Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Element problem  (läst 2167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Royne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Element problem
« skrivet: 14 november 2012, 20:15:25 »
Har en 2006 IVT optima 700. Tycker inte att jag får runt värmen i elementen på vår övervåning. Har luftat värmepump och element på nedre plan m gott resultat. Nu till mitt problem- jag får ut luft men inget vatten på fyra av element på övre plan.de är också kalla. Verkar som ngt stopp? Eller inget tryck? Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare för att lösa det här. Ideer någon??

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Element problem
« Svar #1 skrivet: 14 november 2012, 20:23:45 »
Har en 2006 IVT optima 700. Tycker inte att jag får runt värmen i elementen på vår övervåning. Har luftat värmepump och element på nedre plan m gott resultat. Nu till mitt problem- jag får ut luft men inget vatten på fyra av element på övre plan.de är också kalla. Verkar som ngt stopp? Eller inget tryck? Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare för att lösa det här. Ideer någon??
Vad visar manometern för tryck? Har du termostaterna "aktiva"? Alltså på dom elementen som inte fungerar har du där använt termostaterna för att reglera värmen?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Royne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Element problem
« Svar #2 skrivet: 14 november 2012, 20:27:36 »
Manometern står nästan i botten ca 0,2
Termostaterna står på max och har alltid gjort så..

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Element problem
« Svar #3 skrivet: 14 november 2012, 21:06:28 »
Verkar som det är dax att fylla på vatten i radiatorkretsen... Räcker inte med att bara lufta om det fattas vatten.
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad Royne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Element problem
« Svar #4 skrivet: 14 november 2012, 21:13:28 »
Hur fyller man på den??

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Element problem
« Svar #5 skrivet: 14 november 2012, 21:23:14 »
Hur fyller man på den??
Beror på hur gammal din anläggning är? Ibland finns det en mindre svart ratt där det står påfyllning eller filling på. Hittar du ingen sån får du ta ett foto och lägga in här så hjälper vi dig att reda ut vilken kran som ska öppnas.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Royne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Element problem
« Svar #6 skrivet: 14 november 2012, 21:42:09 »
Hittat genom min instr.bok, fortsätter imorgon, klart som F att det bergis är det. Troode naivt att systemet fylldes pÃ¥ automatiskt  :P
Tack så länge!!

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Element problem
« Svar #7 skrivet: 17 november 2012, 16:36:40 »
Det krävs ca 0,1 bar i tryck för varje meter ovanför manometern som du har högstapunkten i ditt värmesystem, plus lite till.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!