Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ukv med eller utan extern cirkpump?  (läst 1093 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robbs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ukv med eller utan extern cirkpump?
« skrivet: 17 januari 2024, 14:19:03 »
Hej på er. Har inte hittat det jag söker på forumet så det får bli en egen tråd.
Vvm 325 F2120-12


Har en Ukv som är kopplad enl Nibes rekomendationer.
Använder endast den inbyggda cirkpumpen som driver framledningeni nuläget.
Har läst att vissa rekomenderar en extra cirkpump efter T-röret mot radiatorerna.

Om jag monterar en cirkpump som enl bild, blir det inte problem med att den externa pumpen suger genom den inbyggda?

Även vid avfrostningen kommer pumpen vara igång.

Vid drift är returen betydligt kallare från radiatorerna innan t-rör till tank.
Tillopp är ungefär samma in i tank som mot radiatorer.
Tänkte att det blir lättare att ändra diff tillopp/retur med den externa pumpen.
Ökar jag pumpen som det är nu blir det bara ett par graders differens eftersom returen blandas med tanken.


Jag har alla delar för att montera pumpen men tjänar jag något på detta?
1½-planshus -48
120m2 + källare 60m2. Tvårörs system med radiatorer. Golvvärme källare
Fristående garage/förråd 40m2 golvärme. Avstängt i nuläget.

Nibe VVM 325 med F2120-12 utedel.
Arbetstank 150L
Kamin 3-6kw
Qlima luftpump 4kw

2022--12658kw
2023--11908kw

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Ukv med eller utan extern cirkpump?
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2024, 14:38:01 »
Är förvånad över att det fungerar utan extern pump. Jag hade väntat mig att huvuddelen av flödet skulle gå genom tanken då strömningsmotståndet bör vara minst den vägen. I så fall kommer tanken att fungera som en kortslutning av flödet och det är inte bra.

Hur förhåller sig temperaturen på ingående flöde till pumpen i förhållande till returen från radiatorerna när pumpen har gått en tid?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ukv med eller utan extern cirkpump?
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2024, 14:38:46 »
Ja när du har kopplat in tanken på det sättet som en ackumulatortank så brukar man ha en extra cirkulationspump för att garantera flödet ute i själva värmesystemet. Annars är ju F2120-12 en väldigt modern inverterpump så den borde väl normalt inte behöva en extra tank i systemet?
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 14:54:59 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad robbs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ukv med eller utan extern cirkpump?
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2024, 14:46:38 »
Är förvånad över att det fungerar utan extern pump. Jag hade väntat mig att huvuddelen av flödet skulle gå genom tanken då strömningsmotståndet bör vara minst den vägen. I så fall kommer tanken att fungera som en kortslutning av flödet och det är inte bra.

Hur förhåller sig temperaturen på ingående flöde till pumpen i förhållande till returen från radiatorerna när pumpen har gått en tid?

Det var detta jag diskuterade med nibe. Enl han jag diskuterade med skulle jag bara behöva en extern pump om jag hade 3-4 rörs koppling.

Får min ir termometer idag, har bara gamla termometrar man klämmer runt röret som stämmer sådär.

skiljer minst 6-7 grader på returen från radiator innan det blandas med tanken genom t-röret.
Testat att strypa lite på returen i tanken men då måste jag öka cirkpumpen för att differensen blir hög.

Jag när du har kopplat in tanken på det sättet som en ackumulatortank så brukar man ha en extra cirkulationspump för att garantera flödet ute i själva värmesystemet. Annars är ju F2120-12 en väldigt modern inverterpump så den borde väl normalt inte behöva en extra tank i systemet?
Satt in denna för att jag har golvärmen igång på sommaren i källaren. Blir många start/stopp annars.
1½-planshus -48
120m2 + källare 60m2. Tvårörs system med radiatorer. Golvvärme källare
Fristående garage/förråd 40m2 golvärme. Avstängt i nuläget.

Nibe VVM 325 med F2120-12 utedel.
Arbetstank 150L
Kamin 3-6kw
Qlima luftpump 4kw

2022--12658kw
2023--11908kw

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Ukv med eller utan extern cirkpump?
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2024, 14:52:34 »
Vad menade han med 3-4 rörs koppling?

Tänk på att måla eller tejpa rören, en Ir-termometer visar inte rätt mot blank metall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad robbs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ukv med eller utan extern cirkpump?
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2024, 14:59:32 »
Vad menade han med 3-4 rörs koppling?

