Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högsta COP – underhÃ¥llsvärme?  (läst 2408 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aqualis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +1/-0
Högsta COP – underhållsvärme?
« skrivet: 21 februari 2007, 14:18:24 »
Vi behöver max 3KW tillförd värmeeffekt. Vet baserat på många års erfarenhet och kontroll av hur mycket el som förbrukas vid skilda väderlekar och temperatur hur mycket elförbrukningen varierar.

Vi är periodvis bortresta många veckor i sträck och om vi skaffar (luft/luft) värmepump så vore det ju bra att veta hur sådana kan köras för att ge endast underhållsvärme.

Hur lågt går det att ställa tillförseln och blir verkningsgraden bättre eller sämre när värmepumpen körs mot låg innetemperatur?

Med vänlig hälsning


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Högsta COP – underhållsvärme?
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2007, 14:47:38 »
Det skiljer litet på fabrikat, hur låg inomhustemperatur pumpen klarar. Kritiskt är att pumpen måste få tillräckligt mycket värmeenergi från rummet när den avfrostar. Panasonic tex har lägsta inställning 16 grader inomhus.
Men det finns L/L pumpar som klarar 10 grader.

I ditt fall skulle jag dessutom rekommendera värmekabel i tråget. Och ett vanlgt termostatstyrt elelement som går in om pumpen stannar/fryser.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Aqualis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +1/-0
SV: Högsta COP – underhållsvärme?
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2007, 15:38:34 »
Hej Larry

Tack för svaret.

En liten följdfråga: En avfrostningscykel när anläggningen går under max effekt borde den inte inledas av stopp på fläkten inne ökning av temperaturen på varma sidan och sedan avfrostning med större och lättare tillgänglig mängd energi?

Så väldigt mycket går väl knappast att ta från rummets luft utan att få kalldrag och sänkt komfort eller?

Med vänlig hälsning

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Högsta COP – underhållsvärme?
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2007, 16:02:40 »
Hej,
Vissa pumpar tex frÃ¥n IVT och Daikin gÃ¥r att ställa pÃ¥ minsta rumstemp  10 grader. De har dÃ¥ konstruktioner som stöder detta. Tex hetgasrör istället för värmeslinga i trÃ¥get. Men det kan gÃ¥ ut över pumpens effektivitet (COP). Tycker mig ha märkt att Panasonic E9 varvar upp före avfrostning.

Det är klart att pumpen drar en del värme från rummet när den avfrostar. Kalluftras har jag aldrig märkt från mina pumpar, men driftavbrott i 5 minuter vid avfrostning är nog så irriterande när det är riktigt kallt ute. Kommer avfrostningarna ofta tappar ju pumpen i effekt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!