Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbättra installation FLVP IVT 860 + LVA CTC LVA-1E  (läst 728 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
Hej!
Jag lägger ut detta för att jag behöver Er hjälp där ut i "stugorna" med mitt tänk.
Och Brainstorming är bra, för då föds många nya ideer och nya lösningar.
Många kommer säkert att tänka, vad håller han på med. Men den risken tar jag.
Men jag besparar mig gärna dom negativa kommentarerna.
Okej då kör vi.
Om vi tar grund förutsättningarna.
Huset är en enplans villa 125KVM byggd på 1990 med krypgrund ca 1,5meter space.
Huvudsakliga uppvärmningen är ett balanserat luftvärmesystem med FLVP. Tillskottsvärme
som Braskamin, Elradiatorer, LLVP och El golvvärme i badrum finns också.
Huset installerades med en CTC Master 104 + LVA1E vid nybyggnationen. Den räckte till 2005. Den totala årsförbrukningen då ca 12-13.000 KW/tim.
CTC Master 104 byttes 2005 till en IVT 590 och den klarade sig fram till nu. Då den totala årsförbrukningen låg på ca 23.000 KW/tim.
Men då tillkommer även ett SPA bad som installerades 2019. Då kunde jag ligga å snitta 100-120 KW/tim per dag i Dec o Jan.
 Kurva Eon.jpg
Var står vi idag.
Huvudsakliga uppvärmningen är IVT 860 + IVT LVA 1E(Ombyggd med extra Vattenbatteri, alltsÃ¥ 2st.)  Med arbetstank 100L och cirkulationspump.
På IVT 860 är arbetstanken kopplad där man normalt kopplar in radiator och golvvärme. Och jag har valt att plocka bort el patronerna ur LVA-t och
ersätta dom med vattenbatteri Nr2. Som kommer från liknande fabrikat. Vattenbatterierna ligger parallellt kopplade, med flödet balanserat mellan dom. Framledningsgivaren sitter på returen från arbetstanken till VP. Skillnad mellan framledningstemp och returen ligger på ca 2,5grad.
Kopplad enligt skiss:
 Principskiss Arbetstank.jpg
Inställningarna på pumpen:
 InstFLVPpump1.jpg
InstFLVPpump2.jpg
 InstFLVPpump3.jpg
 InstFLVPpump4.jpg
 InstFLVPpump5.jpg
Kompressorn går på lägsta effekt, 27,5%(25% är spärrad) när den producerar värme.
Och man får ut 2200KW kompressor effekt.
Vad är då "problemet":
- Får många start och stopp på kompressorn. Vilket inte är bra i längden.
- Jag funderar att koppla in SPA-badet, via värmeväxlare.
- Skulle vilja koppla in den på "rätt" sett. Då att LVA aggregatet skall ligga på samma sida varmvatten slingan.
- Använda vatten fläktkonvektorer, som är termostat styrda med rumsgivare. Enligt frugan är det uteslutet med radiatorer....
- Koppla in radiator i lilla toaletten, Där sitter elelement idag.
- Ha möjlighet att ansluta värme till garaget i framtiden.
- Se bifogad skiss.
Huset Värme Konvektor beskärd minskad storlek.jpg
Myson kickspace 80D o 800.jpg
Frågor som dyker upp vid ombyggnaden:
- Volymtank eller Arbetstank?
- Kan man dra rören enligt skissen, 2-lednings system?
- Hur fördelar man flödet mellan förbrukarna?
- ????

Väldigt tacksam för inputs och förslag.
Men tro inte nu att jag är helt dum i huvudet, då för att jag ev. inte kan alla tekniska termer och har dom ideer som jag har.
Jag är en allmänbildad tekniker, som kan lite om mycket. Som är praktisk lagd ända ut i fingerspetsarna, som gillar att lösa problem.

Har Ni kommit så här långt i texten. Så tackar jag för Ert intresse.
Ha det bra, MVH Michael







« Senast ändrad: 15 januari 2023, 13:17:33 av Ahlpedal63 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förbättra installation FLVP IVT 860 + LVA CTC LVA-1E
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2023, 14:06:58 »
Hej!
Onekligen ett lite speciellt värmesystem. Varför IVT 860? Det var ju IVT 840 som passar för din storlek på huset(?) Blir ju något mer start/stopp för kompressorn om man väljer en överdimensionerad värmepump även om det är en inverter.

