Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002  (läst 19121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #45 skrivet: 12 december 2009, 13:18:09 »
Vet vi verkligen att bägge pumparna gick sönder samtidigt? Kan det inte vara så att en pump gick sönder. I samband med servicebesöket upptäcker man att den andra pumpen visserligen går men kärvar, låter illa eller på något annat sätt talar om att den inte mår bra. Bägge pumparna byts därför vilket sedan blir till att bägge var trasiga. Kanske tyckte man att det var bäst att säga så när det blir problem med i en kundens tycke hög räkning. Direkt osanning var det ju inte heller.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Optima 700

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #46 skrivet: 12 december 2009, 16:22:37 »
Hej igen alla som jag har satt myror i huvudet på! *vinkar*

Så här är det för att klargöra vissa saker som kan ha missuppfattats:

29/9 2004 fläkten byts ut
21/10 2005 första cirkpumpen byts
14/6 2006 andra pumpen byts, nu frågar vi om det är vanligt att pumparna går så här ofta
18/4 2008 båda pumparna byts, vi frågar återigen om det är vanligt
3/11 2009 pump byts igen, samma fråga= Inget svar
16/11 2009 andra pumpen byts. Nu tas vattenprov, för det "måste" bero på vattnet....

Enligt min man har det troligen bytts en pump till, men enligt firman så är det dessa gårner pumparna bytts! Enligt oss ALDELES för ofta!

Däremellan har de varit ute under 2007 och återställ överhettningsskyddet som löst ut.

De har även varit här och försökt åtgärda vattnet/isen som blir under pumpen, genom att gräva ner el elkabel. Har inte funkat bra det heller.

Där är hela vår värmesystemshistoria i mkt korta drag-.

Till saken hör också att vi tidigare eldat med både olja och ved och då har cirkulationspumparna hållt. Och därför tror inte vi på firmans teori om att vi har dåligt vatten- samma vatten då som nu.

 *vinkar* *vinkar*

Nu har vi beslutat oss för att driva det här vidare, kommer att gå direkt till IVT som tillverkar både Optima och Combi Compact och jag inväntar svar från Wilo som tillverkar cirkulationspumparna som används.
Behövs det går vi vidare till VPN.
Trött på strulande värmepump, Optima 700 med tillhörande Combi Compact, installerad 18/4-2002, i ett hus byggt 1950 på 130 kvm. Har nog aldrig fungerat riktigt bra känns det som.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #47 skrivet: 13 december 2009, 18:56:48 »
Mekaniker, är det pumpar av typ Grundfos Alpha av den allra senaste typen med permanentmagneter du menar eller de vanliga typ Grundfos UPS / DAB? Grafitlager är det väl i stort sett på alla nya små våta pumpar?

Hmm, de nya Grundfos Alpha jag förstört plockade jag i bitar för att se vad som hänt..
De har vad jag kunde se keramiklager alt. grafit men då borde ju lagren vara svarta?
Lagerhylsorna samt axlarna i pumparna är bruna och hårda som glas, verkligen känsliga för påverkan som tex torrkörning är
Wilo har en liknande lagertyp men de är inte lika känsliga, däremot så tycker inte de om alltför het omgivning som vedeldning ger så de fastnar
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Optima 700

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #48 skrivet: 15 januari 2010, 20:24:30 »
Hej igen! *vinkar*

Tänkte jag ska uppdatera er lite om vad som händer här i Nyköpingstrakten med vårt cirkpumpsfall:

Vi har reklamerat hela anläggningen till IVT direkt, men inte fått något besked ännu.
Jag har haft mailkontakt och telefonkontakt med IVT och de är lite "luriga" att ha och göra med när det gäller vattenfrågan. Och inte bara de. Läs följande och fundera lite:
Vid första mailkontakten så svarade de följande:

Hej,
Jag kan bara beklaga att ni haft problem med er värmepump. Det är nog inte vanligt att vattenkvalitén påverkar en cirkulationspump och dess livslängd, vad i vattnet som skulle kunna påverka cirkulationspumpen har jag inga uppgifter på.

sedan frågar jag något ytterligare och får då följande svar:

Jag har ingen aning om vad som gör att ni får byta dessa pumpar och det kanske kan ha med vattnet att göra, men då vi på en konsumentsupport inte är några experter på vad vatten kan göra med en komponent så kan jag bara svara utifrån det. Är man inte nöjd med sin IVT produkt så kan man alltid reklamera densamma mot oss som tillverkare.


