Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Shuntmotor till Elomax 250  (läst 1262 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
Shuntmotor till Elomax 250
« skrivet: 21 januari 2021, 11:32:02 »
Jag har en Värmebaronen Elomax 250 därshuntmotorn inte rör sig.
För att den skall röra sig (öppna eller stänga) skall 230V läggas på en av de 2 trådarna till motorn.
I menyn skall man kunna prova shuntmotorn och se om den kan röra sig men ingen spänning
på de 2 trådarna till shuntmotorn aktiveras när man försöker köra den via menyn.
Jag skulle behöva schemor för att kunna avgöra om styrkortet som sitter på luckan eller kraftkortet
är kass. Det går en bandkabel mellan dessa kort men det är besvärligt utan schemor att reda ut hur
kommunikationen fungerar och därmed avgör om styrkortet faktiskt försöker aktivera shuntmotorn.
Någon som har tillgång till shemor på dessa kort ?
/Hasse

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntmotor till Elomax 250
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2021, 12:57:45 »
Invärtes på korten blir nog svårt att få tag , lite hemliga saker, men här har du allt om den inkl EL-schema
https://jseducation.se/files/pages/elomax_250_sv_151116_413.pdf

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Shuntmotor till Elomax 250
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2021, 13:41:04 »
Tack för svar.
Problemet löst.
Jag hade inte uppmärksammat att man skulle hålla in upp/ner-knapparna i 3 sekunder innan
man kan operera shuntmotorn.
Nu visar det sig att ventilen kärvar så mycket att motorn inte orkar dra den..
Jag har försökt med att lea upp den men det blir nog byte för det sätter sig nog igen.
/Hasse

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Shuntmotor till Elomax 250
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2021, 11:32:13 »
 Efter att ha leat upp kranen klarar shuntmotorn av att vrida kranen de 90 graderna som sig bör.
Nu har ett annat problem visat sig. Hur man än ställer shunten (manuellt) går det inte att få
ner framledningstemperaturen under 40 grader. Logiken (pannstyrningen) vill sänka framledningstemperaturen allt vad den kan. D.v.s. shuntmotorn står mot ena ändläget. Detta stämmer överens med det läge där jag manuellt finner minsta framledningstemperatur. Det borde då betyda att shuntmotorn är rätt linjerad med kranen. Vad kan förorsaka detta fenomen ? Shunten borde väl kunna ställas så att de 2 "slingorna", den interna till pannan och den externa till golvvärmen helt isoleras från varandra. Nu verkar det som att det läcker ut hett vatten från pannan trots att shunten står i läge 0.
 En annan frÃ¥ga. Man kan ju ställa in MAX FRAMLEDNINGSTEMPERATUR. Hur regleras den? Är det sÃ¥ att logiken använder shuntmotorn med den tidigare omtalade nu uppleade shuntkranen för att begränsa framledningstemperaturen eller finns det nÃ¥gon annan funktion i pannan som reglerar detta ? Är det den externa shunten sÃ¥ lär den inte kunna fixa ens MAX FRAMLEDNINGSTEMPERATUR som jag nu ställt till 35 grader för att testa och väntar för att se om temperaturen faller.
Ser man till tillverkningskostnad torde det vara galet att ha ytterligare hårdvara för just MAX FRAMLEDNINGSTEMPERATUR.
 NÃ¥gon som vet ?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Shuntmotor till Elomax 250
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2021, 11:48:33 »
Jag har varit med om ett fall, en gammal Exonom kombipanna, där det inte gick att fÃ¥ ner framledningstemperaturen ens med shunten pÃ¥ 0 om man körde elpatroner. När man eldade olja i pannan gick det däremot bra.  Orsaken visade sig vara att den inbyggda shuntventilen tog sitt "kallvatten" frÃ¥n ett rör inne i pannan som rÃ¥kade mynna strax ovanför den ena elpatronen. AlltsÃ¥ en uppenbar konstruktionsmiss. En nödlösning som gjorde det nÃ¥got bättre var att vända pÃ¥ cirkulationspumpen och köra cirkulationen baklänges i systemet, riktigt bra blev det först när den inbyggda shunten togs ur bruk och ersattes med en extern shuntventil.

En möjlighet i ditt fall kan ju vara någon form av inre läckage i shuntventilen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Shuntmotor till Elomax 250
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2021, 11:53:50 »
En möjlighet i ditt fall kan ju vara någon form av inre läckage i shuntventilen.
Ja, jag är inne på det. Jag frågar mig hur tät en sådan ska vara. Jag tycker det vore naturligt att de skulle kunna skilja helt från överströmning om man ställer den i rätt läge.

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Shuntmotor till Elomax 250
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2021, 11:29:13 »
Är det nÃ¥gon här som har kunskap om hur och pÃ¥ vilket sätt "MAX FRAMLEDNINGSTEMPERATUR" pÃ¥verkar framledningstemperaturen ? Är det m.h.a. shunt/shuntmotor som inställt maxvärdet inte kan överskridas  eller finns det nÃ¥gon annan funktion internt i pannan som begränsar denna ?
 
Sätter jag den till 35 grader har temperaturen sedan i går fallit från 40 grader till 38 grader vilket ju kan ha andra orsaker än påverkan av inställningen av "MAX FRAMLEDNINGSTEMPERATUR".
Shunten ropar fortfarande så mycket den kan efter lägre temperatur.
Med vald värmekurva och med rådande yttertemperatur skall framledningstemperaturen vara endast 30 grader. Långt under vad jag har nu.

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Shuntmotor till Elomax 250
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2021, 15:23:44 »
Nu har jag funderat och funderat.
Pannan värmer 3 st. små stugor om 30 kvm vardera. I en av stugorna är pannan monterad och till
de andra 2 går värmen nedgrävda i kulvertar. Dessutom är det VVC för tappvarmvattnet till alla stugorna.
De 2 "externa" stugorna ligger ca 30 m från stugan där pannan står. Det blt ju därmed ganska långa kulvertar.
Jag misstänker att till de 2 externa stugorna ligger tappvarmvattnet med sin VVC-slinga i samma kulvert som värmeslingan. Det blir såpas varmt i kulverten av VVC-slingan och den värmer förmodligen värmeslingan såpas att man aldrig får ner temperaturen till önskat värde.
Det är nog inget fel på shunten. Den klarar nog att skicka tillbaks all inkommande returvatten utan att det tillförs något pannvatten.
Det är alltså ett fel i anläggningen som kräver att man gräver upp kulverten. Gör om gör rätt.
Verkar detta rimligt ? Hur borde det göras ? 2 helt separata kulvertar eller räcker det med en mellanvägg och skilja de 2 rörparen ? Kallvattnet borde väl ligga i ihop med värmeslingan också.
Den värms nog mindre av den än av tappvarmvattnet.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!