Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utöka med ett till borrhÃ¥l. Parallell eller serie? Och var kopplar man ihop?  (läst 869 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kassettband

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inom kort kommer en Nibe BV pump 4-16 kW hem till mig. Nuvarande hål är bara 170 m. Jag ska låta borra ett hål till och borrfirman talade om att seriekoppla men att jag ska kolla med tillverkaren. Men visst borde det ge bättre flöde att koppla parallellt oavsett? Nu säger i och för sig Nibe att man inte ska ha mer är 200 m (enligt en tråd på detta forum) så det blir väl parallellt ändå.

I så fall, är det bäst att koppla ihop det hela åtkomligt inne i huset? Känns lite sådär att gräva ner ett y ute i trädgården.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Vad jag vet gör man en fördelningsbrunn med ledningarna till de båda borrhålen strax utanför huset. Är hålen olika djupa behöver man injusteringsventiler så returtemperaturen från de båda hålen kan ställas in lika. Absolut ingen seriekoppling med så djupa brunnar. Max ca 400 m slang per slinga.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kassettband

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, brunn på utsidan alltså. Men man borde väl i princip lika gärna kunna ha det på insidan tänker jag. Det är gott om plats i källaren och massa rör redan. Och jag kommer i alla fall att behöva borra nya hål i ytterväggen. Gamla pumpen står i tvättstugan och nya ska in i gamla pannrummet som är bredvid. Tänkte om man drar in slangen från nya hålet via vägg i pannrummet och förlänger rören från gamla hålet på insidan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle dra in samtliga rör in i källaren och koppla ihop där om det finns plats.
Se till att få dit en ventil på varje retur, bra att ha.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Ursäkta jag lånar din tråd men står inför samma dilemma. Bor i Stockholm och grannen har 200 m borrdjup från 2005 och noterat det blivit kallare i hans borrhål de senaste 5 åren. Vi har bara 174 m med ny 16 kw IVT och redan nu vid 9 ˚C utetemp är det noll grader i borrhålet. Blivit rekommenderad borra ett till hål lika djupt och parallellkoppla inne i källaren med möjlighet att reglera flödena manuellt för optimering. Det måste vara två lika djupa hål har man sagt till mig, men det verkar ju inte stämma om jag tolkar Josth rätt?
Vad garanterar mig ett hÃ¥l till om 174 m ska bli bättre när det gamla redan nu ligger pÃ¥ noll grader och skulle det vara bättre att borra 200 m och kan man dÃ¥ parallellkoppla? 120 000  spänn och fÃ¥ ett till kallt hÃ¥l känns ju inget vidare.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Jag startar egen trÃ¥d  :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ajdå, 174 m borra till en ny 16 kW värmepump låter inte som en hit.
Men en borra till på ungefär samma borrdjup kommer avlasta ordentligt, men det måste vara hyfsat avstånd mellan borrorna.
Det bör vara minst 20 m till närmsta borrhål, det finns exempel där husen ligger så nära att borrorna sänker temperaturen på hela berggrunden i ett område.
Du kan borra 200 m och parallellkoppla, inga problem, och som sagt en ventil på varje retur är inte bortkastat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 607
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!