Jag har även varit i kontakt med Wilo, pumptillverkaren som säger att det är "vida känt att ett vattens kvalité kan påverka en cirkpumps livslängd, det ska IVT veta och deras återförsäljare/VVS:are. Och det är inte alls ett ovanligt fenomen.

Sist har jag haft mailkontakt med SVEP som säger följande:
"Att säga att problemet är vanligt är kanske lite missvisande!"

Vår återförsäljare säger att det är ovanligt att vatten påverkar, men inte unikt, fast absolut inte vanligt. Sc:,h

Vad ska vi tro OCH VEM SKA VI TRO PÃ…??? Sc:,h :-\ huvuddunk

Vad tycker ni som medlemmar här om vår soppa???
Trött på strulande värmepump, Optima 700 med tillhörande Combi Compact, installerad 18/4-2002, i ett hus byggt 1950 på 130 kvm. Har nog aldrig fungerat riktigt bra känns det som.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #49 skrivet: 15 januari 2010, 20:46:49 »
Jag har även varit i kontakt med Wilo, pumptillverkaren som säger att det är "vida känt att ett vattens kvalité kan påverka en cirkpumps livslängd, det ska IVT veta och deras återförsäljare/VVS:are. Och det är inte alls ett ovanligt fenomen.

Sist har jag haft mailkontakt med SVEP som säger följande:
"Att säga att problemet är vanligt är kanske lite missvisande!"

Vår återförsäljare säger att det är ovanligt att vatten påverkar, men inte unikt, fast absolut inte vanligt. Sc:,h

Vad ska vi tro OCH VEM SKA VI TRO PÃ…??? Sc:,h :-\ huvuddunk
Jag tycker inte de tre olika uttalandena säger emot varandra precis.  Att som Wilo säga att nÃ¥got "inte alls är ett ovanligt fenomen" tolkar jag inte precis som ett pÃ¥stÃ¥ende att det skulle vara ett vanlig problem.  Bara att det inte är extremt ovanligt.  Att det bland fackfolk bör vara ett "vida känt problem" betyder inte heller att de pÃ¥stÃ¥r att det är ett vanligt problem.

Jag tycker alltsÃ¥ att alla 3 uttalanden du fÃ¥tt här ovan säger ungefär samma sak.  Att vattnets kvalitet kan pÃ¥verka.  Det förekommer och är inte extremt unikt i ditt fall, men det är inte heller sÃ¥ att man kan pÃ¥stÃ¥ att det är ett vanligt problem.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #50 skrivet: 15 januari 2010, 23:10:51 »
Kan du inte begära ut vattenanalysprotokollet tillsammans med en motivering om vad som skadar pumpen?

Om de inte vill ge dig detta så gör en egen analys.

Är det suspekt vatten, så borde det väl gå att fylla med avjonat vatten på något vis?
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #51 skrivet: 15 januari 2010, 23:39:00 »
Lång tråd... luft kan få dom att skära dom flesta är ju vattensmorda och kylda..

Har inte läst nÃ¥t sÃ¥ ta det me en nypa salt  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Optima 700

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #52 skrivet: 16 januari 2010, 19:00:55 »
Ta ett kort på hur pumpen är monterad i kretsen .
c-c *vinkar*

Men den är rätt monterad *vinkar*enligt alla som kollat
Trött på strulande värmepump, Optima 700 med tillhörande Combi Compact, installerad 18/4-2002, i ett hus byggt 1950 på 130 kvm. Har nog aldrig fungerat riktigt bra känns det som.

Utloggad Optima 700

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #53 skrivet: 16 januari 2010, 19:06:20 »
Lång tråd... luft kan få dom att skära dom flesta är ju vattensmorda och kylda..

