Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: vad gör jag här??hjälp?!  (läst 1886 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gulevski

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
vad gör jag här??hjälp?!
« skrivet: 08 maj 2021, 04:22:40 »
Hej, vi ändra om mitt värmesystem genom att koppla på en värmeväxlare imellan pump och golvvärmen i huset. Anledningen till detta var för att få mer effekt alltså högre temp ut från värmepump utan att strypa cirkpumpen som går ut sedan till golvvärmen. Där är alltså 2 slingor som det ser ut nu. ska bifoga en ritning på ett ungfär hur det är byggt. Nu kör jag det icke välkända ”ispinnen systemet” som vvp. Spelar ingen roll.. dock har jag 2 problem sedan ombyggnaden.. tidigare gick det från pump direkt ut i systemet och tillbaka, pga av ispinnen tappar effekt på vintern får jag sämre temp ut i huset.. därav värmeväxlaren.

problemet är att då gixk pump på ca 3 kw ,, nu strypa systemet så jag kör pump på ca 6 kw o då får jag ju såklqrt jätte hög temp på vattnet i den slingan, pumpen får ju jobbar hårdare . Men på systemet ska den lösa ut vid ca 6 kw o det gör den nu , blir för varmt så hinner aldrig komma it till 30-35 grader på andra slingan. där sistter idag en 25-60 cirlpump på pump slingan o den går på lägsta nivå. här märker jag det stoppar upp rejält om jag ökar för detta är ju ingen lång alinga som ni ser på bilder. tänker buta till en 25-40 cirkpump o köra på lägsta o se om jag klarar det bättre, sedan så är där en elpatron till vintertid som även sitter på pump slingan som såklart ej går nu..men tänker att det kommer bli jättevarmt när sen skulle dra igång..så vad gör jag, är det bättre o köra allt ut direkt i golvet från pump? jag tappar effekt men pumpen går ju..? ska fråga tillverkar vardör den löser vid 6 kw , dock vet jag det var ej bra för kompressor om den blev för varm såklart vilket den blir nu..sedan kan man köra utan cirkpump på pumpslingan om
ej den 25-40 hjälper?? svårt.. tacksam för alla kloka idéer!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vad gör jag här??hjälp?!
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2021, 17:17:13 »
Hej!
Lite svårt att reda ut allt men jag ska försöka.
En värmepump ger aldrig mer effekt för att temperaturen ut är högre, tvärtom, man vill köra med så låg temp som möjligt för att få ut maximalt med effekt.
Så plocka bort din mellanväxlare och kör direkt från värmepumpen mot golvvärmen.
Sen vet jag inte hur ispinnen reglerar värmen, men det finns ingen anledning att maximera temperaturen, bättre att försöka värma huset med så låg temperatur som möjligt.

Några frågor:
Har du radiatorer också, eller är det bara golvvärme?
Hur reglerar du värmen i huset, kan du styra detta på ispinnen eller använder du termostater?
Har du nån tank emellan golvvärmen och ispinnen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gulevski

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vad gör jag här??hjälp?!
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2021, 18:09:32 »
hej carl n

problemet är att vi satte dit värmeväxlare pga av mkt syre från golvslingor som är av special pvc gummi och dåligt vatten, därav har vi redan märkt stor skillnad, o sedan så tappar ispinnen jättemkt kraft på vintern då ispinnarna ute (bifogar bild) fryser på vintern när pumpen går mycket, så jag förstår att koppla till golvvärmesystem direkt sänker temperaturen och pumpen går bättre på lägre kw effekt, men med detta vill vi ju fortfaramde då ut högre tillopp på  vattnet på vintern då vi separerat slingorna och vattnet inte blir lika nerkylt då ispinnarna tappar effekt..ute.. nu är slingan vid pump kort” säger jag o jag vet ej om det är för kort o en cirkpump stoppar upp vattnet o därav blir vattnet för varmt o trögt för kompressor, o då löser den ut vid 6 kw , plus där sitter en elpatron på den slingan även , då får jag ju ännu hetare vatten där på vintern,,🤷‍♂️

ingen tank,
bara golvvärme inga element
o sedan har jag en termostat i huset som jag ställer på vilka grader jag vill ha , pumpen jobbar till den uppnått.. hoppas det hjälper ,

jag menar hade gärna kört denna lösning och kanske fått en ökning på pump från 3 till kanske 4 kw ist o inte 6 då den löser ut, men nu sitter ju en 25/6 corkpump på den slingan o jag tror det är för atarkt aå ska buta till en 25-4 istället o se om jag kan köra lägsta på den så det ej blir stopp i baken på den .. men vad vet jag

