Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)  (läst 36876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #15 skrivet: 12 november 2012, 17:04:53 »
Att koppla samman en värmepump för vatten med ett vedsystem tycker jag lÃ¥ter riktigt dÃ¥ligt. Det kommer inte att funka bra. Samt att de är dyra pengar man fÃ¥r investera om du ska ha värmepump för mark eller berg. Har du tagit den investeringen, sÃ¥ är det ingen mening längre med ved. Som nÃ¥gon skrev, det blir inte billigare. Bara en massa mer arbete. Om du funderar pÃ¥ att komplettera  ditt system sÃ¥ det blir värme när du inte hinner sas. SÃ¥ kan man köpa elpatron pÃ¥ 6 kw. Eller sÃ¥ är det en bra lösning med en billigare luft-luft vp frÃ¥n rusta. Ett annat alternativ du skulle kunna prova är att bygga en mindre frÃ¥nlufts-värmepum med tillhörande aktiv ventilation. Den bättre luften fÃ¥r du pÃ¥ köpet och du slipper klabba med att koppla samman system som inte bör kopplas samman.
Varför funkar inte ved och vp ihop jag kör så och har inte märkt några nackdelar förutom priset om man ska köpa hela anläggningen ny Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #16 skrivet: 12 november 2012, 17:24:03 »
Hm, mÃ¥nga olika förslag, luft/vatten är uteslutet, dÃ¥ funkar den ju inte när man behöver den som bäst! Berg är som jag ser det enda alternativet, vitsen för mig är ju att när lust och kanske ork tryter skall värmepumpen göra hela jobbet. Sen kanske det blir som Smurfen, när pumpen stÃ¥r där kanske min latmask pockar pÃ¥ uppmärksamhet ;)  Fulpump frÃ¥n Sfinx, är det nÃ¥gon Kinapump? Mitt gamla system skall i min önskning stÃ¥  sÃ¥ orört som möjligt, vid eventuella strömavbrott, och de kommer garanterat, sÃ¥ värmer jag min kÃ¥k även om avbrottet skulle vara en vecka. En värmepump utan beredare producerar varmt vatten, sÃ¥ förstÃ¥r inte riktigt varför det skall vara sÃ¥ svÃ¥rt att fÃ¥ fullgod funktion med acctank och vedpanna. Men Ã¥terigen, jag är ingen expert, och meningarna bland er som är kunnigare än jag tycks ju ocksÃ¥ vara delade.
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #17 skrivet: 12 november 2012, 19:17:25 »
En värme pump är mera effektiv om den får göra så kallt vatten som möjligt därför brukar man köra vp direkt mot radiator systemet med den framlednings temperatur huset behöver utan att shunta vattnet vilket kallas flytande kondensering. Man kan köra vp mot acktank med fast kondensering och låta den starta vid tex 50 och jobba till tex 55 men då blir den inte lika effektiv men det kan vara ett alternativ om den inte ska användas så ofta men då kan man ju kanske använda elpatron istället. När man använder sig av flytande kondensering är det vanligt att vp har en växelventil som ställer om sig från radiatorerna till beredaren och då jobbar vp med högre temperatur så man får upp tempen på vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #18 skrivet: 12 november 2012, 19:54:53 »
Ett tankeexperiment; om man tar ut kallt vatten från botten av acctanken, 30C i botten, 55C mitten och 65C toppen och trycker in det värmda i toppen från bvp?
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #19 skrivet: 12 november 2012, 20:00:12 »
Blir nog inte sÃ¥ bra det heller man brukar rekomendera att skillnaden mellan in ut ska vara 5-10 grader vid ca 15 grader brukar vp larma vet tyvärr inte varför  dontknow
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Streben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #20 skrivet: 12 november 2012, 20:05:55 »
Varför funkar inte ved och vp ihop jag kör så och har inte märkt några nackdelar förutom priset om man ska köpa hela anläggningen ny Sc:,h
Kan först berätta lite om vårat hus. Här bodde förr en man som var lite av en uppfinnare jocke. Han har byggt detta huset från grunden. Värme, ved solfångare, el osv gillade han.
Förr fanns här en 1st ombyggd oljetank som nu funkade som acc tank till en solfångare som värmde vatten som värmde denna tanken som värmde kallvatten som skulle till pannan och bli varmvatten. Ja du läste rätt. Detta system brukade explodera ibland på sommaren då det blev övertryck.

Sedan hade han konverterat en rum till tank för vedpannan. Där fanns det en vattentank som hade måtten 3 meter bred. 2,3 meter hög och 2 meter djup. Den höll varmvatten från vedpannan. Vedpannan den var en ombyggd olja ved panna som man nu körde baklänges för att få upp effektiviteten. Den hade nu keramer för högre temp. Man kunde ladda tanken ganska bra några dagar, så räckte det med värme någon vecka. Ja, sen hade han ett egenbyggt styrsystem för laddning osv. men det dra jag inte. veden fick man in med en moped som hade en krok som drog en kärra. Denna kärran hade tipp som tippade veden ner på ett transportband. Som transp detta till ett rum utanför pannan.

