Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVM 300 + Fighter 2025  (läst 331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peterpan2

  • Gäst
Peterpan2
VVM 300 + Fighter 2025
« skrivet: 24 januari 2024, 18:54:00 »
Hej! Skriver här för att kanske fÃ¥ lite tips frÃ¥n er kunniga  :)

Strulet började för ca 2 veckor sedan med att, efter lite efterforskning, jordfelsbrytaren löser ut i samband/strax innan kompressorstart. Kyltekniker var här och det blev sagt att mjukstarten ska bytas i pumpen. Jag satt då pannan i tillsatsdrift och det gick bra i ungefär en vecka. Därefter slog brytaren ifrån hela tiden (trots tillsatsdrift) så blev utan värme till elektriker kom. Han slog av strömmen ut till pumpen och sedan fick jag igång pannan igen.

Idag är mjukstarten bytt och problemet kvarstår, det går inte att få igång kompressorn. Har ni några tips för vad som kan vara fel? Gissar att kyltekniker kommer här nån gång nästa vecka, men vill ha lite hum om vad vi kommer fram till vid nästa besök.

Tilläggas kan att jag kollade larmloggen efter installationen och såg ett MS-larm löst vid jul då en propp gick, men kompressorn gick i 2 veckor efter det. Kan det ha att göra med det?

Tacksam för svar :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: VVM 300 + Fighter 2025
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2024, 19:19:56 »
Megga värmekablarna hade jag gjort. Eller plugg ut dem tillfälligt, det löser du!
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VVM 300 + Fighter 2025
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2024, 20:27:13 »
"Han slog av strömmen ut till pumpen och sedan fick jag igång pannan igen." Hur är laddpumpens el-matning inkopplad? Om värmepumpen styr och matar laddpumpen så ska man inte ha strömmen till värmepumpen avstängd då värmepumpen kan förfrysa om det blir köldgrader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!