Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ovanligt hög elförbrukning, vad ska jag justera?  (läst 3935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kenjo395

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej,

Vi hyr ett 250 kvm hus med en IVT Greenline E14 och sedan 1/9 har den förbrukat 11000 kwh (egen mätare). Låter inte detta mycket med tanke på att det knappt varit minusgrader (Östergötland)

Grannen har ett hus med samma byggår, bara lite mindre, och de har en årlig förbruking längre än detta och lika varmt inne.

Kan man utlästa något problem ur dessa siffor (nedtecknade när pumpen inte arbetade)?

GT2 42
GT6 79.4
GT8 43.4
GT9 36.7
GT10 4.8
GT11 -0.5

Tack på förhand,
Kenth


Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Ovanligt hög elförbrukning, vad ska jag justera?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2008, 19:59:10 »
GT2 42     !!!   Ã„r detta verkligen utetemperaturen
GT6 79.4  ** Hetgas
GT8 43.4  ** Värmebärare ut
GT9 36.7  ** Värmebärare in
GT10 4.8  ** Köldbärare in
GT11 -0.5 ** Köldbärare ut

Visst är det detta givarna visar!?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Ovanligt hög elförbrukning, vad ska jag justera?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2008, 20:03:57 »
Du måste läsa av när pumpen gått ett bra tag helst just innan den stannar.

Kan man utlästa något problem ur dessa siffor (nedtecknade när pumpen inte arbetade)?

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ovanligt hög elförbrukning, vad ska jag justera?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2008, 22:21:31 »
Fick du pumpen 1/9?

Har du radiatorer eller golvvärme?
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad kenjo395

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Ovanligt hög elförbrukning, vad ska jag justera?
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2008, 08:36:01 »
Fick du pumpen 1/9?

Har du radiatorer eller golvvärme?

Nej, pumpen är installerad 2001, men jag flyttade in 1/9. Jag har radiatorer som iofs skulle behöva bytas mot mer anpassade, men jag har en känsla av att det finns någon annan förklaring. Grannen har ett likadant hus med samma byggår men som är något mindre. Han har en avsevärt lägre förbrukning fast han också värmer varmvatten...

Jag har provat öka trycket i systemet men når max 0.6-0.7 bar (systemet fylls via gamla vedeldade pannan med tillhörande ack-tank så det verkar vara omöjligt att nå högre tryck)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ovanligt hög elförbrukning, vad ska jag justera?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2008, 08:58:32 »

Jag har provat öka trycket i systemet men når max 0.6-0.7 bar (systemet fylls via gamla vedeldade pannan med tillhörande ack-tank så det verkar vara omöjligt att nå högre tryck)


Värmer pumpen vedpannan och ackumulatortanken?

Varmvattnet, värms det på annat sätt än med värmepumpen? Formuleringen om grannen antyder det.

Läs av antalet kompressortimmar och timmar tillsatsel dagligen och notera det tillsammans med uppskattad medeltemperatur under dygnet. Det behövs lite statistik vid olika utomhustemperatur för att kunna avgöra om det är rimliga värden eller inte. 11000 kWh låter lite väl mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad gump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: malung
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ovanligt hög elförbrukning, vad ska jag justera?
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2008, 13:27:20 »
GT2 42
42 grader ute ! vad behöver du värmepump till, denna visar fel. vad står din värmekurva på respektive finjustering? riktvärden är värmekurva 4.2 och finjustering +2 grader gäller viserligen där jag bor.såvida ingen har knäckt kurvan eller utegivaren visar fel.eller gt1 visar fel

GT6 79.4
kompressor temp helt normalt.

GT8 43.4
GT9 36.7

lite låg diff mellan gt8-9 men acceptabelt.eventuellt sänk cirkpumpen p2 i vp. differansen mellan gt8 och gt9 ska ligga på mellan 7-10 grader.absolut idealiskt är 8. brukar blanda ihop givarna gt8 0ch 9 men värmebärare in ska följa gt1 retur givaren, står dom lika så vet du att dom 2 givarna år riktiga. går cirkpump p2 kontinuerligt och de ska den göra. isåfall jämföra gt1,8 och 9 när kompressor står stilla och bara cirkpumpen går. då får du veta att alla givare fungerar.

