Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta värmekälla... Fortsätta med ved eller bergvärme....?  (läst 1403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lizard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hejsan.

Funderar på att byta min värmeanläggning, men vet inte vad jag ska välja, behöver lite råd.

Huset är byggt år 1948.
Bor i Östegötland.
Boytan är 62m2 fördelat på 2 rum och kök med tillbyggd toalett på 15m2(gjort 1998) total 77m2.
Källare med badrum, tvättsuga/förråd, matkällare, pannrum och garage.
Vind (som ska inredas och isoleras i framtiden, just nu oisolerade väggar och tak).

Som det är nu har jag en Parca Norrahammar 2203 från 1977 och en Presto Varmvattenberedare från 1959. Systemet har självtryck. Inga Accumulatortankar.
Gör av med 24m2 ved per Ã¥r  :(.
Vedspis Norrhult i köket.

Så frågan är, skulle ni satsa på en ny vedpanna med acc-tankar mm. (låter 80 000kr med installation som ett okej pris?) Kollat på Värmebaronen och Nibe efter rekomendationer från jobbarkompisar.

Eller borra för bergvärme? Dyrare i installation (från 105 000kr med Nibe Fighter nånting, såg jag i nåt reklamblad), dyrare i drift men underhållsfritt.
Behöver lite tips och rÃ¥d, innan min panna blir utdömd….. 

Vad ska jag tänka på?
Hur mycket kan jag sänka min vedförbrukning med en ny vedpanna?
Hur mycket skulle bergvärme kosta mig per år ungefär(har inte begärt in nån offert än)?
Luftcirkulationen kanske måste fixas till om man byter värmekälla har jag förstått.. kanske måste sätta in fler element om man byter till bergvärme.

Behöver lite tips och råd… Hur skulle ni gjort?

Postat samma fråga i Vedeldningsforumet...

Med vänliga hälsningar Jens

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
62 m2 låter alldeles för lite för att bergvärme ska löna sig, det är min spontana och lekmannamässiga åsikt. En rejäl ll-värmepump för under 20 k installerad och klar, alt 2 st mindre för 30 k installerat bör lätt värma ditt hus. Onödigt att lägga ut 80 k till, omöjligt att räkna hem. Två mindre ll-pumpar har du fått igen på tre-fyra år. Bergvärmen tar dig 10.
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!