Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjare (Nyägare)  (läst 6008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Claes S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nybörjare (Nyägare)
« skrivet: 31 januari 2006, 22:12:16 »
Hej Ny pÃ¥ forumet  , Hittade hit och läst era inlägg    Ska försöka fÃ¥ ner lite  uppgifter och  annat  smÃ¥tt och gott om min  RAS-B10EKVP-E/ EAVP-E   Bor pÃ¥ höglandet (SmÃ¥land)   Gammal kÃ¥k byggd 1921   , endast kakelugnar + pump   

Hitils nöjd med pumpen  , men hade nog större förväntningar , Men ändÃ¥,   -20 ute och + 20 inne   Ã¤r helt OK tycker jag , (utan stöd eldning )

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Nybörjare (Nyägare)
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2006, 22:38:12 »

Men ändå, -20 ute och + 20 inne är helt OK tycker jag , (utan stöd eldning )


-20 pÃ¥ höglandet?  Konstigt.
Enligt temperatur.nu/temperatur-1-0_2_85.html har det inte alls varit så kallt där. Medeltemp -4,3°C.  Sc:,h

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjare (Nyägare)
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2006, 11:03:51 »

Men ändå, -20 ute och + 20 inne är helt OK tycker jag , (utan stöd eldning )


-20 på höglandet?  Konstigt.
Enligt temperatur.nu/temperatur-1-0_2_85.html har det inte alls varit så kallt där. Medeltemp -4,3°C.  Sc:,h

Behöver inte vara konstigt, vid senaste köldknäppen häruppe så hade vi en diff. på 11° (-11 -22°) på ett avstånd på endast ca 4km och med ung samma h.ö.h, visserligen i sb med en väderomställning men ändå
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Claes S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjare (Nyägare)
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2006, 13:32:30 »
- 20 hos mig  Grannen 500 meter frÃ¥n mig  -23    Kanten pÃ¥ höglandet   ,     Varför hitta pÃ¥  ?   För mig  finge det gärna vara   + 22 Ã¥ret om (ute)

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjare (Nyägare)
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2006, 16:18:33 »
- 20 hos mig  Grannen 500 meter från mig  -23    Kanten på höglandet   ,     Varför hitta på  ?   För mig  finge det gärna vara   + 22 året om (ute)

Eftersom du är ny på forumet så kan det ju vara bra att veta, vi är många Toshibaägare här och blir ofta ifrågasatta av pumpägare av andra fabrikat när vi redovisar våra erfarenheter huvuddunk, vad nu det kan bero på, gissa kan man ju alltid *vinkar*
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare (Nyägare)
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2006, 16:35:04 »
Hej Ny på forumet  , Hittade hit och läst era inlägg    Ska försöka få ner lite  uppgifter och  annat  smått och gott om min  RAS-B10EKVP-E/ EAVP-E   Bor på höglandet (Småland)   Gammal kåk byggd 1921   , endast kakelugnar + pump   

Hitils nöjd med pumpen  , men hade nog större förväntningar , Men ändå,   -20 ute och + 20 inne   är helt OK tycker jag , (utan stöd eldning )

Större förväntningar?  Sc:,h  Det är ju sÃ¥ bra att man knappt tror det.
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjare (Nyägare)
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2006, 18:27:41 »
Hej Claes S,

Det skulle vara intressant om du kunde delge oss ytan du värmer upp, isolering, etc. Sedan är det nog inte som Runte skriver många Toshibaägare som upplever -20 utan stödeldning utan snarare 3 st, Gäst, Runte och Mike. Däremot finns det en del andra som misstänker att deras Toshiba är trasig när den inte ensam klarar att värma upp en hel villa vid -20 grader a:gl Detta får nog ändå räknas till undantagen att man har så välisolerade hus/andra värmekällor att man klarar en normalvilla med ca 3 kWh vid -20. Samma hus skulle alltså klara sig med 2-3 kupevärmare vid samma temp=välisolerat eller annan värme tillförd.
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjare (Nyägare)
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2006, 19:36:36 »
Hej David, jag måste berätta en alldeles sann historia, senast vi hade kallt häruppe ca -18° så kom min gode vän, som har en E9DKE, på besök han kände på elradiatorerna och öppnade tom. luckorna i braskaminen för att kolla om jag nyligen eldat, hans kommentar och uppsyn var närmast obetalbar "det är fantastiskt" han såg inte ut att vara glad å mina vägnar om man säger så
Hans hus är något mindre än mitt och dessutom ca 5-6 år nyare. Jag har nog en något bättre planlösning för llvp än vad han har
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjare (Nyägare)
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2006, 19:59:09 »
Hej Runte,