GT10 4.8
GT11 -0.5
likaså kan man göra med gt10 och 11 som ska ha en diff på 2-3 grader. som de ser ut har du 5.3 i diff. och rengöring av kallfilter kanske behövs om inte cirkpump p3 går på halvfart eller visar fel på givarna. alltså p3 köldbärar pumpen skall gå på högsta hastighet. denna p3 brukar gå samtidigt med kompressor. och de går att ställa om så den går kontinuerligt om man t.ex sak jämföra in och ut. de står säkert på annat ställe hur man kommer in i service menyn men jag vill inte berätta det. men det ligger under meny 5 någonstans. typ 5.10 kanske.

om du ändrar p2 så kanske en p1:a (cirkpump ute på systemet) ochså behöva ändras för att behålla samma flöde/diff och om du eventullet har en bypass. där retur vatten kan slinka in. även sådant kan göra att pumpen går fel. bypassen ska vara kall när den inte gör varmvatten. dvs retur vatten ska helst inte blanda vb ut vattnet och gör den det så ska de inte diffa helst mer 1-2 grader på rören. prövar man sänka p1 an drar den isåfall mindre retur vatten genom bypasen. men observera att ett för lågt flöde på en p1:a kan få pumpen att larma på hög retur.

Edit: elkasetten är timer styrd. med ramptid. normal inställning är 60Min timmer och 20 minter start ramptid. innebär att de tar 70 minter innan 1/3 del av kasetten slår i och 80 minuter för 2/3 delar att slå in. det förutsätter att elpatronen är spärrad på 2/3 delar. du kan ju antingen ta reda på hur du kommer in i service menyn eller så kan du ställa dig och ta tid en kall dag.
anledningen till att jag inte säger nått om service menyn är bara den att jag jobbar med dessa pumpar. och de kan ställa till en hel del om man rotar för mycket i reglercentralen.
« Senast ändrad: 06 februari 2008, 13:33:40 av gump »
IVT Greenline HT Plus C9 110m borrhål+200m ytjord kopplat i serie.
villa:120 kvadrat + 120 källare. jobbar mycket med service av dessa pumpar.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ovanligt hög elförbrukning, vad ska jag justera?
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2008, 18:17:23 »
Du kommer in i service menyn genom att hålla inne meny knappen i 10 sekunder.
Det står väl till och med i manualen huvuddunk

Som gump säger skall man vara försiktig om man inte vet vad man gör men att inte säga hur man gör tycker jag är lågt, kanske inte lika lågt som Glocalnet men ganska lågt ;D
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad gump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: malung
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ovanligt hög elförbrukning, vad ska jag justera?
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2008, 19:46:35 »
kan hända det är lågt. men jag brukar aldrig lämmna ut service menyn till kunden.just för att dom inte ska vara å pilla.. de finns många som inte förstår att 45 grader reps 51 grader på gt3 är tempen nere i vvb:n och de finns dom som höjjer den långt över gränserna vilket resulterar i att kompressorn tar skada. jag hade räknat med att de redan stog i forumet hur man gjorde.

själv tycker jag de är lågt av glocalnet å sälja dyrt bredband till mig. kostar ju FFS(ursäkta ordvalet) 299 kr i månaden för 0.5Mbit.

Kenth
åter till pumpen. de behöver inte vara fel. du har dubbelt större hus än mig och större pump.min htplus c9 har inte gått ett år än.men tippar att landa på runt 9500kwh med hushållsström, har din granne samma pump? har du någon total årsförbrukning på året innan. även om du det inte är så kallt ute så går väl pumpen ganska ofta ändå. men visst de går att trimma de mesta. tänk på alla termostater också fullt öppna. det är pumpen som ska styra värmen i huset inte raditorerna.jag sänkte kurvan 2 tiondelar = ca 1 grad inne hos en kund han tjänade ca 1000kr året efter. så... säg att du har 22 grader inne men du skullle kunna klara dig på 19-20 grader inne då tjänar du en hel del bara på det.om du ändå är inne och rotar i regllercentralen. plocka fram 1.1 värmekurvan 1.2 finjusteringen. så kollar du gt2 givaren flera gånger och jämför den med en annan digital ute tempmätare. de såg ju ut som den visade en 40 grader fel enligt vad du skrivit. radiatorerna spelar ochså roll är dom mindre än din grannes så är det ochså en bidragande faktor.
IVT Greenline HT Plus C9 110m borrhål+200m ytjord kopplat i serie.
villa:120 kvadrat + 120 källare. jobbar mycket med service av dessa pumpar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!