Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning  (läst 3425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peking

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Avfrostning
« skrivet: 19 november 2007, 22:15:41 »
Hej

Som nybliven värmepumpsägare har jag några funderingar som någon kunnig kanske kan svara på.
Har en Panasonic He9-Dke Spk som när den avfrostar ( innedelen blinkar ) låter märkligt i utedelen, precis som om en motor går på höga varv. Vad är detta som låter i pumpen?? och vilken funktion?
Även när lampan slutar blinka och innedelen börjar blåsa varmluft igen så går denna " motor " eller brummande ljud ett tag till fast pumpen börjat jobba.... ska det verkligen vara så??

Tycker även att instruktionsboken är mkt dålig då man endast kan läsa om rengörning av innedel osv. inte ett ord om hur pumpen arbetar, avfrostningar eller annan fakta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfrostning
« Svar #1 skrivet: 19 november 2007, 23:04:36 »
Undrar om det inte är kompressorn du hör?

När fläkten stannar för avfrostning (ute) tar det som regel ca 1 minut innan kompressorn börjar jobba, men nu "baklänges", den plockar värme ur innedelen och kör ut den värmen till utedelen varvid avfrostningen sker.
Strax innan fläkten börjar blåsa i utedelen igen stannar kompressorn åter för att växla riktning, fläkt och kompressor startar sedan och i början går nog kompressorn rätt hårt för att ta igen vad den förlorat i värme under avfrostningssekvensen.

Fast det kan ju också vara nåt annat du hör... Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Peztis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Storstockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Avfrostning
« Svar #2 skrivet: 20 november 2007, 15:28:39 »
Också nyblivna ägare till en HE9...

Hur OFTA ska den egentligen avfrosta? Vi bor några mil norr om Stockholm och den avfrostar kanske 3-4 gånger per dygn vad vi kan se. Trodde innan att den kanske skulle avfrosta någon gång i veckan...

Håller med, instruktionsboken är VÄRDELÖS! Tycker att mycklet information saknas och de har grupperat informtionen på ett märkligt sätt. Vet inte om de tänkte att de var innovativa och moderna eller något.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning
« Svar #3 skrivet: 20 november 2007, 15:46:52 »
Beror väldigt mycket på utetemp och luftfuktighet.

Men i Stockholm i morse (-1 ºC) var det väldigt fuktigt och dimmigt, åtminstone vid sjön där jag bor. Mina E9DKE avfrostade ungefär en gång i timmen.

Man kan tycka att man borde förlora mycket värme-energi på det, men lustigt nog är det tvärtom tror jag. När fukten fryser till is, bildas mycket värme. All is fastnar inte på lamellerna, men tillför värme.

Dock ger ju naturligtvis inte pumpen någon värme, medan den avfrostar tyvärr.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad peking

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning
« Svar #4 skrivet: 20 november 2007, 16:49:05 »
Ok, tack för svaret.

Studerande pumpen ett tag i dag efter att jag läst ditt svar och de är nog troligt att det är som du säger.
När pumpen avfrostar och fläkten står still ( utedelen ) så hör man detta motorljud som sakta går ner i varv och då startar fläkten. Pumpen är då tyst för att efter någon minut börja gå upp i varv igen ( detta händer när innedelen börjar blåsa varmt ) det låter som om den går väldigt hårt då i några minuter för att sedan bli tyst och man hör bara ( fläktljudet ) i stort sett.

Nästa fråga; Avfrostar pumpen efter vissa tider eller känner den av när det är dags att avfrosta?


Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Avfrostning
« Svar #5 skrivet: 20 november 2007, 16:59:18 »
På Panasonic sitter en givare i förångaren som känner temperaturen. den avfrostar efter behov inte efter tid.
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad peking

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning
« Svar #6 skrivet: 20 november 2007, 17:13:58 »
ok, bra men är det normalt att pumpen avfrostar 1gång i timmen? ( -4 i dag och iofs känns det fuktigt i luften ute )

Hur långt ner i temperatur kan man köra pumpen ( ungefär ) utan att behöva stötta med andra alternativ om man har ett hyggligt isolerat hus?

Min granne har en Panasonic AVT 5001, någon som vet vad det är för skillnad på He-9 DKE SPK och den pumpen; jag tycker dessa ser väldigt lika ut förutom ett snedtak och en lite anorlunda innedel?? Skiljer programvara mm? Undrar då den var så himla mycket dyrare än min.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Avfrostning
« Svar #7 skrivet: 20 november 2007, 18:47:25 »
Har för mig att den betäckningen avser en 5kw maskin som troligen är en E9DKE eller möjligtvis E9GKE som han har betalat för mycket för.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning
« Svar #8 skrivet: 20 november 2007, 21:23:10 »
ok, bra men är det normalt att pumpen avfrostar 1gång i timmen? ( -4 i dag och iofs känns det fuktigt i luften ute )

Hur långt ner i temperatur kan man köra pumpen ( ungefär ) utan att behöva stötta med andra alternativ om man har ett hyggligt isolerat hus?

Min granne har en Panasonic AVT 5001, någon som vet vad det är för skillnad på He-9 DKE SPK och den pumpen; jag tycker dessa ser väldigt lika ut förutom ett snedtak och en lite anorlunda innedel?? Skiljer programvara mm? Undrar då den var så himla mycket dyrare än min.

Har aldrig stängt av mina pumpar för kyla, men när det blir kallare än -20-22 ºC så lämnar dom nog inte mer värme än elenergien dom drar.

Hur länge du klarar dig med en HE9DKE, som enda värmekälla, beror på hur stort huset är och hur öppen planlösning och isolering du har. Du upptäcker det snart själv, men jag skulle gissa på kanske -7 ºC?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Avfrostning
« Svar #9 skrivet: 21 november 2007, 08:42:56 »
ok, bra men är det normalt att pumpen avfrostar 1gång i timmen? ( -4 i dag och iofs känns det fuktigt i luften ute )

Hur långt ner i temperatur kan man köra pumpen ( ungefär ) utan att behöva stötta med andra alternativ om man har ett hyggligt isolerat hus?

Min granne har en Panasonic AVT 5001, någon som vet vad det är för skillnad på He-9 DKE SPK och den pumpen; jag tycker dessa ser väldigt lika ut förutom ett snedtak och en lite anorlunda innedel?? Skiljer programvara mm? Undrar då den var så himla mycket dyrare än min.

En gång i timmen är säkert normalt. det finns pumpar som avfrostar mer ofta än så.
Tittade i manualen och kunde konstatera att det är en mängd faktorer som styr avfrostningen såsom utetemp, förångartemp , tid.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Avfrostning
« Svar #10 skrivet: 21 november 2007, 23:10:22 »
...Min granne har en Panasonic AVT 5001, någon som vet vad det är för skillnad på He-9 DKE SPK och den pumpen..
Han har som du säger ett beigt snedtak som enl Allvärmeteknik försäljaren skall vara isolerat med "ett isolermaterial utvecklat av NASA" och sen kom den säkert med vinterkit.
Maskinen skiljer sig nog inte mätbart från HE9-DKE även om AVT polerade COP siffran lite.


HE9 serien tror jag har lite behovs-styd avfrostning till en viss temp, sen blir det ägg-timer.

E9/E12 DKE(GKE) har (i princip) ren timerstyrd avfrostning beroende på ute-temp. DVS även om pumpen stod i ett utrymme med 0% fuktighet (ingen is eller frost byggs på) så skulle den avfrosta iaf.
« Senast ändrad: 21 november 2007, 23:14:49 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!