Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grönt hÃ¥r - Koppar i vatten  (läst 2558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Grönt hår - Koppar i vatten
« skrivet: 04 augusti 2020, 11:54:35 »
Hej gott folk!
Hoppas att inlägget hamnar rätt! :)

Men, till problemet, min tjej får grönt hår av vattnet.
Förmodligen någon form av kopparutfällning, vet ej exakt var det kommer ifrån, men kan kanske komma ifrån värmepumpen kanske?! Alternativt all den där kopparledning jag fick dra in när jag installerade en avhärdningsfilter.
Men kopparledningen tror jag att jag kan avfärda ändå med tanke på att det är ingen koppar i kallvattnet, men däremot i varmvattnet.

Men, frågan är då vad man ska göra.
Efter lite googlande så hittade jag detta:

https://www.clearlyofsweden.se/vattenfilter-dusch-bad/duschfilter-badkarsfilter/vattenfilter-vattenrenare-duschfilter-3-steg-clearly-plus-1-extra-vattenfilterpatron/

Är det någon som har installerat något liknande? Och funkar detta?
Tacksam för all hjälp man kan få!
Alex


Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Grönt hår - Koppar i vatten
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2020, 12:45:47 »
Kontrollera vilken hårdhet du har på vattnet efter avhärdaren, späds det inte i med "lagom" mängd "råvatten" så får vattnet på tok för lågt ph-värde
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grönt hår - Koppar i vatten
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2020, 13:12:54 »
Tack för svaret!
Jo, det blandas i sÃ¥klart en viss mängd rÃ¥vatten ocksÃ¥, hÃ¥rdheten har jag för mig lÃ¥g till väldigt bra, dvs "lagom" :)  och pH är över 7. tror t.o.m. 7.5
Så att det måste vara något annat.

Kan det vara så att en viss mängd salt följer med vvb och fräter lite i systemet? Som sagt, bara varmvattnet indikerar koppar, inte kallvattnet.

Har försökt spola ut systemet helt några ggr, dvs tömma varmvattnet helt, men kopparn kommer tillbaka.
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Grönt hår - Koppar i vatten
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2020, 13:24:47 »
Det finns fler saker som gör aggressivt vatten, pH, lagom kalcium, magnesium, klorid, alkanitet och konduktivitet. Vad tog du för vattenprov? Gratisprover är varken noggranna eller fullständiga. Man kan behöva åtgärda något hemskt om sitt vatten, fast man inte vet om det. Man kan ha flera fel på vattnet samtidigt. Alltid värt att gå till botten med det. Råvattenprov till Eurofins eller Synlab etc för cirka 1800 kr är där man får börja.
« Senast ändrad: 04 augusti 2020, 13:27:23 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grönt hår - Koppar i vatten
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2020, 13:35:58 »
Jovisst, många faktorer.
Det är nämligen så att innan jag hade avhärdningsfiltret då hade jag inga problem med grönt hår, men efter installation av avhärdningsfiltret, då kom problemet med grönt hår.
Så att själva kommunala vattnet är säkert inget fel på, utan jag misstänker att avhärdningsfiltret som förstört något i vvb...

Och nu när jag skriver och tänker efter... kan det vara så att det kan vara något fel på avhärdningsfiltret och lite lite salt kan följa med i vattnet hela tiden och fräter extra "aggressivt" i varmt vatten.... (teori)
För själva avhärdningsfiltret backspolar osv efter den har kört sin cykel, men som sagt, frågan är ifall den håller tätt. (ren teori alltså)

Men åter tillbaka till ursprungsfrågan, någon som har testat att sätta dit sån filter i duschen?
https://www.clearlyofsweden.se/vattenfilter-dusch-bad/duschfilter-badkarsfilter/vattenfilter-vattenrenare-duschfilter-3-steg-clearly-plus-1-extra-vattenfilterpatron/
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Grönt hår - Koppar i vatten
« Svar #5 skrivet: 04 augusti 2020, 14:01:14 »
Sätt inte dit den typen av produkter.

När det är kommunalvatten så ska det vara så hög kvalité att du inte ska behöva göra något. Inga filter ska behövas någonstans. De ska hålla regelbunda vattenprover.

Om du har kranar som går att manövrera så avhärdningsfiltret kopplas förbi, gör det direkt. Är det inte rätt inställt så kan du skada värmepumpen. Inget i vattnet ska lösa upp koppar, du vill inte dricka förhöjda nivåer koppar heller.
Varför monterades avhärdningsfiltret? Hittar du aktuellt vattenprov från kommunen?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grönt hår - Koppar i vatten
« Svar #6 skrivet: 04 augusti 2020, 15:08:51 »
ph: 8,2
HÃ¥rdhet: 12 dH
Järn: 0,02 mg/l
Fluorid: 0,3 mg/l
Kalcium: 89 mg/l
Magnesium: 4 mg/l

Det var för hårdhetens skull jag satte in avhärdningsfiltret för. Var för mycket kalk.
Ligger idag pÃ¥ runt 4  - 5 dH
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Grönt hår - Koppar i vatten
« Svar #7 skrivet: 04 augusti 2020, 16:13:46 »
Kalcium är nära otjänligt med anmärkning (100).

Kan förstå att du satte in avhärdningsfiltret då. Tycker problemet borde vara kommunens, det är ju faktiskt dåligt. Fråga om de vill göra något åt det.

Kolla med filtertillverkaren om de har någon idé om det hela. Fråga om du rekommenderas göra något speciellt eftertest, eller hur de tycker du ska ställa in filtret. Vet inte om det finns olika salttabletter etc.
Men sänk filtrets påverkan sålänge. Kanske kan du styra det med pH-test i kranen. Under 6.5 får det inte vara. Jag hade lagt mig på 7-7.5 pH. Så får hårdheten bli det den blir.

Jag har nyss intresserat mig för vattenfiltrering, så någon annan kanske kan detta bättre.
« Senast ändrad: 04 augusti 2020, 16:53:26 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Grönt hår - Koppar i vatten
« Svar #8 skrivet: 06 augusti 2020, 12:14:42 »
Uppsala hade tidigare väldigt hårt vatten och det satt en avhärdare i huset när vi köpte det 87.

Sedan dess har Uppsala Vatten byggt nytt vattenverk, med avhärdning, och många har skrotat sina avhärdare.

Vi provade att köra med avhärdaren förbikopplad, men gillade inte alls det. Vattnet var fortfarande för hårt i vårt tycke så vi har kört vidare med avhärdning. För ett år sedan hade avhärdaren tjänat ut och vi köpte en ny.

Kallvattnet i diskhon tas separat, utan att gå via avhärdaren, och vi tycker det fungerar väldigt bra. Den nya avhärdaren använder betydligt mindre salt än den gamla.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 732
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!