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vad gör jag här??hjälp?!
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2021, 06:05:21 »
Hej!
Aha, golvvämrme med ej diffusionstäta rör är ingen hit.
Men kan du inte lösa detta med avluftare?
Flexvent har bra grejer för detta.
Jag gissar att värmeväxlaren är för klen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gulevski

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vad gör jag här??hjälp?!
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2021, 09:02:09 »
nä precis, men lösningen är okej har även bytat till elpatron i koppar så ska gå lite bättre, men fattar ej varför jag får så varmt , gör mig inget att pumpen går på någon kw högre, mer pengar it liksom bara jag får högre värme på vintern, men jag tror det ligger något i cirkpumpen på den slingan, ska jag köra på ett lågt flöde eller högt flöde? för mig så känns det som när kag kör på högt flöde så stoppar cirkpumpen upp då den är
precis efter pump , kör jag på lågt flöde så går det ett tag innan värmen har jobbat upp sig sen blir det såklart för varmt ändå..därför ville jag testa med en pump med ännu lägre flöde , så den hinner kylas ner lite mer i växlaren.
??
funderingar? kan man köra utan cirkpump här på den slingan? varför är växlaren för liten?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vad gör jag här??hjälp?!
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2021, 11:56:32 »
Mäter du temperaturerna?
Du bör ha koll på temp in/ut värmepump och in/ut på golvvärmen för att få till flödena bra.
Tempdiff in/ut värmepump bör vara mellan 5-10 C för att den ska funka OK.
Tempdiff in/ut golvvärmen brukar man hålla under 5 C.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med detta:

för mig så känns det som när kag kör på högt flöde så stoppar cirkpumpen upp då den är
precis efter pump

Vad stoppar upp flödet? ???

Jag antar att växlaren är för klen om värmepumpen löser på för hög temp?
« Senast ändrad: 09 maj 2021, 11:58:49 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vad gör jag här??hjälp?!
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2021, 09:05:59 »
Håller med CarlN, din värmeväxlare är troligen för klen, vilket innebär att temperaturen i den korta slingan mellan värmepump och växlare blir för hög, UTAN att värmen effektivt växlas över till golvvärmen.
Du kan öka effekten lite genom att öka flödet på båda sidorna av värmeväxlaren men det blir ganska marginellt, bäst är att du köper en större värmeväxlare om du vill få det där att fungera så bra om möjligt.

Sattes det in en plattvärmeväxlare eller en tubvärmeväxlare?
Effekt?
Jag skulle tro att du behöver en växlare på minst 75 kW för att få bra funktion på det där. (Det har man ofta när man värmer en pool t.ex., men även då tappar man några grader i värmeväxlingen.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gulevski

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vad gör jag här??hjälp?!
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2021, 15:35:18 »
den plattvärmeväxlaren har 60 rader o är på 130 kw så den borde klara , jag menade att cirkpumpen på den korta slinga stoppqr upp flödet, för när jag kör flödet på cirkpumpen på lägsta 25-6 är det idag så går pumpen bättre än om jag kör på läge 2-3 men efter ett tag blir ju även vattnet på retur sidan varmt o då blir värmen för hög på pump slingan , så därför väntar kag nu på en cirkpump som hqr lite lägre effekt 25-4 o ska testa köra den på lägsta hastighet o se hur det går..låter detta rimligt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vad gör jag här??hjälp?!
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2021, 15:50:20 »
Hmmmm.....
Det ser ut på din beskrivning som att den effekt som pumpen ger inte går ut i huset.
Den kan köra en liten stund om vattnet i värmesystemet är kallt, men när det snurrat ett varv blir det så varmt att värmepumpen löser på hög temp.
Du måste se till att golvvärmen går så bra som möjligt, att den gör av med hela effekten som värmepumpen pumpar in i värmesystemet.
Golvvärmen måste gå på max hela tiden så att returen till värmepumpen kyls ner av golvvärmen.
Du får inte strypa golvvärmen med några termostater eller så, max hela tiden så att den termostat som stoppar värmepumpen får styra värmen helt och hållet på egen hand.
Du kör väl värmeväxlaren motströms?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gulevski

