Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med val av värmepump  (läst 1440 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad binU

  • Micklande värmepumpsägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Micklande värmepumpsägare
Hjälp med val av värmepump
« skrivet: 18 april 2008, 17:21:31 »
Jag behöver verkligen hjälp med val av värmepump.Har idag oljeuppvärmning.Huset innan mig
har en ctc 105,huset efter en autotherm pÃ¥  8 kw.Vi har lika stora hus,samt lika mÃ¥nga i familjen.BÃ¥da är nöjda med sÃ¥väl värme som varmvatten.
SNÄLLA HJÄLP MIG.
           
ctc ecoel v3+ecoair 107 v3.Installerats okt-2008 Hus i blekinge byggt 1949

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av värmepump
« Svar #1 skrivet: 18 april 2008, 17:55:10 »
Hej

Varför inte satsa på en CTC EcoAir107, då hamnar du någonstans mitt emellan effekten på dina grannars apparater.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Hjälp med val av värmepump
« Svar #2 skrivet: 18 april 2008, 18:35:40 »
Jag behöver verkligen hjälp med val av värmepump.Har idag oljeuppvärmning.Huset innan mig
har en ctc 105,huset efter en autotherm pÃ¥  8 kw.Vi har lika stora hus,samt lika mÃ¥nga i familjen.BÃ¥da är nöjda med sÃ¥väl värme som varmvatten.
SNÄLLA HJÄLP MIG.
           

Om de köpt dem själva har de förmodligen betalat i storleksordningen 100 000. Efter en så stor investering har man en tendens att vara nöjd. Frågan är om det ena huset behöver mer tilläggsvärme än det andra. Om CTCn behöver mer tilläggsvärme än autotherm, så skall du ha en större pump, i annat fall räcker den lilla.

--- Mats ---

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med val av värmepump
« Svar #3 skrivet: 18 april 2008, 19:18:34 »
Det blir säkert varmt i huset med bägge varianterna, frågan är vad det kostar. Elräkningarna skiljer säkert liksom vad de en gång fick betala för värmepumparna.

Hur mycket olja drar huset och var ligger det?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!