Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LjudnivÃ¥ Itec Eco?  (läst 1920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vulgarsonic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ljudnivå Itec Eco?
« skrivet: 06 januari 2021, 12:17:01 »
Hej!

Intresserad ev en Itecpump men läser mycket om att ljudnivån är oacceptabel :(

Är det någon som har installerat en Itec Eco eller annars bara känner till om denna är bättre gällande ljudnivån?

Utloggad ster57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå Itec Eco?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2021, 22:59:16 »
Jag kan inte med gott samvete be någon köpa denna modellen. Den bullrar för mycket.

Utloggad AGH

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljudnivå Itec Eco?
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2022, 16:29:47 »
Fått min itec 9 utbytt till en itec eco 8 pga buller. itec eco,n är betydligt tystare enligt min uppfattning och det gäller upplevd ljudnivå inne i huset och på utsidan.
Vi har haft pumpen i 4 dygn nu och utetempen har legat på -5 grader nattetid så den har fått jobba lite grann.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Ljudnivå Itec Eco?
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2022, 18:20:10 »
Jag har en itec 9:a som har varit högljudd.
Då tog thermia fram en nya mjukvara så pumpen inte går så hårt när temperaturen är över -10grader. Man begränsade även fläkten till 90%(mindre ljud när utedelen är nedfrostad)
Betydlig tystare.
Blir det under  -10 varvar pumpen upp och gÃ¥r pÃ¥ max vilket gör att det lÃ¥ter mer än önskvärt.
Antar att det ligger någon liknande styrning i itec econ.

Någon som kör med en eco kanske kan bekräfta ifall maskinen har liknande styrning.

Econ har dock bara 8kw istället för 9kW så den kanske är nedjusterad för att hålla nere ljudnivån.

AGH: Intressant att du fått din enhet utbytt. Är det utedelen som har ersatts men innedelen är densamma med ersatt styrning?

Är själv lite petig ljudnivån men tycker faktiskt den sköter sig hyfsat med nya mjukvaran. Blir dock inte många dagar under-10 där jag bor.

Är nog så att man ska satsa på bergvärme/jordvärme i första hand om man vill ha ett tystare system. Varmvattenvolymen samt temperaturen är också betydligt bättre med de pumparna. Kan vara lite drygt att få upp vattentempen om man tappar ur mycket varmvatten och utedelen är fullt nedisad så man ryker på an avfrostning mitt i varmvattenkörningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!