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vad gör jag här??hjälp?!
« Svar #9 skrivet: 10 maj 2021, 16:13:56 »
japp du har förstått rätt,, men vet ej om för att det är varmare ute nu eller vad men min värme i slingam blir varm också, jag får ut 33-35 hrader i golvet så det är bra, men det är ändå för varmt för slinga vid pumpen , såklqrt vattnet kyldes ner mer när det gick rakt ut i golvet innan men värmeväxlaren fungerar ju rikgit bra när man mäter temperaturerna, tror bara att slingan är för kort o värms upp för snabbt o ja inget är strypt , allt går på max , men som jag sa kör jag cirk pumpen på max på den slingan tror jag att det blir stopp när vattnet kommer till cirkpumpen igen efter 1 varv så att säga , för som jag sa går den bättre på steg 1 ...mycket störigt detta

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vad gör jag här??hjälp?!
« Svar #10 skrivet: 10 maj 2021, 22:02:32 »
Köp ett par rejäla fläktkonvektorer, koppla in och värm övriga huset med dessa.
Det ser ut som att värmepumpen är överdimensionerad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gulevski

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vad gör jag här??hjälp?!
« Svar #11 skrivet: 11 maj 2021, 06:57:14 »
hur kan den vara överdimensionerad den är ju nästan underdimensionerad när jag kör rakt ut i golvet , det enda jag ville var att få till några grader extra , som att tex när jg kör takt ut i golvet har jag ca 29-30 tillopp nu har jag 33-35.. men pumpen överhettar🤷‍♂️ kanske ligher den redan på gränsen från början, eller för att det kyls ej ner så mycket?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vad gör jag här??hjälp?!
« Svar #12 skrivet: 11 maj 2021, 07:14:14 »
OM det blir högre temp ut i golvet nu än tidigare så har flödet i golvvärmen minskat, kan inte vara nåt annat som gör att det blir varmare, om man tillför samma effekt.
Lägg dessutom till det faktum att den högre tempen i växlaren, på varma sidan, är ännu högre, så ger dessutom värmepumpen lägre effekt.
Att lösa dina problem genom att strypa flödet på primärsidan ÄR fel, det kommer aldrig att fungera - det enda som kan fungera är:

Säkerställ fullt flöde i alla golvvärmslingor.
Öka flödet både på primär och sekundärsidan av värmeväxlaren.

Låt rumstermostaten styra temperaturen.

Om det inte hjälper så är det något som spökar, nåt som är felkopplat t.ex., eller fullt med luft i växlaren eller i golvvärmeslinorna?.

Att lägre flöde ger längre driftstider på värmepumpen indikerar bara att det tar längre tid för vattnet att "gå varvet runt" på primärsidan, det har inget med mängden energi som överförs till golvvärmen (som blir mindre ju lägre hastighet du kör) att göra, tvärt om så kommer du att få över ännu mindre energi till golvvärmen om du sänker hastigheten.
Jag hoppas verkligen att du inte beställt en ny mindre pump, för det är bortkastade pengar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vad gör jag här??hjälp?!
« Svar #13 skrivet: 11 maj 2021, 10:57:36 »
hur kan den vara överdimensionerad den är ju nästan underdimensionerad när jag kör rakt ut i golvet , det enda jag ville var att få till några grader extra , som att tex när jg kör takt ut i golvet har jag ca 29-30 tillopp nu har jag 33-35.. men pumpen överhettar🤷‍♂️ kanske ligher den redan på gränsen från början, eller för att det kyls ej ner så mycket?

Skillnaden i utetemp påverkar uteffekten på Ispinnen rätt mycket.
Just nu är det varmt ute vilket ger den en hel del extra i uteffekt jämfört med i vintras.
Men det kanske även funkar med en volymtank för den att jobba emot så kommer den hinna stanna på värmepumpstermostaten innan den stoppar på hög temp på värmebäraren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: vad gör jag här??hjälp?!
« Svar #14 skrivet: 15 maj 2021, 15:38:32 »

Flexvent har bra grejer för detta.

Vill jag nog inte hålla med om, mina 2 som sattes vid utbyte av vp 2009 funkade i typ 2-3 år. :(
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

VP 13 år 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/år. Inga problem under dessa 13år förutom rensat flexslangar en gång.

Total årsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!