Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenburen golvvärme fungerar inte  (läst 24440 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linkan5

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Vattenburen golvvärme fungerar inte
« skrivet: 23 november 2010, 19:25:32 »
Hej!

Har golvvärme i badrummet i källaren, med det är iskallt på golvet.
Det är varmt på rören fram till cirkulationspumpen och det är varmt på rören som går ut från den och ner i golvet.
Men returrören är iskalla. Pumpen surrar och går.
Kan det vara luft? Har luftat och det kom bara vatten.
Kan pumpen vara trasig fast den går? Låter inge illa eller så.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenburen golvvärme fungerar inte
« Svar #1 skrivet: 23 november 2010, 19:28:57 »
Har det gjorts några ingrepp i värmesystemet på senare tid?
Inte ovanligt att installatörer kopplar in cirkpumpar o.dyl fel väg, kan vara nåt sånt om du just fått bytt nåt i ditt system.
Eller en ventil någonstans som är stängd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Linkan5

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme fungerar inte
« Svar #2 skrivet: 23 november 2010, 19:30:31 »
Har det gjorts några ingrepp i värmesystemet på senare tid?
Inte ovanligt att installatörer kopplar in cirkpumpar o.dyl fel väg, kan vara nåt sånt om du just fått bytt nåt i ditt system.
Eller en ventil någonstans som är stängd.

Har fjärrvärme och värmeväxlaren byttes i sommras. Flyttade in i fredags så jag vet inte så mycket om det.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenburen golvvärme fungerar inte
« Svar #3 skrivet: 23 november 2010, 19:37:49 »
Sök efter stängda ventiler och cirkpumpar som är inkopplade mot varann, där har du troligvis felet.
Finns det ingen temostat som styr golvvärmen?
Om den stryper så blir det ju inte heller varmt... men det har du väl kollat upp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Linkan5

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme fungerar inte
« Svar #4 skrivet: 23 november 2010, 21:16:08 »
Sök efter stängda ventiler och cirkpumpar som är inkopplade mot varann, där har du troligvis felet.
Finns det ingen temostat som styr golvvärmen?
Om den stryper så blir det ju inte heller varmt... men det har du väl kollat upp.

Glömde säga att det sitter en termostat före cirkpumpen och jag jag har tryckt in piggen med en ploygrip och den fjädrar ut som den ska.
Om någon ventil skulle vara stängd så borde det väl inte komma varmvatten ända fram till pumpen?
Cirkpumpen sitter inne i badrummet och värmeväxlaren för fjärrvärmen sitter i rummet bredvid.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenburen golvvärme fungerar inte
« Svar #5 skrivet: 23 november 2010, 23:44:51 »
Det kan ju vara en kärvande ventil, men då brukar piggen inte komma ut.
Mer troligt är att cirkpumparna pumpar åt varsitt håll.
Ett vattensystem är ingen rymdteknologi, följ rören, kolla in pilarna på cirkpumparna, kolla ventilerna, ser allt Ok ut så är det ett mysterium som vi bara måste kunna lösa tillsammans...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Linkan5

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme fungerar inte
« Svar #6 skrivet: 24 november 2010, 18:55:54 »
Det kan ju vara en kärvande ventil, men då brukar piggen inte komma ut.
Mer troligt är att cirkpumparna pumpar åt varsitt håll.
Ett vattensystem är ingen rymdteknologi, följ rören, kolla in pilarna på cirkpumparna, kolla ventilerna, ser allt Ok ut så är det ett mysterium som vi bara måste kunna lösa tillsammans...


Ska följa rör och kolla pilar imorgon. Tog bort locket till pumpen idag, ser ut att sitta nån typ av spole eller transformator eller nåt, den var görhet och kablarna var helt bruna, är det normalt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenburen golvvärme fungerar inte
« Svar #7 skrivet: 24 november 2010, 20:15:33 »
Cirkpumpar fastnar rätt ofta, och då blir de varma...
Öppna muttern på baksida motor och kolla om axeln snurrar, prova annars hjälpa den igång med en vanlig spårmejsel. (finns ett "mejselspår" i ändan av axeltappen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Linkan5

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme fungerar inte
« Svar #8 skrivet: 24 november 2010, 20:23:35 »
Cirkpumpar fastnar rätt ofta, och då blir de varma...
Öppna muttern på baksida motor och kolla om axeln snurrar, prova annars hjälpa den igång med en vanlig spårmejsel. (finns ett "mejselspår" i ändan av axeltappen)

