skulle alltså ifrågasätta hur väl Eiitfönster har lyckats kapa köldbryggorna i hörnen?
Jag skulle i alla fall inte bekymra mig det minsta om det immade 1 gång/år ca 1 cm2 i ett hörn.
Men det är ju jag det.
För att du skall få imma på det där sättet måste alltså glaset vara kallt, och rumsluften varm och fuktig i förhållande till glasets temperatur.
Möjligen om det kommer fukt från golvet på nåt sätt?
Har det regnet mycket ute? och kan sulan/grunden ha blivit våt så att det driver upp fukt genom sulan och upp mot fönstret?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2021, 17:04:00 »
För att det skall kondensera på insida av fönstret så behöver glaset vara avsevärt kallare än rumsluften, jag skulle alltså ifrågasätta hur väl Eiitfönster har lyckats kapa köldbryggorna i hörnen?
Jag skulle i alla fall inte bekymra mig det minsta om det immade 1 gång/år ca 1 cm2 i ett hörn.
Men det är ju jag det.
För att du skall få imma på det där sättet måste alltså glaset vara kallt, och rumsluften varm och fuktig i förhållande till glasets temperatur.
Möjligen om det kommer fukt från golvet på nåt sätt?
Har det regnet mycket ute? och kan sulan/grunden ha blivit våt så att det driver upp fukt genom sulan och upp mot fönstret?

Ja det har bara hänt 1 gång i samband med mycket regn och överlag hög rf. Men jag hatar fuktproblem med tanke på vad det kan innebära men skönt om man slipper oroa sig över det! Har observerat det varje kväll/morgon men inte sett det fler gånger och såhär i efterhand minns jag inte om jag hade haft fönsterna öppna i vädringsläget tidigare under kvällen och därav dom kanske blivit nerkylda? Känner jag på dom så är dom aldrig kalla invändigt
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2021, 00:32:30 »
Om det stämmer med vädringsläget så kan det mycket väl ha varit hela problemet.
Om du har en IR-termometer så kan du mäta temperaturen i hörnen (0-5 cm avstånd) och jämföra olika fönster emellan. Lite intressant vintertid.
Även mäta med IR-termometern helt dikt an mot rutan om man vill jämföra olika fönster mot varandra. T ex om gasen har läkt ut.

Tänk på en IR-termometer mäter ungefär som en ficklampa, desto längre bort desto mer ser den (mer yta att ge medelvärde på temperatur). De har en laserpekare inbyggd som inte har något med verkligheten att göra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Hannuse

  • Att mäta är att veta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Att mäta är att veta
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #14 skrivet: 01 november 2021, 10:21:53 »
Hej.
Jag hade exakt detta problem i mitt förra hus, byggt 1980 me gamla sortens treglasfönster, där det trdje glaset var separat och öppningsbart.
Bytte till moderna treglasfönster från Traryd, och fick då problem med både kondens, men ibland var det även isbildning i nederkant.
Mäter man med en IR termometer som föreslagits, då ser man att insidan, vid kanten på glaset, är väldigt kallt.
Detta beror på att alla tre glasen sitter i en aluminumkassett, och ramen till denna tar med sig kylan praktiskt taget in i huset.
Så när man har ca 20 minusgrader ute, då är det även en minusgrad på insdan av fönstrets kant, en dålig finess tycker jag.
Säkerligen hade jag inte optimal ventilation i huset (mekanisk frånluft), men samtidigt tycker jag att konstruktionen tycks lite märklig.
Spaltventiler hjälpte inte, men om jag hade en lite fläkt som blåste mot nederkanten på fönstret så löste ju det problemet.
Provade faktiskt att modifiera en blomkruka, där jag satte in en liten fläkt från en dator, det fungerade, och fick estetiskt godkänt av "chefen".
Traryd beklagade bara, men påstod att kvaliteten i träramen på fönstret var så hög att den skulle klara detta.
Jag gjorde lite åtgärder i allmänna ventilationen i huset, vilket minskade problemen, men helt bra blev det aldrig.
Bara som lite input till det som redan är avhandlat, hoppas att det löser sig för dig.
Lösvirkeshus -86 130m2 1-plan
LLVP IVT Aero 807 - 2021 (utedel utbytt 2022)
Braskamin 1m3 ved/Ã¥r
Direktverkande el som SUB2
2 vuxna personer i hushållet

Fristående garage 40m2
LLVP IVT Aero 605 - 2022 (utedel bytt 2023)

Total förbrukning
Senaste 12 månaderna - 22 785kWh
2023 - 22 154kWh (varav 2202kWh i garaget)
2022 - 20 427kWh (varav 2273kWh i garaget)
2021 - 23 956kWh (varav 3365kWh i garaget)
2020 - 24 529kWh (varav 2848kWh i garaget)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!