Garage ska inte kopplas in till en frånluftsvärmepump. Värmen i garaget kan inte återvinnas av frånluftsvärmepumpen. Det ska vara bergvärme eller luftvattenvärmepump som matar allt i så fall. Förmodligen gäller samma sak om man vill koppla på ett spa-bad på frånluftsvärmepumpen och spa-badet används under hela året, inte bara sommaren. Frånluftsvärmepumpar har helt enkelt en begränsad effekt som knappt räcker till själva huset.

Det ska vara arbetstank för att det ska finnas en buffert att hämta värme ifrÃ¥n till luftvärmeaggregatet under tiden värmepumpen gör varmvatten. Inte sÃ¥ kul med komforten vid kall luftvärme och man mÃ¥ste ocksÃ¥ tänka pÃ¥ frysrisken i vattenbatterierna i luftvärmeaggregatet. Om man gör ingrepp i IVT 860 kanske det gÃ¥r att koppla in luftvärmeaggregatet sÃ¥ att det fÃ¥r värme oavsett pumpen gör värme eller varmvatten? Tror IVT Vent 402 kopplas sÃ¥ med tilluftsaggregat. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
SV: Förbättra installation FLVP IVT 860 + LVA CTC LVA-1E
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2023, 22:21:57 »
Hej Josth!
Jag är tacksam för dina synpunkter och "vinklingar".
Jo det är en speciell installation.
Varför en IVT 860, kom över den billigt. Utan att utveckla det mera.
Jag glömde tala om en av hemligheterna i min anläggning. Jag har ett 25M 160mm i diam. långt markrör som är ner grävt 1,5M i backen.
Där inkommande luft passerar och blir förvärmt på vinter och ned kylt på sommaren. Det blir aldrig frysgrader i inkommande luft.
Okej jag köper det med att pumpen bara ska användas till att värma upp huset. Men frågan är hur många KW man kan kräma ur 43 liter frånluft i sekunden. Har förstås med att göra hur många grader det är på luften, som den suger i sig. Och det är där den vedeldade kaminen kommer in och vid behov LLVP. Om man kollar på hur hårt den går idag, ligger kompressorn på 27,5% Inmatad effekt 650W och utmatad 2250W. Då går den ändå inte hela tiden. Pumpen är ställd så att inget el tillskott göres. Där kommer LLVP in vid behov och pytsar på på toppen liksom. Fast för det mesta eldar jag, så det blir inte så ofta. Vad tror du annars om dom 3st fläktkonvektorerna + radiatorn. Och dragningen av stammen och avsticken. Om vi bortser från planerna för garaget och SPA?



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förbättra installation FLVP IVT 860 + LVA CTC LVA-1E
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2023, 09:38:33 »
Hej!
Det var ett lÃ¥ngt markrör! Intressant lösning men jag skulle gärna vilja mäta upp tryckfallet/flödet och se om det verkligen räcker med bara fläkten i LVA för att fÃ¥ in rätt mängd ny luft i huset. Fint att temperaturen hÃ¥ller sig över nollan den vägen och att det ger svalka pÃ¥ sommaren tummenupp 

