Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondensavfuktare Malmbergs TDH-55UM  (läst 595 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
Kondensavfuktare Malmbergs TDH-55UM
« skrivet: 24 augusti 2023, 10:16:34 »
Hej!
Min son håller på att bygga hus.
Har fått införskaffa en begagnad kondensvattenavfuktare Malmbergs TDH-55UM.
Detta för att färgen som vi målar träpanelen med överhuvudtaget ska torka, vi målar inomhus i ett separat "party tält).
Men det verkar som vi både har vädrets makter mot oss och oturen att kompressorn som sitter i avfuktaren "skar"
Och nu står jag där med en trasig avfuktare.
Kompressorn är en roterande Rechi 39A173A / R410A.
Och den finns att inhandla i Kina, men frakten blir så jädrans dyr.
En fråga nu, måste man ha samma sorts kompressor?
Eller kan man ta en annan, typ kylskåps? Bara att man har samma prestanda.
Hoppas att jag lagt detta i rätt forum.

Tack på förhand, MVH

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Kondensavfuktare Malmbergs TDH-55UM
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2023, 11:41:48 »
R410A är lite ovanligt i denna produkttypen tycker jag. Annars hade det funnits mycket alternativ. Du behöver titta på att det är R410A och effekten är väldigt vära 700W och inget inverterkompressor. (Antar det är en on/off). Annars fritt val av fabrikat och teknik.

Har avfuktaren ett värde under 5000-7500 kr i felfritt skick så tycker jag du ska kassera avfuktaren direkt och köpa en stor ny Wood's. Få kompressorn bytt bör inte kosta under 5000 kr med allt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
SV: Kondensavfuktare Malmbergs TDH-55UM
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2023, 12:03:39 »
Ok.
Det var ju muntert det här.
Betalade iofs bara 4000:- för den, men ändå.
Den hade stått i 2,5 år, tålde väll inte det.
Den gick ett dygn ungefär, sen verkar det som kompressor skar.
Den bara brummar och blir varm. Sedan löser termoskyddet.
Ja det är en on/off. Väldigt simpelt, en knapp för start, av och på 220 VAC.
Det sitter en frostvakt med inställbar timer.

MVH

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Kondensavfuktare Malmbergs TDH-55UM
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2023, 13:32:57 »
Borde vara skuren.

Alla enheter bör ha kompressorvärmning minst 24h före uppstart. Men det händer i princip aldrig i verkligheten och går ofta bra utan. Förmodligen för att slita och slänga lite mer i samhället. Antar till stor del fungerar bra när nytillverkade enheter driftsätts kort efter de byggs och aldrig kallnar. Står de stilla så migrerar köldmediumet kompressoroljan och får avfettande egenskaper tills den är varm.

Det borde gå återuppliva den med en R134A-kompressor från torktumlare (2000 kr), ny expansionsventil, köldmedium (börjar bli galet dyrt per kilo, men behövs inte så mycket) och torkfilter, men det hela kostar tyvärr. Slakta annan kylmaskin, t ex begagnad kondensorenhet till en externt placerad kylbox för att flytta delarna är ett alternativ, men kostar det med. Leta ny/begagnad Woods tror jag trots allt blir bäst och framförallt bygget kan fortsätta "nu".

En vanlig kylskåpskompressor är för R600A och är 1/10-del av storleken du behöver, tror det är fel olja också, det är POE i din maskin.
« Senast ändrad: 24 augusti 2023, 13:35:30 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
SV: Kondensavfuktare Malmbergs TDH-55UM
« Svar #4 skrivet: 28 augusti 2023, 02:36:42 »
Hej!
Vet inte var mitt första försvann, så jag gör en kortare variant.
Jag har lyckats fÃ¥ liv i kompressorn igen. Kalla det Indiska varianten. Kompressorn snurrar och levererar och den sitter pÃ¥ plats. Den är  tom pÃ¥ olja och urtvättad. MÃ¥ste fylla pÃ¥ olja innan jag kan gÃ¥ vidare. Men jag behöver lite hjälp med hur jag ska göra.
- Först hade jag tänkt att vakuumsuga, hela systemet Efter jag har införskaffat en pump. Då kan jag inte börja med att fylla på olja,. antar jag.
- Vad för olja behöver jag? Vilken mängd? Har lött dit ett T precis över kompressorn..för det verkade logiskt.
Var ska jag fylła på köldmedium.r410a sedan, fanns bara en anslutning och den var lödd. Där har jag en påfyllningsnippel. Bifogar en bild, kanske lättare.

