Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HE9DKE eller XE9EKE och placering  (läst 3966 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erikju

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
HE9DKE eller XE9EKE och placering
« skrivet: 22 januari 2007, 21:30:05 »
Hej!
Efter att ha undersökt marknaden noga bla med hjälp av detta suveräna forum så har jag nu kvar två val på min lista:
HE9DKE och XE9EKE. XE9EKE Kan jag fÃ¥ för 16 700inkl install och  HE9DKE för 19 990kr

Nu undrar jag vilken ni tycker att jag ska skaffa mig och vart jag ska placera den.

Mitt hus är enplan med källare på 76+76kvm och jag bor i Malmö. Här är en bild på planlösningen http://surl.se/sbi . Jag hade själv tänk mig att ha den i hallen ovanför ytterdörren. Är det klokt?

Utloggad Cyber-Jedi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HE9DKE eller XE9EKE och placering
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2007, 21:44:14 »
Jag hade valt HE9. (Har en själv och den har fungerat mycket bra i 1½ år nu. MYCKET tyst och effektiv.
I ditt fall hade jag satt den i vardagsrummet på högersidan av ritningen i linje med din hall, då får du nog bättre spridning av varmluften i huset.
Av egen erfarenhet tror jag inte att du kan räkna med att den värme hela ditt hus. Jag har 90 + 90 m2. Har en HE9 och en E9
« Senast ändrad: 22 januari 2007, 21:49:18 av Cyber-Jedi »

Utloggad erikju

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: HE9DKE eller XE9EKE och placering
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2007, 22:03:18 »
Av egen erfarenhet tror jag inte att du kan räkna med att den värme hela ditt hus. Jag har 90 + 90 m2. Har en HE9 och en E9
Tror du att den klarar av att värma ovanvåningen?

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: HE9DKE eller XE9EKE och placering
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2007, 22:07:07 »
Instämmer med cyber-jedi i v-rummet i linje med hallen tror jag är den optimala lösningen om du vill värma stå stor del av ditt hus som möjligt.

Sätter du den som du funderat på så kommer du få varmt i hallen men ingen annan stanns, kastlängden blir mycket kort.

Jag har en he12dke som jag installerade i augusti 06-, den har värmt vårt hus på 112 m2 ändå fram till i mitten på januari utan att behöva någon stödvärme.

Jag tror båda pumparna är väldigt bra pumpar, men jag föll för he serien, då jag läst väldigt mycket bra om den och för att den är väldigt kraftfull med bra cop.

Min erfarenhet hittils om man vill tjäna kwh, är att man skall skaffa en så kraftfull pump som möjligt så att man i minsta mån behöver stödvärma med element, för dem slukar kwh
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Cyber-Jedi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HE9DKE eller XE9EKE och placering
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2007, 22:15:38 »
Av egen erfarenhet tror jag inte att du kan räkna med att den värme hela ditt hus. Jag har 90 + 90 m2. Har en HE9 och en E9
Tror du att den klarar av att värma ovanvåningen?
Min HE9:a klarade inte av hela huset. Beror på hur ditt hus är byggt. Men det är mycket svårt att få värmen att sprida sig. Kanske med "värmeförslyttare" (fläktar) kanske du kan få det att fungera. Beror på hur välisolerat ditt hus är. Jag har ett tegelhus med 15cm isolering byggt 1959 och jag behöver inte stödvärma alls när jag kör mina båda pumpar. En på varje våning. Har haft -15 grader som kallast, då hade jag 19-20 grader i hela huset. Ner till -5 har jag ca 22 garder i hela huset. Bor i Göteborg.

Utloggad erikju

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: HE9DKE eller XE9EKE och placering
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2007, 22:53:02 »
Instämmer med cyber-jedi i v-rummet i linje med hallen tror jag är den optimala lösningen om du vill värma stå stor del av ditt hus som möjligt.

Sätter du den som du funderat på så kommer du få varmt i hallen men ingen annan stanns, kastlängden blir mycket kort.
Menar ni att jag ska sätta den såhär http://surl.se/sbt ? Blir man inte stekt då om man har soffan precis där?

Vart skulle vara ert andraval för placering?

Utloggad Cyber-Jedi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HE9DKE eller XE9EKE och placering
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2007, 22:57:52 »
Menar ni att jag ska sätta den såhär http://surl.se/sbt ? Blir man inte stekt då om man har soffan precis där?

