Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Displaykontrast pÃ¥ en Compress 6000  (läst 5214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Heike

  • Gäst
Heike
Displaykontrast på en Compress 6000
« skrivet: 19 april 2015, 18:34:35 »
Hej,

är det någon som har lyckats att ändra på displaykontrasten någon gång? Jag tyckte, det var svårt och se vad som stod på displayen och skulle testa....kontrasten stod på 20% och jag tänkte "höja kontrasten"...ändrade på ratten fram till 70% och tyckte det hände inte så mycket...men testa då...och flupp var hela bildskärmen grå...så nu gick det inte att läsa någonting....försökta ändra tillbaka..blind, men hade nog redan hoppat i fel menypunkt......
Fick panik och tyckte då skulle försöka med att återställa till fabriksinställningar, genom att räkna menypunkter.....jag lyckades nog även med det.....men displayskärmen förblev grå.....så nu är pumpen avstängd...på en söndag och jag har ingen aning hur jag ska lösa det....ska ringa installatören imorgon, men hur ska han göra om han inte ser var i menyn han befinner sig?

NÃ¥gon som har ett tips till mig?

Jag tycker det är ju helt korkat att man kan göra så...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Displaykontrast på en Compress 6000
« Svar #1 skrivet: 22 april 2015, 07:50:25 »
Han byter väl display, troligen var det dålig kontrast för att den höll på att gå sönder redan innan du justerade?
Säg åt honom, "Du behöver ha en ny display med dig för att kunna göra något", annars finns risken att du får betala för två resor, en för att konstatera att den är trasig, och en för att komma ut och byta ut den.
Det är väl inget som hindrar att du kör värmepumpen tills vidare om den "går bra" på fabriksinställningarna.
« Senast ändrad: 22 april 2015, 07:52:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Displaykontrast på en Compress 6000
« Svar #2 skrivet: 22 april 2015, 09:15:39 »
annars finns risken att du får betala för två resor

Rickard...det behöver du inte vara bekymrad för, då det är 6 års garanti på Bosch bergvärmepumpar.
« Senast ändrad: 22 april 2015, 09:19:22 av Lexus »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Displaykontrast på en Compress 6000
« Svar #3 skrivet: 22 april 2015, 09:22:20 »
OK, och de har inte funnits så länge om jag förstår dig rätt?
Då ändrar jag mitt råd till:

Simma lugnt, du har garanti på pumpen, lite beroende på vem som installerat är det bara vända sig till installatören eller till Bosch.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Displaykontrast på en Compress 6000
« Svar #4 skrivet: 22 april 2015, 10:44:17 »
Hur tänker du nu? Jag vet inte att jag nämnt hur länge Bosch har haft den 6-åriga garantin.
 
Du antydde att displayen var på väg att gå sönder. Är det så att den är sönder, så ersätter garantin ett byte.

Garantin ersätter naturligtvis inte de gånger villaägaren orsakar problem med grejer som fungerar.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Displaykontrast på en Compress 6000
« Svar #5 skrivet: 22 april 2015, 10:45:16 »
Rickard...det behöver du inte vara bekymrad för, då det är 6 års garanti på Bosch bergvärmepumpar.
Har dom haft det länge har för mig att det var 3 år garanti när jag kollade på Bosch men gick att få upp till 6 år om den installerades av nån speciell firma eller om man fick köpa till extra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Heike

  • Gäst
Heike
SV: Displaykontrast på en Compress 6000
« Svar #6 skrivet: 22 april 2015, 12:37:56 »
Det stora problemet är, att när jag satte det tillbaka till fabriksinställningar stängdes hela pumpen av....så jag har varken värme eller varmvatten och jag kan inte göra någonting, då jag inte kan läsa vad som står på displayen.

Tyvärr har jag jättedålig service av min installatör....är så missnöjd....man tycker ju att de skulle behandla det som nödfall...tur att det är ingen frostrisk just nu...

Om displayen är kass, då var det väl från början....fabriksinställningar ska va 50% och någon, jag antar det var installatören, vred det till 20% som är minsta möjliga värde.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Displaykontrast på en Compress 6000
« Svar #7 skrivet: 22 april 2015, 14:00:11 »
Det stora problemet är, att när jag satte det tillbaka till fabriksinställningar stängdes hela pumpen av....så jag har varken värme eller varmvatten och jag kan inte göra någonting, då jag inte kan läsa vad som står på displayen.

När du startar upp pumpen så behöver du bara trycka in ratten en gång, genom att den vill att du väljer språk. Den står då i läge "danska".
Efter det ska den nog producera värme/varmvatten. Danska får du leva med till dess du får hjälp av din installatör.

I annat fall får du ringa serviceombudet. De kanske har nåt knep för att få displayen att lysa utan att gå via menyn.
http://www.bosch-climate.se/pages/widepage.asp?lngID=330&lngLangID=1

Heike

  • Gäst
Heike
SV: Displaykontrast på en Compress 6000
« Svar #8 skrivet: 22 april 2015, 19:10:22 »
Tack så mycket för tipset, jag ska ringer dem imorgon, kanske de kan hjälpa mig, min installatör har fortfarande inte hört av sig.

Utloggad virre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Displaykontrast på en Compress 6000
« Svar #9 skrivet: 03 maj 2015, 20:17:03 »
Det kan vara fel inställning på en potentiometer på displaykortet.
Om du ser en liten blå grej med ett vitt skruvmejselspår,
prova att skruva lite på den och se om texten kommer tillbaka.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!