Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BYte av värmepump 6kw eller 7 kw  (läst 1584 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MACD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
BYte av värmepump 6kw eller 7 kw
« skrivet: 31 oktober 2010, 11:17:59 »
StÃ¥r för ett byte av min IVT Compakt 8 (7,5kw) som jobbar mot ett 110 meter djupt hÃ¥l. Kan nÃ¥gon ge mej tips om det är bättre eller sämre att byta till en 6 kw eller en 7 kw.  Har tänkt att byta till en Boschpump där anslutningarna stämmer hyfsat mot min IVT. NÃ¥gon har sagt att dom nya pumparna är mer effektiva och därför bör jag gÃ¥ ned i storlek sÃ¥ att jag inte fÃ¥r frysning i hÃ¥let. Är detta känsligt ?     Mitt hus finns i SmÃ¥land och är ett timmrat och tilläggsisolerat hus frÃ¥n 1921 med ganska nya 3-glasfönster . Min nuvarande förbrukning har varit ca 15 000 kw.   Ytan är ca 150 kvm + nÃ¥gra fÃ¥ element i en lite mindre källare.   

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: BYte av värmepump 6kw eller 7 kw
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2010, 11:43:40 »
Har du koll på hur varm inkommande brine är när det är kallt ute och pumpen går mer eller mindre hela tiden ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MACD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: BYte av värmepump 6kw eller 7 kw
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2010, 13:02:59 »
Nej, har ingen koll på temperaturen. Känns inte som om pumpen går onormalt ofta heller.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BYte av värmepump 6kw eller 7 kw
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2010, 13:35:38 »
Om värmen har räckt utan nämnvärt tillägs el  sÃ¥ kommer inte en 7kW pump tag mer energi frÃ¥n brunnen än vad huset behöver. Om pumparna gÃ¥r kontinuerligt sÃ¥ drar ju 7:an mer frÃ¥n brunnen än 6:an gör men om husets energi behov är samma sÃ¥ hinner 7:an vila lite längre och brunnen hinner Ã¥ter laddas. Jag skulle tro att det är sÃ¥?
Skillnaden är i sÃ¥fall  marginell.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: BYte av värmepump 6kw eller 7 kw
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2010, 14:22:41 »
Att det fryser i borrhålet behöver inte betyda problem. Problem med frysning blir det när grundvattennivån ligger högre än berget så att det är jord/lera utanför foderröret under vattenytan och borrhålet är tätt. När det fryser blir det först en isplugg längst upp då jord/lera leder värme sämre än berg. När det fryser på ytterligare kan vattnet inte ta vägen någonstans utan klämmer ihop slangen. Isen har ju större volym än motsvarande mängd vatten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: BYte av värmepump 6kw eller 7 kw
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2010, 17:22:17 »
Om du väljer den större pumpen och inkommande brine skulle visa sig bli låg går det att komplettera med jordvärme om du har plats .Om man kör bosch kalkylprogram skiljer inte borrdjupet många meter mellan 6 och 7 kw tror det var 6 meter med en tidigare förbrukning på 25000kw nu kollade jag på hudik orkade inte leta upp nån lämplig ort i småland
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!