Jag säger inte att du hittar pÃ¥ men fakta kvarstÃ¥r att hur bra en pump än är sÃ¥ ger den inte mer effekt än vad t ex RÃ¥d och Röns tester visar. För en RAS-10 ca 3 kWh vid -20 (om jag inte minns fel). Jag för min del skulle aldrig klara -20 med t ex 3 kupevärmare alternativt 3 rejäla elelement.  Hur man än vrider och vänder pÃ¥ det sÃ¥ är det vilken effekt som behöver tillföras vid en viss temp som är intressant.
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjare (Nyägare)
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2006, 20:21:10 »
Hur skall det inte bli om några veckor när jag får mina nya energifönster monterade :D, nej det är inte för att spara energi utan en komfortfråga, har idag 3-glasfönster kopplade dvs. öppningsbara vilket betyder att när min hustru skall putsa fönster så blir det sex rutor för varje fönster (6*9 = 54), jag förstår verkligen den mentala spärr hon känner varje vår och höst, har förgäves försökt intala henne att det räcker med putsning av ut o insida men icke

I övrigt är huset isolerat av standard sent 70-tal utom garage/förråd som är av modell tapetserat renstängsel
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Nybörjare (Nyägare)
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2006, 22:48:52 »
Här var det liv i luckan! Det var temperaturen som var konstig. Inte pumpen. Den kanske fungerar.   ;)
Men! Om temperaturen kastar sig ned från -4 till -15/-20 grader och sen tillbaka på några timmar så påverkas inte värmebehovet så mycket. Speciellt inte om det är välisolerat.

Men det är kanske så att Toshiba ägare på forumet är mobbade och dessutom lite försynta.  :'(
« Senast ändrad: 01 februari 2006, 23:27:02 av Sparare »

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjare (Nyägare)
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2006, 23:05:46 »
Hej Sparare, du behöver inte vara det minsta orolig, det återstår 1 vecka för ett gånget "pumpår" och elförbrukningen har minskat från 25-26000kwh till 17000kwh i dagsläget, dessutom har vedåtgången minskat drastiskt så det verkar ganska lovande. Hur många kwh som mitt fristående garage vågar jag knappt tänka på
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Nybörjare (Nyägare)
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2006, 23:26:21 »
Runte!
Det var bra!
Bäst jag redigerar mitt inlägg.  :)

Utloggad Hubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • T.C.B
SV: Nybörjare (Nyägare)
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2006, 19:47:58 »
Citera
Hej David, jag måste berätta en alldeles sann historia, senast vi hade kallt häruppe ca -18° så kom min gode vän, som har en E9DKE, på besök han kände på elradiatorerna och öppnade tom. luckorna i braskaminen för att kolla om jag nyligen eldat, hans kommentar och uppsyn var närmast obetalbar "det är fantastiskt" han såg inte ut att vara glad å mina vägnar om man säger så

Ha ha ha! ;D
Enplansvilla ca: 135 kvm, direktel (avstängd utom badrum & toalett) mekanisk ventilation RDAA, braskamin & Panasonic E9CKP5 Norrköping

Utloggad Kombi-Husse

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare (Nyägare)
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2006, 22:12:41 »
Vi brukade ligga på 23-24000 kWh innan installation av vår Toshiba 2003. Nu ligger vi på ca 18000. Har vattenburen el där jag låter det strömma vatten med temp på ca 40 ºC för att slippa kallras från fönstrena. I och för sig 3-glas fönster men från tidigt 80-tal så det är inga höjdare.

Vi inredde vinden för 2 år sedan och fick ca 35 kvadrat uppvärmd yta på 2 rum och ligger kvar på samma förbrukning. Sprutisolerade hela undertaket så de övriga 110 kvadraten är numera varmförråd. Temp ligger på 17-18  ºC där utan uppvärmning. Så det stämmer att isolering på loftet sparar en hel del slantar.

Räknade på hur mycket el vi gjort av med på uppvärmning nu i januari som varit kallare än vanligt här i Skåne. Gjorde av med knappt 100 kWh/dygn totalt. Drar jag av vad vi gör av med i snitt juni-augusti, 27 kWh/dygn, (tvätt, torktumlare, diskmaskin, varmvatten, hushållsel etc), som jag har som ett slags baseline-värde så återstår 73 kWh vilket torde ge ganska exakt 3 kWh i timmen. Detta inkluderar då uppvärming av vattnet till elementen så jag känner mig ganska nöjd med valet av den större Toshiban som ju ska ge 3,9 kWh vid -7 ºC.
Nibe F1245-6 jordvärme. 1 planshus 150 m2 i Skåne byggt i lättbetong 2012.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!