Jag uppskattar att det går att få ut någonting på 3 kW från ett luftflöde på 44 lit/sek med den värmepumpen. Max 3,5 kW ligger nog nära sanningen utan att ha räknat i detalj. Då är det bra med din LLVP och kamin som extra tillskott när det blir kallt om värmen från dessa sprider sig bra i huset. Rördragningen till radiatorn och fläktkonvektorerna kommer säkert att fungera fint med de dimensionerna, fast egentligen borde man inte behöva fläktkonvektorerna om man redan har LVA kan jag tycka?? Radiatorn ska ha en ventil med förinställning för att justera in flödet och fläktkonvektorerna borde också ha en ventil för flödesinställning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
SV: Förbättra installation FLVP IVT 860 + LVA CTC LVA-1E
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2023, 15:18:45 »
Hej!
Intressant frågeställning angående markröret, men det var en idé jag fick då när huset byggdes. Tryckfall måste det nästan bli, men hur mycket?
Systemet är injusterat så att rätt mängd på 39 l/sek kommer in i huset. Och då är fläkten i LVA injusterad och samtidigt ihop med ett spjäll. Jag har själv kollat flödet i båda ändar och det är samma. Men det slår mig, att fläkten går väldigt högt. ::) Så det kanske har ett samband. Både ett lågt brummande 50hz ljud som fortplantar sig i huset och även ett "blåsande". Men nu har jag beställt en ny fläkt från Ebmpapst med likströms motor och ingång för 0-10V. Med hjälp av ingången 0-10V kan jag sedan styra varvtalet från FLVP. Och då kommer systemet fungera ännu bättre ihop, samtidigt som det förhoppningsvis kommer bli tystare. Men tyvärr är det leveranstid på fläkten, kommer i April :( . Bra att jag fick lite uppgifter på effekten, tack då vet jag. Jo! Jag kanske kunde nöja mig med installationen på FLVP som den är gjord idag. Men jag får en gnagande känsla att det inte är optimalt. Och kan bli bättre. Då tänker jag så att jag gör som det är tänkt. LVA kopplat där TA800 skulle anslutas, på samma sidan som inkommande till 3-vägs ventilen. Då utan Arbetstanken. Sedan kopplar jag in fläktkonvektorerna där det är tänkt och samtidigt den befintligt installerade tanken. Då som en volymtank. Rätt eller fel? Då borde systemet harmoniera ännu bättre, än vad det gör idag. Och jag får en bra livslängd på pumpen. Eller vad tror du? Vad föredrar du för material på rörstammen. Själv har jag kollat förzinkade stålrör och Mapress kopplingar. Har tillgång till en pressmaskin på jobbet och det är smidigt. Sedan måste rören isoleras, hmmm. Svindyrt med isolering, kostar farao mera en rören. Funderar på om man inte ska bygga en kulvert av frigolit för huvud stammen, som man limmar och sätter över dom hängande rören. Då räcker det att köpa rörisolering till avsticken. Har du något förslag där kanske? Dyker säkert upp flera frågor, men jag känner mig lugnare redan. Tack så länge.



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förbättra installation FLVP IVT 860 + LVA CTC LVA-1E
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2023, 16:54:52 »
Ser nu när jag tittar i tryckfallsdiagrammet att det bara blir ett litet tryckfall trots den ganska långa kanalen i marken. 160-rör är en bra dimension och 39 l/s inte särskilt stort flöde alls så det går hur fint som helst :) Men bra att du kunnat göra en ventilationsinjustering och sett att det är korrekt inflöde. Om den gamla fläkten låter mycket kan det också bero på slitna lager(?) Bra gjort att hitta en ny EC-fläkt som passar med de gamla måtten. EbmPapst lider verkligen av komponent, NIBE frånluftsvärmepumpar levereras nu med en extern kanalfläkt som får monteras ovanpå värmepumpen istället för orginalfläkten från EbmPapst som ska sitta på insidan.

OcksÃ¥ bra att LVA är inkopplat där tilluftsaggregat är tänkt att kopplas in, dvs pÃ¥ "insidan" växelventilen sÃ¥ LVA fÃ¥r värme oavsett värmepumpen gör värme eller varmvatten. DÃ¥ räcker det med att ha en volymtank för fläktkonvektorerna och enstaka radiatorer. Förzinkade stÃ¥lrör fungerar bra och ser prydligt ut men vilka pressverktyg som fungerar bäst kan säkert andra svara bättre pÃ¥ än vad jag kan. Smidigt att kunna lÃ¥na pÃ¥ jobbet. Biltema har billig rörisolering men av lite enklare kvalitet jämfört med Armacell. Kanske räcker ändÃ¥ om det stämmer med rördimensionen.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
SV: Förbättra installation FLVP IVT 860 + LVA CTC LVA-1E
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2023, 15:18:57 »
Hej!

Men det känns ju alldeles lysande.
Stort tack för för dina svar, har gått från dunkel till klarhet.
Nu kör vi!
DÃ¥ är det bara att ta hem "bröten"  :).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!