Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation Nibe S135 frÃ¥nluftsmodul mot Nibe S320  (läst 230 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installation Nibe S135 frånluftsmodul mot Nibe S320
« skrivet: 14 februari 2024, 08:53:39 »


Hej

Har värmekonverterat huset under vintern till en Nibe S320 och tillhörande utedel och nu skall även nya ventilationen sättas igång.
Det är en S135 från Nibe som skall dockas in mot värmesystemet.

Dock så är jag inte på det helt klara med att hur Nibe tänkt att det skall kopplas in, så därav frågar jag här. Antingen om man vet hur det skall kopplas eller om jag har gjort samma sak.
Nibe F135 har samma kopplingschema så har eller vet du hur en sån ska kopplas är det lika värdefullt för mig.

Har bifogat en länk till installationsmanualen och det beskrivs på sida 15 i den.


https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_30_6244525.pdf

Frågan jag har är då, skall man gå på med ett T-rör på retur mellan innedelen och utedelen där den här frånluftsmodulen gå in, så vattenflödet kan gå både till utedelen samt till frånluftsmodulen. Och samma sak sen ett till T rör när man kommer tillbaka från frånluftsmodulen?

Eller ska returen från innedelen gå direkt till frånluftsmodulen, sen tillbaka till utedelen utan några T rör eller backventiler?

Jag ska ej göra jobbet själv utan tar hjälp av rörmokare. Dock så verkar det här va ett rätt ovanligt tillbehör så även hen är osäker på vad Nibe tänkt.

NÃ¥gon som vet? Skulle uppskattas!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Installation Nibe S135 frånluftsmodul mot Nibe S320
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2024, 09:22:39 »
Hej! Det är ju två T-rör och en backventil emellan på returröret från S320 till utedelen. Enkelt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation Nibe S135 frånluftsmodul mot Nibe S320
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2024, 09:32:21 »
Nu såg man.
Jag har jag bara kikat i pappersvarianten och sÃ¥g ej de där extra streckte pÃ¥ symbolen  tummenupp

MÃ¥ngen tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!