Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kyla huset med frÃ¥nluftsvärmepumpen?  (läst 4629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Kyla huset med frånluftsvärmepumpen?
« skrivet: 29 maj 2020, 22:06:38 »
Nu har jag tänkt så här. Om jag låter avluften gå ut i huset kommer den att sugas mot frånluftsdysorna.
Jag får inte in någon ny luft såvida jag inte kan fördela den.
Jag får inga långa rör som kondens kan bildas på. Bildas det gör den ingen skada i våtutrymmet.
för att den ska starta förbrukar jag bara varmvatten.
Helst hade jag, nästan nödvändigt, haft en trevägsventil så jag kunde välja 50/50, kan inte hitta någon sådan, vet någon om det finns?
Nu lovar de en varm vecka, jag tänker då koppla bort avluften och låta den gå igenom huset för att se effekten av det hela.
Ideer, synpunkter och tips mottages tacksamt om denna snik-ac.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kyla huset med frånluftsvärmepumpen?
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2020, 22:14:50 »

Ska du göra tvåan, så gör den utomhus. ;)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kyla huset med frånluftsvärmepumpen?
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2020, 22:18:45 »
Ska du göra tvåan, så gör den utomhus. ;)
Tänkte inte på det!
Då krävs ett fjärtstyrt spjäll som skickar osen till grannen när man ändtrar ringen. ;)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kyla huset med frånluftsvärmepumpen?
« Svar #3 skrivet: 29 maj 2020, 22:24:22 »
Då kan man säga att kunna fördela flödet är ett måste. 50/50 och dubbel hastighet på fläkten.
Vad tror ni om att sätta ett Y eller T och en avstängning på på röret ut i rummet? Alltså så att det inte går att stänga avluften helt?
Faktiskt behöver jag inte röra röret, räcker jag lättar på täcklocket vid frånluftsdelen, och funkar det kan jag ju sätta ett spjäll i plåten.
« Senast ändrad: 29 maj 2020, 22:35:37 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kyla huset med frånluftsvärmepumpen?
« Svar #4 skrivet: 30 maj 2020, 10:00:43 »
Jag tror du kommer att bli besviken på resultatet, då kyleffekten endast är 1,0-1,3 kW.

Normal varmvattenförbrukning kräver 12 kWh/dygn eller 8 kWh från förångaren.

Bara egenvärmen är upp mot 20 kWh en helgdag då alla är hemma.
« Senast ändrad: 30 maj 2020, 14:17:03 av Lexus »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kyla huset med frånluftsvärmepumpen?
« Svar #5 skrivet: 30 maj 2020, 23:42:38 »
Jag tror du kommer att bli besviken på resultatet, då kyleffekten endast är 1,0-1,3 kW.

Normal varmvattenförbrukning kräver 12 kWh/dygn eller 8 kWh från förångaren.

Bara egenvärmen är upp mot 20 kWh en helgdag då alla är hemma.
Nej besviken blir jag inte, jag förväntar mig inte något.
Om vi bortser från teorin, så är det fakta att 490 blåser ut 220m3 5gradig luft i timmen när kompressorn går. Stänger jag, helt eller delvis avluften ut borde det över tid bli en märkbar skillnad, inte minst beroende på att ingen eller mindre mängd varm luft kommer in. Åtminstone så att man kan få 26 istället för 30 celcius inne. Det gör så klart ont att öda varmvatten, får bli tempererat badvatten för de minsta av det innan det går till växterna, det renar samvetet en gnutta.
Som sagt har jag inga stora förväntningar men ska prova. Nåt ska man göra, duger inte att bara sitta och glo på väggarna.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Kyla huset med frånluftsvärmepumpen?
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2020, 11:54:30 »
Hade inte gjort det utan rejäl rengöring. Sannolikt mögelrester, svamp osv på kallsidan, avloppsledningen osar nog lite på den sidan också.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kyla huset med frånluftsvärmepumpen?
« Svar #7 skrivet: 31 maj 2020, 15:23:49 »
Hade inte gjort det utan rejäl rengöring. Sannolikt mögelrester, svamp osv på kallsidan, avloppsledningen osar nog lite på den sidan också.
Nja, nu var det inte tänkt som en permanent åtgärd utan mer som katastrofåtgärd, de kanske 10 dagar på året som temp stiger upp mot 30 grader inne. Samt, om sanningen ska fram av nyfikenhet. Visst man ser att avluften innehåller allskönsskit, samtidigt kan man tänka på var den skiten tar vägen om man har en splitt, eller om man inte har mekanisk ventilation .
Missförstå mig inte, min uppfattning är fortfarande att en splitt är oslagbar när det gäller att värma luften och som bonus får man även avkylning av densamma. Men har man inte det stora behovet och nöjer sig med att kunna sänka rumstemp till överlevnadsnivå 10 dagar på året känner jag det befogat att utföra experimentet.
Men alla synpunkter är välkomna, det var ju det jag önskade. Tack å alla intresserades vägnar.
En alternativ luftkylare är som jag nämnt tidigare, en luft/vätske-kylare kopplad direkt till kranen och försedd med fläkt, det är en riktig snik-ac, det är förvÃ¥nande lite flöde som ska till för att sänka temp nÃ¥gra grader över en längre tid.   
« Senast ändrad: 31 maj 2020, 15:27:04 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Kyla huset med frånluftsvärmepumpen?
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2020, 15:29:13 »
Jag är alltid för nya idéer. Men alltid bra att stanna upp och fundera på om helheten är värd det.