Har inte läst nÃ¥t sÃ¥ ta det me en nypa salt  :-[



Är vattensmorda pumpar. *vinkar*
Trött på strulande värmepump, Optima 700 med tillhörande Combi Compact, installerad 18/4-2002, i ett hus byggt 1950 på 130 kvm. Har nog aldrig fungerat riktigt bra känns det som.

Utloggad Optima 700

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #54 skrivet: 16 januari 2010, 19:14:22 »
Kan du inte begära ut vattenanalysprotokollet tillsammans med en motivering om vad som skadar pumpen?

Om de inte vill ge dig detta så gör en egen analys.

Är det suspekt vatten, så borde det väl gå att fylla med avjonat vatten på något vis?



Har vattenanalysen hemma! Det som de som ska kunna (Wilo) säger att vi har för hög kalkhalt i vattnet. Men eftersom vi inte riktigt vill tro på att det här är problemet som gör så att cirkpumpar rasar så har jag gått lite längre. JAg har skaffat vattenprov från närliggande områden som visar att även deras vatten har samma kalkhalt eller till och med högre! Så nu håller vi på och kollar om det är några i dessa områden som har samma problem som vi! I grund och botten så tar vi vatten från samma åder skulle jag tro. Ännu har vi inte hört något om att någon/några ska ha bytt cirkpump. Vår granné, i och för sig oljeeldning, har inte så länge vi bott grannar med honom bytt någon och han stänger av sin cirkpump sommartid. Och det ska väl fresta mer på en pump att vara avstängd periodvis om det nu är för hög kalkhalt :-\Det tycker i allafall jag och fler med mig.
Trött på strulande värmepump, Optima 700 med tillhörande Combi Compact, installerad 18/4-2002, i ett hus byggt 1950 på 130 kvm. Har nog aldrig fungerat riktigt bra känns det som.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #55 skrivet: 17 januari 2010, 00:46:33 »
Jag har ca 12 tyska grader, inga problem alls.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Optima 700

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #56 skrivet: 17 januari 2010, 14:55:10 »
Jag har ca 12 tyska grader, inga problem alls.


Vi har på dricksvattnet 9,8 tyska, på provet taget ur systemet november 2009 13,8 tyska. Vad som kan ha gjort att hårdheten ökat har vi ingen aning om. Grannområdena jag pratade om har 11 respektive 9,8, huruvida någon i dessa områden haft samma problem som vi vet jag inget om ännu, men det ska kollas upp.

Så med tanke på att du Bertil har 12 och inga problem så vet jag inte hur eller vad jag ska tro. Sc:,h
Trött på strulande värmepump, Optima 700 med tillhörande Combi Compact, installerad 18/4-2002, i ett hus byggt 1950 på 130 kvm. Har nog aldrig fungerat riktigt bra känns det som.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #57 skrivet: 17 januari 2010, 20:11:58 »
Jag är långkörare också köpte huset 1977, inga problem pga av det hårda vattnet på cirkpumpar!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Optima 700

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #58 skrivet: 17 januari 2010, 21:04:45 »
Har du Bertil nÃ¥gon aning om vad som kan vara problemet? För som jag skrivit tidigare tror inte min man och jag pÃ¥ att det är vattnet!  *vinkar*
Vill du att jag mailar över vattenprovet till dig? Både det som är taget november 2009 ur systemet och det som togs innan vi köpte huset 1999? För i så fall kan jag göra det.
Trött på strulande värmepump, Optima 700 med tillhörande Combi Compact, installerad 18/4-2002, i ett hus byggt 1950 på 130 kvm. Har nog aldrig fungerat riktigt bra känns det som.

Utloggad Optima 700

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #59 skrivet: 17 januari 2010, 21:06:11 »
OK cocacola- hur ska jag fotografera för att du ska kunna se pÃ¥ ett sÃ¥ vettigt sätt som möjligt?Jag fixar det snarast!  *vinkar*
Trött på strulande värmepump, Optima 700 med tillhörande Combi Compact, installerad 18/4-2002, i ett hus byggt 1950 på 130 kvm. Har nog aldrig fungerat riktigt bra känns det som.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!