Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondens insida nya fönster  (läst 3550 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #15 skrivet: 01 november 2021, 16:01:03 »
Intressant, jag har nordiska fönster, 3-glas och den billigare varianten med träramar.
3-glaskassetten har ju aluminiumprofiler med nån gummilist, men jag har inte upplevt samma problem som du med dessa.
Jag har inte mätt temperaturen, men känner jag med fingrarna så är fönstren kalla på insidan.
Så jag misstänker fortfarande att det har med ventilationen att göra, luften inne blir mycket torr på vintern i mitt hus, vilket antagligen gör att det inte blir nån kondens.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #16 skrivet: 01 november 2021, 18:08:56 »
Hej.
Jag hade exakt detta problem i mitt förra hus, byggt 1980 me gamla sortens treglasfönster, där det trdje glaset var separat och öppningsbart.
Bytte till moderna treglasfönster från Traryd, och fick då problem med både kondens, men ibland var det även isbildning i nederkant.
Mäter man med en IR termometer som föreslagits, då ser man att insidan, vid kanten på glaset, är väldigt kallt.
Detta beror på att alla tre glasen sitter i en aluminumkassett, och ramen till denna tar med sig kylan praktiskt taget in i huset.
Så när man har ca 20 minusgrader ute, då är det även en minusgrad på insdan av fönstrets kant, en dålig finess tycker jag.
Säkerligen hade jag inte optimal ventilation i huset (mekanisk frånluft), men samtidigt tycker jag att konstruktionen tycks lite märklig.
Spaltventiler hjälpte inte, men om jag hade en lite fläkt som blåste mot nederkanten på fönstret så löste ju det problemet.
Provade faktiskt att modifiera en blomkruka, där jag satte in en liten fläkt från en dator, det fungerade, och fick estetiskt godkänt av "chefen".
Traryd beklagade bara, men påstod att kvaliteten i träramen på fönstret var så hög att den skulle klara detta.
Jag gjorde lite åtgärder i allmänna ventilationen i huset, vilket minskade problemen, men helt bra blev det aldrig.
Bara som lite input till det som redan är avhandlat, hoppas att det löser sig för dig.
Jag tror fläktens funktion blir att värna fönstret, då kondenserar det mindre.

Har du mätt luftfuktighet i huset? Jämfört hos bekanta? (En billigare fuktmätare visar inte nödvändigtvis rätt, men jämför man sina egna siffror mot andra hus så kan det säga mycket trots mätaren är okalibrerad).
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Hannuse

  • Att mäta är att veta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Att mäta är att veta
SV: Kondens insida nya fönster
« Svar #17 skrivet: 01 november 2021, 21:00:27 »
Jag tror fläktens funktion blir att värna fönstret, då kondenserar det mindre.

Har du mätt luftfuktighet i huset? Jämfört hos bekanta? (En billigare fuktmätare visar inte nödvändigtvis rätt, men jämför man sina egna siffror mot andra hus så kan det säga mycket trots mätaren är okalibrerad).

Hej.
Ja, du har helt rätt i det, fläkten blåste varm luft mot fönstret, och det förhindrade att kondens och is bildades.
Det var mekanisk frånluft, och omöjligt att få rätt drag i huset, även fast jag öppnade spaltventilerna så blev det ingen luftväxling där.
Förmodligen hade man behövt göra en större utredning, men jag har flyttat nu, så jag vet inte hur det gick sedan.
Men helt klart så var luftväxlingen/luftfuktigheten problemet, men det problemet blev inte synbart förrän jag bytte till moderna fönster.
Så innan dess var det ju faktiskt inget problem, i drygt 30år, så man bör i alla fall ha det i åtanke vid renoveringar av äldre hus.
Lösvirkeshus -86 130m2 1-plan
LLVP IVT Aero 807 - 2021 (utedel utbytt 2022)
Braskamin 1m3 ved/Ã¥r
Direktverkande el som SUB2
2 vuxna personer i hushållet

Fristående garage 40m2
LLVP IVT Aero 605 - 2022 (utedel bytt 2023)

Total förbrukning
Senaste 12 månaderna - 22 329kWh
2023 - 22 154kWh (varav 2202kWh i garaget)
2022 - 20 427kWh (varav 2273kWh i garaget)
2021 - 23 956kWh (varav 3365kWh i garaget)
2020 - 24 529kWh (varav 2848kWh i garaget)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 704
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!