Vart skulle vara ert andraval för placering?
Precis!
Men placera den högt pÃ¥ väggen sÃ¥ är den ingen risk för "brännskador".  ;) (Det är ingen "varmluftspistol" du skall installera.  *roflmao*)

Andravalet valet skulle isåfall vara matrummet. Men du kommer att få det väldigt svårt att få värmen att sprida sig till v-rummet.
« Senast ändrad: 22 januari 2007, 23:04:26 av Cyber-Jedi »

Utloggad marnyk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HE9DKE eller XE9EKE och placering
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2007, 23:21:53 »

Vart skulle vara ert andraval för placering?




Jag skulle ha innedelen ovaför dörren. Gillar inte blåsljud vid öronen. Värmen sprider sig åt vänster och höger från väggen mittemot.

Utloggad erikju

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: HE9DKE eller XE9EKE och placering
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2007, 23:26:07 »
Jag skulle ha innedelen ovaför dörren. Gillar inte blåsljud vid öronen. Värmen sprider sig åt vänster och höger från väggen mittemot.
Ja, det är där jag (och framförallt min fru) vill ha den. Men inte om den inte gör sitt jobb där. Man kanske kan borra in några värmeförflyttare? Är det någon här som har någon erfarenhet av sånna?

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: HE9DKE eller XE9EKE och placering
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2007, 08:31:34 »
Ovan ytterdörren, är inte att föredra även om du bygger en massa värmeförflyttare så få du svårt att transportera den varma luften till hela huset, ett andra allterna tiv är att placera pumpen som cyber sa i matrumet ev. ovan för dörren in till sovrumet så den får så lång kast längd som möjligt.

Nackdelen med den placeringen blir att du inte kommer att värma dina två sovrum ett dugg, dels för att det inte går dels för att du vill stänga dörren när du sover så du inte hör fläkten hela tiden.

En ev. hörnplacering i matrummet, mot sovrumet skulle ev. också funka, men du skulle nog värma v-rummet sämre då + att innrdelen synns mer.

Klart bäst är i v-rummet som du själv ritat in, (i den senare)

Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad erikju

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: HE9DKE eller XE9EKE och placering
« Svar #10 skrivet: 06 februari 2007, 23:30:47 »
Ovan ytterdörren, är inte att föredra även om du bygger en massa värmeförflyttare så få du svårt att transportera den varma luften till hela huset, ett andra allterna tiv är att placera pumpen som cyber sa i matrumet ev. ovan för dörren in till sovrumet så den får så lång kast längd som möjligt.

Nackdelen med den placeringen blir att du inte kommer att värma dina två sovrum ett dugg, dels för att det inte går dels för att du vill stänga dörren när du sover så du inte hör fläkten hela tiden.

En ev. hörnplacering i matrummet, mot sovrumet skulle ev. också funka, men du skulle nog värma v-rummet sämre då + att innrdelen synns mer.

Klart bäst är i v-rummet som du själv ritat in, (i den senare)



Tack för era svar. Nu är det snart dags för installationen. Det blir nog till att sätta den i vardagsrummet även om det inte kommer att vara så estetiskt tilltalande.

Jag har förresten bestämt mig för roboten då jag är en sån person som lätt skulle kunna glömma att rengöra filtret på några veckor..

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HE9DKE eller XE9EKE och placering
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2007, 23:48:06 »
Jag skulle sätta den efter golvet i vardagsrummet blåsandes mot hallen.

Efter golvet syns den mindre, hörs mindre och du behöver inte köra fläkten lika hårt för att trycka ner den varma luften från taket för att blandas med den svalare vid golvet.
(det är ingen hemlighet att varm luft stiger)


Utloggad erikju

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: HE9DKE eller XE9EKE och placering
« Svar #12 skrivet: 07 februari 2007, 08:15:48 »
Jag skulle sätta den efter golvet i vardagsrummet blåsandes mot hallen.

Efter golvet syns den mindre, hörs mindre och du behöver inte köra fläkten lika hårt för att trycka ner den varma luften från taket för att blandas med den svalare vid golvet.
(det är ingen hemlighet att varm luft stiger)


Kan man ha möbler (fotölj) framför innedelen då eller förstör man kastlängden då?

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HE9DKE eller XE9EKE och placering
« Svar #13 skrivet: 07 februari 2007, 09:23:16 »
Jag skulle sätta den efter golvet i vardagsrummet blåsandes mot hallen.

Efter golvet syns den mindre, hörs mindre och du behöver inte köra fläkten lika hårt för att trycka ner den varma luften från taket för att blandas med den svalare vid golvet.
(det är ingen hemlighet att varm luft stiger)


Kan man ha möbler (fotölj) framför innedelen då eller förstör man kastlängden då?

Sätter du den lågt så är det inte bra med möbler ivägen.

Luften kommer att fortsätta färdas längs golvet tills den slår i något då den stiger rakt upp i taket.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!