Allt detta till trotts så var det ett massivt jobb med värmen. Men skulle såga, hugg, lagra veden. Man skulle bära in. Sen skulle man elda och fylla pannan. Vi borra o installera bergvärme. Kopplade även samman den med pannan. Installatören sa "ni kommer aldrig mer köra med pannan, så det är dumt". Han fick rätt inte eldat en gång sedan dess. Han sa även "Alla gör så, ingen eldar sen"
Jag har spenderat flera år på att demontera och nedmontera alla tankar och rör som var överallt, har tagit två år.

Jag ser en berg-vp som ett system som går relativt konstant. Och med låg värme. En ved p går upp o ner i värme hela tiden. Har man inte en stor acc tank så blir det lustigt. Kör man vp så ska man ha elementen på max. Och låta tempen på vattnet styra. Det funkar inte med ved.
 
« Senast ändrad: 12 november 2012, 20:09:10 av lolight »
Nibe 1225 12kW, 190 meter, Kb-f +6, TS-tid 0h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #21 skrivet: 12 november 2012, 20:15:04 »
Kanske inte den vedanläggning du hade men i en mera normal anläggning har man shuntstyrning som styr ut tempen på raddarna. Hos mig märks ingen skillnad inne om jag eldar eller inte. Fast det är sällan jag eldar men det beror på lathet inte på att det inte fungerar bygger man rätt funkar det bra att kombinera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #22 skrivet: 12 november 2012, 20:27:13 »
Lolight, jag förstår nu att du tycker så, skulle nog jag med ha gjort. Men som Smurfen skriver så finns det system med bergvärme, vedpanna och solpaneler, allt till samma tank och det fungerar bra. Besitter själv ett sådant system.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Streben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #23 skrivet: 12 november 2012, 20:37:21 »
Lolight, jag förstår nu att du tycker så, skulle nog jag med ha gjort. Men som Smurfen skriver så finns det system med bergvärme, vedpanna och solpaneler, allt till samma tank och det fungerar bra. Besitter själv ett sådant system.
Absolut. Det går att bygga väldigt finna, effektiva och komplexa system. Men som sagt. Utrustning kostar pengar det med. Och sedan ska man ha utrymmet. Och tiden för att elda+hugga. Det ska servas och fixas. Inte så konstigt att folk väljer ett system. Typ bergvärme eller Luft/vatten och är nöjda med det. Jag menar bara att vill man ha ett system som ska vara smidigt och bekvämt. Så kanske det inte är så stora vinster rent ekonomiskt man göra på att bygga samma en massa system. Det ska byggas rätt också. Och trimmas så allt funkar med. Vilket inte är det enklaste om det är många system.
Nibe 1225 12kW, 190 meter, Kb-f +6, TS-tid 0h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #24 skrivet: 12 november 2012, 20:47:41 »
Hade inte jag redan haft vedpanna och tankar sen tidigare hade det inte blivit nån vedanläggning heller för det finns ju inga stora pengar att tjäna på att elda några m3 per år när man har bergvärme men det är synd att många slänger ut fullt fungerande anläggningar bara för att dom inte tror det går att samköra många tror att vedpanna och vp = fast kondensering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #25 skrivet: 13 november 2012, 17:38:37 »
Intressant det här. Många åsikter. Jag tänker definitivt inte kasta ut ett fullt och väl fungerande system för en värmepump. Känns som att kasta ut babyn med badvattnet! Jag envisas med att tro att det går att kombinera VP och vedeldning. Kommer i morgon att få besök av en rörinstallatör som jag känner mycket väl genom mitt yrke. Vid kontakt med honom visar det sig att han tillsammans med en elektriker som jag också känner mycket väl genom jobbet tagit fram ett styrsystem för att använda värmepump tillsammans med vedeldning genom befintlig shuntautomatik. Visste inte detta förrän igår då frågan aldrig kommit upp mellan oss tidigare. Tydligen ett system som säljs genom en av de stora leverantörerna av värmepumpar i Sverige. Skall bli mycket spännande att höra hans åsikter!
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #26 skrivet: 13 november 2012, 17:56:48 »
Tycker du gör helt rätt som behåller vedeldningen man vet aldrig tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #27 skrivet: 13 november 2012, 18:29:01 »
Jag vill förtydliga att jag inte tycker att det här med vedeldning är en belastning, kanske inte ett renodlat nöje heller men är man uppväxt med vedeldning och bor på landet kan det kanske kallas en livsstil. Jag har inga problem med att få tag på ved, har också tre grabbar som hjälper till men börjar närma mig 60, och grabbarna är alla utflugna om 2-4 år, så det är dags att börja tänka framåt. :)
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #28 skrivet: 13 november 2012, 19:03:15 »
En variant är att koppla grejerna parallellt så du antingen använder vedpannan eller värmepumpen. Då kan du enkelt välja den anläggningen som du för närvarande vill använda. Vedpannan blir då en bra backup vid t ex strömavbrott.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10202-3.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #29 skrivet: 13 november 2012, 19:12:15 »
Jag körde mina grejet parallelt tidigare men jag tröttnade på att man måsta vrida på kranar framförallt efter jag hade eldat. Hade jag eldat på måndag kväll måste jag hem på tisdag kväll och vrida på kran till vp eller elda funkar bra mycket smidigare i dag men ska pannan endast vara som en reserv funkar det ju bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!