Jag är inte heller ett fan av LLVP, i alla slags sammanhang. Bromskloss för luftomsättning och folk glömmer bort att temperatur inte är lika med luftkvalité. De är billiga kortsiktigt. Men när de inte är värda reparation och kastas ut var 12:e år så vet jag inte riktigt hur vettiga de egentligen är. Sen oljudet de för, gör mig mer intresserad för andra lösningar.

Allt kan inte värderas helt i pengar. En dålig eller bullrig ventilation/LLVP kan har ett personligt värde att slippa. All lycka behöver inte synas på elräkningen.

Kallvatten A/C tycker jag betydligt mycket bättre om. Den har inga kompressorbyten planerade i framtiden. Du får köpa dig en tak-konvektor, vattenmagnetventil, strypventil och montera in seriöst. Det borde väl gå genomföra för 7500 i totalpris?

Kylbatteri + fläkt för ventilation med ett mindre rörsystem som hämtar och lämnar på valda ställen, behöver ju bara ett frånluftsdon och ett tilluftsdon som minimum. Plus för den lösningen är att man kan ha batteri, el och vatten där avlopp och kallvatten finns.

Personligen har jag fantiserat att dela upp kallvattnet lite, allt utom diskmaskin, tvättmaskin och köksblandaren körs genom en kyltank. Så slipper man lite obetydlig kondensrisk i övriga huset från ledningarna. Toalettvatten och varmvattenförvärmning är ju två ställen som absolut hade mått bättre at lite varmare vatten.

Men kostnadsmässig helt galet om man inte snickrar om något själv skulle jag tro. Eller hittar en billig kyltank. Men kul lösning!
Men, bara ta kallvatten direkt tror jag är vettigare. Troligen kommer jag aldrig själv göra något sånt bygge. FTX-kyla är tillräcklig skulle jag påstå.


FTX har ju sina fördelar i södra sverige också. Den värmeväxlarkylan som uppstår är nämnvärd. Dag- och natt skillnad. När det är jobbigt här inne är det 7 grader kallare hos grannen, även på eftermiddagen. Kylan kommer från värmeväxlad nattkyla.
Utan tillförd energi, utan tillföra ljud, perfekt spridning av kylan, inga kompressorbyten. Att kunna ha möjlighet att vädra på lite med FTX är något som man inte ska värdera i pengar heller.

Tänk ett växthus en sommardag med stängda fönster och dörr. Det blir varmt, väldigt varmt. Ökar man luftomsättningen genom att bara öppna dörr och fönster så blir det nästan utomhustemperatur.
Samma sak blir det ju med ett hus med stort FTX-system. Öppna fönster i alla ära, och snickra fula myggnätsramar för att hålla ute alla kryp. Tillkommande hantering och förvaring. Men det går inte på alla ställen. T ex om folk kör som idioter på grusvägen utanför. Då blir man glad av filtrerad luft. Utan att göra något över huvud taget, året om.
För dyrt med FTX om man inte installerar själv, vid efterinstallation - tyvärr. Men man kan göra undantag om man personligen värderar den typen av bekvämlighet.

Jag skulle aldrig någonsin köpa massa smartprodukter för tusentals kronor för att tända och släcka massa innelampor. Det finns de som aldrig någonsin kan tänka lägga tusentals kronor på FTX.