Märligt nog så finns det inget sånt på denna pump, synd att jag inte har nån bild på den. När man tar bort plastskyddet så ser man bara en transformator, går inte att se om axeln snurrar :S

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenburen golvvärme fungerar inte
« Svar #9 skrivet: 24 november 2010, 20:41:17 »
Det lÃ¥ter pÃ¥ din beskrivning som att det är en sÃ¥n jag har. En liten grundfos med ljusbrun kÃ¥pa? Eller röd?  KÃ¥pan i plast sitter med en skruv? Och hela pumpen med en stor mutter. Den kan du inte se axeln pÃ¥ om du inte skruvar av pumpen. Har du acstängningsventiler pÃ¥ bÃ¥da sidor sÃ¥ stäng dem och ta av pumpen. GÃ¥r det sÃ¥ sätt ström pÃ¥ den och hjälp den igÃ¥ng. Dom fastnar jättelätt och har en svag motor. SÃ¥ man mÃ¥ste ofta hjälpa igÃ¥ng dem om det inte används alltid.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Linkan5

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme fungerar inte
« Svar #10 skrivet: 24 november 2010, 20:48:45 »
Det lÃ¥ter pÃ¥ din beskrivning som att det är en sÃ¥n jag har. En liten grundfos med ljusbrun kÃ¥pa? Eller röd?  KÃ¥pan i plast sitter med en skruv? Och hela pumpen med en stor mutter. Den kan du inte se axeln pÃ¥ om du inte skruvar av pumpen. Har du acstängningsventiler pÃ¥ bÃ¥da sidor sÃ¥ stäng dem och ta av pumpen. GÃ¥r det sÃ¥ sätt ström pÃ¥ den och hjälp den igÃ¥ng. Dom fastnar jättelätt och har en svag motor. SÃ¥ man mÃ¥ste ofta hjälpa igÃ¥ng dem om det inte används alltid.

Kommer inte ihåg vad den heter med det är inte grundfors, den har en ljusblå kåpa i plast som sitter med en liten skruv, det finns inga avstängningsventiler förutom att det sitter en termostat före pumpen som man kan vrida av.
Vet inte om det räcker med att vrida av den för att kunna ta bort pumpen?

Utloggad Linkan5

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme fungerar inte
« Svar #11 skrivet: 24 november 2010, 20:55:49 »
Här kommer en bild

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenburen golvvärme fungerar inte
« Svar #12 skrivet: 24 november 2010, 21:15:15 »
Det är den tpen jag har. Möjligtvis annat fabrikat. Tyvärr måste nog även denna pumpen lossnas så att du kommer åt skovel hjulet. Du kan ju stänga på shuntgruppen och sen har du små insex skruvar på returen på fördelaren. Räkna antalet varv när du skruvar in dom för att stänga. Skriv upp det för det har med injusteringen av slingorna att göra. När du sen skruvar av pumpen kommer det att komma lite vatten. Efter att du monterat det försök lufta så gott det går. Sen kör igång det. Du har kanske en automat avluftare på shuntgruppen?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Linkan5

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme fungerar inte
« Svar #13 skrivet: 24 november 2010, 22:17:04 »
Det är den tpen jag har. Möjligtvis annat fabrikat. Tyvärr måste nog även denna pumpen lossnas så att du kommer åt skovel hjulet. Du kan ju stänga på shuntgruppen och sen har du små insex skruvar på returen på fördelaren. Räkna antalet varv när du skruvar in dom för att stänga. Skriv upp det för det har med injusteringen av slingorna att göra. När du sen skruvar av pumpen kommer det att komma lite vatten. Efter att du monterat det försök lufta så gott det går. Sen kör igång det. Du har kanske en automat avluftare på shuntgruppen?

Nu är det så här att jag är inte nå kunnig om sånt här :P Shuntgruppen, vad är det? Men du på värmeväxlaren?
Returen på fördelaren?

Kanske lika bra att ta hem en rörmokare, det blir förra ägaren som får betala för han lovade att golvvärmen skulle fungera.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenburen golvvärme fungerar inte
« Svar #14 skrivet: 25 november 2010, 12:27:15 »
Ja det är kanske säkrast. Men du kan ju såfall vad med så kan du det till nästa gång. En röris gör det blixtsnabbt så det behöver inte bli så dyrt. Om nu pumpen går att få igång. Om det överhuvudtaget är det som är felet. Även det ser ju en rörläggare nästan direkt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!