Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning, normalläge Växlarventil. IVT C7  (läst 1442 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jockesoder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styrning, normalläge Växlarventil. IVT C7
« skrivet: 03 oktober 2016, 19:04:51 »
Hej.

Har som många andra här problem med att min IVT C7 larmar för pressostat hög. Har sökt i forumet men inte funnit svar på min fråga.

Saker som är åtgärdade:
Samtliga flexslangar, 3 st bytade.
Cirkpump intern, innan elkasett och växlarventil.
Rengjort filter, luftat och kontrollerat termostater.

Jag har inte haft problem med varmvatten -driften (varför servicekillarna ville byta pumpen är märkligt?)

Dock efter att jag satt mig in i det lite tror jag det är växlarventilen det är problem med. Eller styrningen av densamma.
 
Fråga, när varmvattnet är uppvärmt till önskat läge. Skall ventilen då växla över mot radiatorerna igen eller görs detta väl när pumpen börjar och skall skicka ut värme till huset.

Vill ha det till att växlarventilen har "normalläge" mot radiatorerna och endast vid värme av VVB är styrd mot beredaren. Kan någon bekräfta detta? Här stannar min växlarventil i läge mot VVB.

Tempgivaren till varmvattnet verkar visa korrekta värden. Pumpen stannar vid önskat värde men när pannan vill värma huset skickar den in mer värme till varmvattnet. Vilket resulterar i Larm Pressostat Hög.

Motionerat ventilen är gjord. Samt att vid 1 tillfälle har jag haft varma element här. Inget problem med cirkulationen i övrigt.


Tack för mig.

Utloggad Jockesoder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning, normalläge Växlarventil. IVT C7
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2016, 19:12:20 »
Tillägg:

Vid bryt av inkommande ström och start igen så går växlarventilen ut till läge "mot radiatorerna" igen.
Har "blå växlarventil" och har läst om att denna skall vara dålig. Har någon varit med om att denna har "hängt sig" mot VV? Tips på vilken man skall ha?

Tack.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styrning, normalläge Växlarventil. IVT C7
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2016, 19:15:03 »
Låter som att du har problem med växelventilen och att det är själva motorn som inte vill vara med.
Har för mig om att LK:s modell är den som rekommenderas, jag skulle prova att byta den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jockesoder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning, normalläge Växlarventil. IVT C7
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2016, 20:01:10 »
Låter som att du har problem med växelventilen och att det är själva motorn som inte vill vara med.
Har för mig om att LK:s modell är den som rekommenderas, jag skulle prova att byta den.

Tack för detta snabba svar!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Styrning, normalläge Växlarventil. IVT C7
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2016, 20:27:15 »
Fråga, när varmvattnet är uppvärmt till önskat läge. Skall ventilen då växla över mot radiatorerna igen eller görs detta väl när pumpen börjar och skall skicka ut värme till huset.

Vill ha det till att växlarventilen har "normalläge" mot radiatorerna och endast vid värme av VVB är styrd mot beredaren. Kan någon bekräfta detta? Här stannar min växlarventil i läge mot VVB.
Det stämmer, normalläget är radiatordrift. Det gäller dock inte när utetemperaturen är högre än den inställda temperaturen för sommaravstängning (lär inte vara aktuellt nu). Då står växelventilen i beredarläget vilket är rätt logiskt eftersom pumpen då inte behöver värma huset.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jockesoder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning, normalläge Växlarventil. IVT C7
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2016, 21:14:59 »
Fungerar igen. Växelventil bytad till en LK.

Tack för hjälpen!


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!