Många köper ny bil och säljer den var tredje år. Det kostar lika mycket som ett FTX i ren ickeavkastning. Sen Kommer nästa bil. Ett FTX är kvar och ger avkastning i jättelånga loppet.
Men en ny bil är en bekvämlighet/trendriktighet som alla värderar olika högt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kyla huset med frånluftsvärmepumpen?
« Svar #9 skrivet: 06 augusti 2020, 16:41:01 »
Med 30 grader ute i skuggan och 25 inne gjorde jag experimentet.
Det blev för mycket trix att göra ventil i vp-delen, jag valde istället att koppla bort avluftsröret och vända det inåt, ska ju bara testa. Således full avluft in i bostaden. Temp i tvättstugan där vp står, 10 m2, var kl 15.00 24,8 grader.
Vattnar gräsmattan med varmvatten, vp går igång. Kl 15.20 avläser jag 22,6 grader, 16.00 är det 21,9 grader. Luftfuktigheten sjönk från 62 % till 60%.
Tvättstugans frånluftsventil blockerade jag, jag vill ju att kalluften ska cirkuleras så långt som möjligt, och det fungerar, tände ett ljus nere vid golvet och lågan la sig i riktning mot utsuget. Resten av jobbet gör osmos, dock kan effekten bli försumbar i angränsande rum om jag inte hjälper till med en fläkt, typ värmeflyttare. Givetvis hade det inte fungerat om jag haft 30 grader inluft.
Det kan inte jämföras med en riktig ac men kan fungera som katastrofhjälp. Att stänga tilluften helt en längre tid är inte heller att rekommendera,dock ser jag inget problem med att köra på ovanstående sätt del av dygnet. Extra kostnad torde ligga på vattnet och vad kompressorn drar.
Detta vid luftflöde 210 m3/h.
Ökar nu till 330 m3/h, avluften stiger till 8,1 grad. Jag känner ett tydligare drag.
« Senast ändrad: 06 augusti 2020, 16:53:58 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kyla huset med frånluftsvärmepumpen?
« Svar #10 skrivet: 06 augusti 2020, 22:48:19 »
För att vp ska göra varmvatten behöver jag spilla 40-50  liter varmvatten i timmen. Detta plus elkostnaden ger ett pris pÃ¥ ca 2kr/tim för kylan, det kan det vara värt. Och kan jag vattna med det blir det ju till nytta 2 gÃ¥nger.
Måste jag göra 2:an kan jag faktiskt öppna ett fönster.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kyla huset med frånluftsvärmepumpen?
« Svar #11 skrivet: 07 augusti 2020, 15:39:24 »
Körde högtryckstvätt med varmvatten, lyx, tömde beredaren, gick in och kolla, vp gick men det gjorde eltillskottet också. Ser ut som att jag prickade in dagen för legionellakörning, det var ett streck i räkningen.
Men 22 grader i tvättstugan, var nere i 21 i förmiddags, ca 25 i resten av huset, tror det är helt ok med tanke på att det är 31,5 ute i skuggan.
Det fina är att jag kan sätta mig med en öl i tvättstugan och krana varmvatten. tummenupp
De som har FLVP modell större torde ha goda möjligheter att nyttja den som ac. Detta är något som tillverkarna borde ta en funderare över.
« Senast ändrad: 07 augusti 2020, 15:42:44 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kyla huset med frånluftsvärmepumpen?
« Svar #12 skrivet: 08 augusti 2020, 08:30:15 »
Comfortzone frånluftsvärmepump har redan kyla "ComfortZone EX-C50 Kylmaskin" med tilluftsaggregat T15.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kyla huset med frånluftsvärmepumpen?
« Svar #13 skrivet: 08 augusti 2020, 18:50:43 »
Comfortzone frånluftsvärmepump har redan kyla "ComfortZone EX-C50 Kylmaskin" med tilluftsaggregat T15.
Hade jag ingen aning om, hur har de löst det? Måste den också spilla varmvatten eller har den nån extra kondensor?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kyla huset med frånluftsvärmepumpen?
« Svar #14 skrivet: 08 augusti 2020, 23:06:08 »
https://comfortzoneab.s3.amazonaws.com/media/Broschyr_Comfortzone_Cooling_SE.pdf
Sparsamt med information, förstår att man måste lägga rör och ha tilluftsdon, men vad gör de av värmen?
Vet inte om de fortfarande har genomströmningsvärmare, står ju 170l tank.
Som jag ser det måste värmen förpassas någon annan stans när tanken är uppvärmd, kanske till en kondensor ute. Om så är fallet blir det liksom med en l-l pump nödvändigt att gå igenom väggen. Detta tillsammans med extra aggregat och styrning till allt gör mig tveksam i valet, driftskostnaden torde bli densamma. Tror en l-l vinner.
« Senast ändrad: 08 augusti 2020, 23:23:18 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!