Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe VVM320 luft i värmesystem  (läst 591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rishwin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe VVM320 luft i värmesystem
« skrivet: 30 november 2023, 17:15:16 »
Hej!

Har en märkligt problem men min värmepump enligt mig.

Bor i en 2plans villa med en Nibe Värmepump vvm320 på nedervåningen och har vattenburna element på båda våningarna. Monterade 6st nya element under sommaren då huset delvis värmdes upp av elradiatorer tidigare.

Nu under vintern har jag haft problem med luft i elementen regelbundet. Jag fyller på till ca 1.2bar, efter ett par dagar har jag massa luft i elementet på övervåningen som sitter marginellt "högst" i huset. Sen kan jag lufta det flera gånger om dagen och det kommer mycket luft i ca 10sekunder sen fungerar det som det ska några timmar sen är det luft igen. Efter några dagar med luftning ett par gånger om dagen så är jag nere på 0.2bar och värmen kommer inte längre upp till övervåningen och jag måste då fylla på med nytt vatten i värmesystemet. Det går väldigt fort att fylla på från 0.2 -> 1.2bar, bara några sekunder förövrigt. Kanske är normalt?

Önskar tips på vad som kan vara boven. Har läst till mig att exp-kärlets membran kan orsaka detta problem om det har fasnat?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe VVM320 luft i värmesystem
« Svar #1 skrivet: 30 november 2023, 17:23:29 »
Ja trasigt expansionskärl eller fel förtryck i detta kan orsaka problem med trycket i värmesystemet och behov av att ständigt fylla på och lufta.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe VVM320 luft i värmesystem
« Svar #2 skrivet: 01 december 2023, 09:08:31 »
Troligen trasigt expansionskärl, inte ovanligt att det händer när man dränerar systemet för en åtgärd liknande den ni gjorde i sommar, då ändrar plötsligt läget på det gamla gummimembranet och det går sönder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe VVM320 luft i värmesystem
« Svar #3 skrivet: 01 december 2023, 20:08:48 »
Hur kontrollerar man expansionskärlet, har liknande problem men tar längre tid. Trodde att det var luft i rören när de byttes till grövre dimension, men känns som att det aldrig slutar att plaska och skvalpa i rören
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe VVM320 luft i värmesystem
« Svar #4 skrivet: 01 december 2023, 22:00:32 »
Börja med trycka på piggen som sitter på bilventilen på kärlet eller under ett plastlock, det ska komma luft/pysa, inget vatten, kommer luft så släpp ut vatten till noll tryck, pumpa luft i bilventilen som sitter på kärlet eller under en plastlock, pumpa till0,5 bar ökar manometer ut med ner vatten, pumpa igen till 0,5 bar, fortsätt så tills det är 0,5 bar på luftmanometern och pannmanometern fortfarande står på noll Sen fylla med vatten till 1 bar. Kommer det vatten ur ventilen så är det kört, bara nytt kärl då.

Utloggad Rishwin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe VVM320 luft i värmesystem
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2024, 18:47:47 »
Hej,

Bytte exp-kärl och det gamla hade membranet fastnat på. Allt var frid och fröjd med nya kärlet ett par veckor men nu efter jag fått lite andra problem men pumpen märkte jag att när vattnet i värmesystemet sjönk till typ 25 grader så sjönk även trycket från 1bar-> 0.2. Sen när pumpen jobbade upp värme på tilloppet till ca 38grader så var det tbx på runt 0.9bar. Idag när vi haft 7-8+ grader ute på dagen så kom jag hem till ett system med 0.2bar, övervåningen fick inte värme...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe VVM320 luft i värmesystem
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2024, 21:01:54 »
Inte rätt förtryck eller knappt nÃ¥got alls i kärlet, dÃ¥ Ã¥ker trycket JOJO med ökande/minskande temp pÃ¥ vattnet. Fullt normalt. Ska vara luft mot blÃ¥san med  ca 0,5 till 0,6 med tomt kärl.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!