Tänk på att måla eller tejpa rören, en Ir-termometer visar inte rätt mot blank metall.

Har tyvärr ingen bild men 4 rörs är två i toppen två i botten. 3 rörs två i toppen en i botten för retur.

Toppen, tejpar innan.
1½-planshus -48
120m2 + källare 60m2. Tvårörs system med radiatorer. Golvvärme källare
Fristående garage/förråd 40m2 golvärme. Avstängt i nuläget.

Nibe VVM 325 med F2120-12 utedel.
Arbetstank 150L
Kamin 3-6kw
Qlima luftpump 4kw

2022--12658kw
2023--11908kw

Utloggad robbs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ukv med eller utan extern cirkpump?
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2024, 19:38:06 »
Har en grundfos alpha2 som jag tänkt koppla in. Finns många inställningar man kan göra på denna. Borde den externa pumpen stanna under avfrostningen eller det gör inget att den går samtidigt?
Vet inte vad som händer med avfrostningen om den fortfarande går.

Borde den externa cp ha lite mindre flöde än den interna?
Tänkte så jag inte bara drar från runt vattnet från tanken.

Kopplar in denne till helgen så får jag testa mig fram.
1½-planshus -48
120m2 + källare 60m2. Tvårörs system med radiatorer. Golvvärme källare
Fristående garage/förråd 40m2 golvärme. Avstängt i nuläget.

Nibe VVM 325 med F2120-12 utedel.
Arbetstank 150L
Kamin 3-6kw
Qlima luftpump 4kw

2022--12658kw
2023--11908kw

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ukv med eller utan extern cirkpump?
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2024, 20:21:06 »
Så länge utedelen kan hämta lite värme från värmesystemet inne så fungerar avfrostningarna. Tanken borde verkligen säkerställa det med råge.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Ukv med eller utan extern cirkpump?
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2024, 09:37:34 »
Som bilden är ritad tycker jag flödet blir detsamma som om det var en 3-4 rörs koppling. Att det är T-kopplingar utanför tanken spelar väl ingen roll.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad robbs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ukv med eller utan extern cirkpump?
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2024, 10:04:00 »
Som bilden är ritad tycker jag flödet blir detsamma som om det var en 3-4 rörs koppling. Att det är T-kopplingar utanför tanken spelar väl ingen roll.
Vet inte vad skillnaden blir men kommer testa cirkpump iaf till helgen.
Tror jag sänker den interna pumpen lite och justerar deltat med den externa till att börja med. Får se hur det beter sig.
1½-planshus -48
120m2 + källare 60m2. Tvårörs system med radiatorer. Golvvärme källare
Fristående garage/förråd 40m2 golvärme. Avstängt i nuläget.

Nibe VVM 325 med F2120-12 utedel.
Arbetstank 150L
Kamin 3-6kw
Qlima luftpump 4kw

2022--12658kw
2023--11908kw

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Ukv med eller utan extern cirkpump?
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2024, 16:37:42 »
Vet inte vad skillnaden blir men kommer testa cirkpump iaf till helgen.
Tror jag sänker den interna pumpen lite och justerar deltat med den externa till att börja med. Får se hur det beter sig.

Enligt bild 1 kopplade jag in den nu och med 2 cirkpumpar och det fungerar bäst för mig av alla inkopplingar. Interna cirkpumpen satte jag att gå hela tiden för att returen ska fortsätta att ta från elementslinga när VP är klar, tanken används typ bara när den behövs vid överskott samt så går det att ha alla termostater aktiva. Framledning går direkt på element utan avkylning genom tank samt så går retur direkt till VP om flöden är rätt/optimala. Vid varmvattenkörning så går allt genom tanken, i annat fall så verkar det bara "lagras" där tills det ska användas. Ska bli intressant att se hur det kommer att uppföra sig nu när vädret ska svänga från typ -23 till +5 på några dagar...

Den du tänker koppla in nu gör nog så att framledning sänks, den blir något fördröjd, kallare retur till VP mot nu, kallare inne, samt "klenare" VP då retur blir kallare.

Skriv gärna temperaturer innan och efter och hur det blir.

