Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE VVM320 ojämn värme vid drift av värmepump (luft/vatten)  (läst 973 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christian-a

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Har problem med min panna vid dirft av värmepump. Upplever värmen som ojämn, när varmvatten produceras så slutar radiatornerna att bli varma. Detta medverkar till att värmen i huset inte blir tillräcklig. Vid drift av endast elpatron märker jag ingen ojämn värme då är radiatorerna konstant varma. Därför vill jag inte justera någon värmekurva. Någon som har haft liknande problem eller vet vad som behöver justeras? Hela systemet är avluftat.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
När pumpen producerar varmvatten ska elementen inte bli varma, det sitter en växelventil som styr värmevattnet endera till elementen eller till varmvattenberedaren. Hinner det bli kallt inne medans VV produceras så kan man i menyn ställa in den tid som pumpen tillåts göra VV innan den måste värma huset igen.
Växelventilen ska fungera lika oavsett om du värmer vattnet med elpatron eller med kompressorn så där ska det inte vara någon skillnad.
Så det första du kanske ska prova med är att ställa ner tiden för VV. Det gör man i servicemenyn och hur man kommer dit vet jag inte säkert. På min håller man in höger och vänster pil i ca 5 sekunder, men på andra ska man hålla in bara den ena pilen i några sekunder men jag mins ej vilken.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Christian-a

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar, jag har endast 15 min vatten och 30 min värme. Det konstiga är att jag märker stor skillnad vid körning av el patron kontra kompressorn (med samma inställningar). Rimligtvis är det nÃ¥got med kompressorn som behöver ställas in. Det där med gradminuter har jag inte riktigt förstÃ¥tt  ^-^

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!