Mvh Michael


« Senast ändrad: 28 augusti 2023, 02:44:02 av Ahlpedal63 »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Kondensavfuktare Malmbergs TDH-55UM
« Svar #5 skrivet: 28 augusti 2023, 20:11:51 »
Men varför gjorde du så här?
Så får du inte göra, du får inte punktera en kylmaskin utan giltligt certifikat. Certifikatet är mest i sammanhanget att man har nödvändig kunskap för att inte skada maskinen eller dig själv eller miljön. Köptillstånd av f-gas kommer med certifikat. Hade du certifikat, som är lagkrav, så hade du fått tillgång till rätt verktyg eftersom det i sin tur är ett krav för att det ska gälla. Och då hade du sparat gasen. R410A är SVINDYR idag. Det T-korset behövdes inte heller. Hade du fyllt olja där hade det nog inte slutat så bra.

Vad har du gjort med kompressorn och varför? Kylkretsar ska vara labbrena på insidan, inte ens kopparspån får finnas i den. Ifall du skvätt med någon slipmaskin eller svetsrester i kompressorn.

Sen ska allt lödas med kvävgas på insidan, det antar jag du bommat. Det är sannolikt POE 22 eller POE 32 i den maskinen. Inte kompatibelt med något över disk i vanliga butiker. Oljan du saknar ligger nog redan i förångaren om gasen inte läckt ut, för då kan oljan spruta ut i luften med den.
Oljan i maskinen är giftig. Oljan blir permanent förstörd vid exponerad mot omgivande luft, riktigt kass dessa dagar när luftfuktigheten är hög hela tiden att ha systemet helt öppet och lämna systemet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
SV: Kondensavfuktare Malmbergs TDH-55UM
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2023, 17:03:20 »
Hej!
Oj då, här var det ord och inga visor.
Förstår irritationen i första anblicken.
Men....
En firma hjälpte mig att tömma den.
Sedan lossade jag kompressorn och tömde den på olja.
Öppnade den och lagade felet.
Tvättade ur den och samtidigt spolade/ tvättade ur resten.
Lödde sedan ihop allt igen med kvävgas.
Där står vi nu.
Så frågeställningen var igentligen olja och viskositet.
Och det fick jag svar på.
Skulle vilja provköra kompressorn utan att fylla den med köldmedium. Så jag vet att den fungerar ordentligt.
Där av t-kopplingen.
Och hur jag skulle förhålla mig till vakuumsugningen.
Lämplig skyddsutrustning används också.
.
 :'( Michael

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Kondensavfuktare Malmbergs TDH-55UM
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2023, 17:54:01 »
Firman bör kunna hjälpa dig med vacuumsugning och gas.

Funderar på alternativa inspirerande vägar att konvertera den till en 650W propankompressor från Nibe 360P eller 370P, men då behöver expansionsventil bytas och hela systemet sköljas (bort med POE). Vet inte hur det skulle gå till, men skölja med sprit och sen skölja med vätskepropan så lär all POE vara borta. Då kan den fyllas med propan eller gasol om man tycker det verkar vara en rent nog (inte att rekommendera).

Annars kika begagnade poolvärmepumpar, många är inverter, men en som inte är det kanske är något du är intresserad av om kompressorn stannar igen. Poolvärmepumpar är ofta R410A.

Du behöver nytt torkfilter också.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!