Utloggad robbs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ukv med eller utan extern cirkpump?
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2024, 19:01:14 »
Enligt bild 1 kopplade jag in den nu och med 2 cirkpumpar och det fungerar bäst för mig av alla inkopplingar. Interna cirkpumpen satte jag att gå hela tiden för att returen ska fortsätta att ta från elementslinga när VP är klar, tanken används typ bara när den behövs vid överskott samt så går det att ha alla termostater aktiva. Framledning går direkt på element utan avkylning genom tank samt så går retur direkt till VP om flöden är rätt/optimala. Vid varmvattenkörning så går allt genom tanken, i annat fall så verkar det bara "lagras" där tills det ska användas. Ska bli intressant att se hur det kommer att uppföra sig nu när vädret ska svänga från typ -23 till +5 på några dagar...

Den du tänker koppla in nu gör nog så att framledning sänks, den blir något fördröjd, kallare retur till VP mot nu, kallare inne, samt "klenare" VP då retur blir kallare.

Skriv gärna temperaturer innan och efter och hur det blir.

Tjo. Jag kommer också koppla som 1:a bilden. Den andra var bara exempel på 3-rörs.
Jag kommer försöka ha den externa pumpen med lite högre flöde för att dra lite ur tanken samtidigt. Kanske helt fel men jag får börja någonstans.

Interna pumpen vet jag inte om jag ska ha igång några procent under vv laddning och avfrostning. Förmodligen blir det några procent iaf eftersom jag inte kommer flytta tempgivare för framledningen till efter tank i nuläget.

Har haft problem att framledningstemperaturen tog lÃ¥ng tid pÃ¥ sig att komma upp i börvärdet men efter lite trixande fungerar det bra nu. FÃ¥r se hur det blir med det efter att pumpen är monterad.   

1½-planshus -48
120m2 + källare 60m2. Tvårörs system med radiatorer. Golvvärme källare
Fristående garage/förråd 40m2 golvärme. Avstängt i nuläget.

Nibe VVM 325 med F2120-12 utedel.
Arbetstank 150L
Kamin 3-6kw
Qlima luftpump 4kw

2022--12658kw
2023--11908kw

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Ukv med eller utan extern cirkpump?
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2024, 19:57:18 »
Tjo. Jag kommer också koppla som 1:a bilden. Den andra var bara exempel på 3-rörs.
Jag kommer försöka ha den externa pumpen med lite högre flöde för att dra lite ur tanken samtidigt. Kanske helt fel men jag får börja någonstans.

Interna pumpen vet jag inte om jag ska ha igång några procent under vv laddning och avfrostning. Förmodligen blir det några procent iaf eftersom jag inte kommer flytta tempgivare för framledningen till efter tank i nuläget.

Har haft problem att framledningstemperaturen tog lång tid på sig att komma upp i börvärdet men efter lite trixande fungerar det bra nu. Får se hur det blir med det efter att pumpen är monterad.

Framlednings givaren är nog bättre att ha efter, ställ intern lite högre än extern så att den alltid laddar lite i tank. Kolla så att temp VP och framledning är samma så får du vad VP klara direkt ut på slingan sen får du varmare retur från slingan.

Har du inte intern på hela tiden så tömmer den tanken och då triggar den att köra igång igen väldigt snart.

Hur stor tank har du?

Utloggad robbs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ukv med eller utan extern cirkpump?
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2024, 20:06:41 »
Framlednings givaren är nog bättre att ha efter, ställ intern lite högre än extern så att den alltid laddar lite i tank. Kolla så att temp VP och framledning är samma så får du vad VP klara direkt ut på slingan sen får du varmare retur från slingan.

Har du inte intern på hela tiden så tömmer den tanken och då triggar den att köra igång igen väldigt snart.

Hur stor tank har du?
Jo jag får testa båda alternativen:)
Ã…terkommer i helgen hur det fungerar.
150l tank.
1½-planshus -48
120m2 + källare 60m2. Tvårörs system med radiatorer. Golvvärme källare
Fristående garage/förråd 40m2 golvärme. Avstängt i nuläget.

Nibe VVM 325 med F2120-12 utedel.
Arbetstank 150L
Kamin 3-6kw
Qlima luftpump 4kw

2022--12658kw
2023--11908kw

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Ukv med eller utan extern cirkpump?
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2024, 20:14:50 »

Jag kommer försöka ha den externa pumpen med lite högre flöde för att dra lite ur tanken samtidigt. Kanske helt fel men jag får börja någonstans.


Externa pumpen ska ha lägre flöde än den interna så att tanken laddas med varmt vatten när pumpen går. Det är det som är poängen med att ha tanken. Har externa pumpen högre flöde fyller tanken ingen funktion, det kommer alltid att gå ett uppåtriktat flöde genom den. Tanken skulle kunna ersättas med en rörstump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!