Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Synpunkter pÃ¥ val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...  (läst 27576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IROC-Z

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS13 GAVP-E
Synpunkter på val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...
« skrivet: 31 december 2005, 13:50:05 »
Hej alla, det här blir mitt första inlägg, men jag har lurat i skuggorna och läst på forumet ett tag...

Jag skall skaffa en luftvärmepump och lutar just nu mot en RAS10 eller RAS13, men skulle vilja ha lite synpunkter från er som redan har pump...

Info om mitt hus finns i min signatur, huset ligger i Närke...

Jag tror att en RAS10 skulle räcka, men jag funderar ändå på att ta en RAS13, för att vara helt säker på att kunna köra utan elelementen även om kylan slår till.

Jag har också hört att Toshiba låter lite mer än konkurrenterna, men om man tar en 13 istället för en 10:a, går pumpen tystare och lugnare då, eftersom man inte behöver pressa den lika hårt? Sc:,h

Jag har idag en årsförbrukning på ca 15.000 kWh, men då ingår det mycket eldande i kamin samt ganska kallt inomhus övrig tid... Tidigare ägarna låg på mellan 25-28.000 kWh utan kamin. Jag räknar inte med att spara en massa pengar på det här, utan ser det mer som en komfortfråga. Jämnare (och högre) temp när jag inte kan elda i kaminen utan att det blir högre energiförbrukning är mitt första mål.
Jag hoppas även på andra positiva effekter, t ex hjälp av pumpen att få runt kaminvärmen när jag eldar...

Finns det andra fördelar med att välja en större pump..?

Hoppas ni har lite bra info till en förvirrad spekulant...  :D

mvh IROC-Z
« Senast ändrad: 31 december 2005, 13:52:57 av IROC-Z »
70-talshus, enplan, 190 kvm bottenplatta, 150 kvm boarea, med direktverkande el samt en Contura 470 täljstenskamin...

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Synpunkter på val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...
« Svar #1 skrivet: 31 december 2005, 14:10:46 »
Toshiba låter nog klart lite mer än vissa andra...
Skillnaden i effekt mellan RAS10 och RAS13 är inte speciellt stor i databladen men det är helt klart att den går tystare om den får jobba lugnare, jag har dock för mig att det är exakt samma innerdel?

Utloggad IROC-Z

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS13 GAVP-E
SV: Synpunkter på val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2006, 10:42:20 »
Är det ingen mer som har något att tillägga för att hjälpa mig på traven i mitt val..?

De andra pumparna som jag har tyckt varit intressanta är
Sanyo 123EHN (5,8kW, stänger av vid -20),
Sanyo 124 Clover (6kW, stänger också av vid -20) eller
Panasonic HE9 (6,5kW, avfrostningsproblem?)...

mvh IROC-Z
« Senast ändrad: 02 januari 2006, 15:16:06 av IROC-Z »
70-talshus, enplan, 190 kvm bottenplatta, 150 kvm boarea, med direktverkande el samt en Contura 470 täljstenskamin...

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Synpunkter på val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2006, 11:28:03 »
Hej.

Finns ju t ex SanyoKRV123EH/SanyoArgoAWI35AHL som är samma maskin  Sc:,h men som inte har någon tempbegränsning neråt, men då får du leta upp en installatör som kan ta hem maskiner från "någon annan importör". ;D  ;D

Sedan har du ju Sharps 12:a som förmodligen ger lika mycket som Sanyon vid -15/-18 och verkar vara aningens vassare, men låter lite mer. Jag grubblar också i dessa banor.. *vinkar*

Panasonic har jag svårt för, det finns inga fakta...........

Å andra sidan: Högt fläktljud från innedelen brukar betyda högt luftflöde - hög COP - bra luftväxling - hög besparing. Titta på KRV93EHN i det senaste testet, den är klart tystare (49 dB), men har lägre COP än KRV123EHN.  Sc:,h Sc:,h *vinkar*

MVH/Gano

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Synpunkter på val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2006, 15:09:41 »
Apropå ljudnivåer..
Jag har helt ärligt trott att min pump är en av de som låter mest enligt den berömda R&R testen.
Och det är möjligt att den gör det på högsta fläktnivå. Men efter att i jul och nyårshelgen varit hemma hos mina svärföräldrar
som har en ny Pana E12dke måste jag återigen säga det berömda uttrycket "jämföra äpplen och päron".
Det finns ju en parameter till som ingen tycks ha tagit hänsyn till?

Och den blev jag tydligt upplyst om i denna längre vistelse i Pana E12dke miljön.
Kanske är det så att E12 är tystare vid fullt pådrag, men problemet var ju att den gick för fullt redan när vår pump bara går
på halvfart (båda i autoläge) och detta diskuterade vi tillsammans.
Så beroende på effektbehov så går ju vissa pumpar in på fullt långt innan andra kommit dit, och låter således mer hela vägen ner till nivån där vår växlar upp till fullt och fortfarande orkar leverera (värme alltså, fullt decibel får man dock fortfarande, dock kanske mindre än toshiban, om man nu tycker det är någon tröst utan värme).  :D
Så summa summarum är kanske att toshiban låter mest vid fullt pådrag, men relativt en annan pump så går ju vår pump inte på fullt lika ofta och då blir det således mindre decibel över tiden(!), kanske en ny storhet är funnen? - decibelsekund / kilodecibeltimme (kDh)  ;)

Ps. Det var en befrielse att komma hem till vår tysta L/L, den börjar gå för fullt först vid -14/15 ca (om allt övrigt är nedsläckt) och då har vi fortfarande varmt och gott.
 / god fortsättning
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Synpunkter på val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2006, 20:54:30 »
Är det ingen mer som har något att tillägga för att hjälpa mig på traven i mitt val..?

De andra pumparna som jag har tyckt varit intressanta är
Sanyo 123EHN (5,8kW, stänger av vid -20),
Sanyo 124 Clover (6kW, stänger också av vid -20) eller
Panasonic HE9 (6,5kW, avfrostningsproblem?)...

mvh IROC-Z

Hej, har en granne som har en IVT han vill jag inte byta med knUp, har ett par bekanta som har H9DKE dom vill jag definitivt inte byta med knUp knUp, kan detta vara tiil någon hjälp Sc:,h *vinkar*
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Synpunkter på val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2006, 21:18:21 »
Allt har sina begränsningar och även SP (RoR-test) och det vet SP naturligtvis men man måste ju lägga ribban någonstans . Vid  SP test så anger man max ljudnivå vid max utblåshastighet och inte vid en specifik utblåshastighet. Jag misstänker att Sanyo som har lägst uppmätt ljudnivå även har något lägre maximal kapacitet på fläkten (spelar ingen roll i praktiken). Det kan innebära att andra fabrikat (som stackars Thosbia t.ex.) som KANSKE har möjlighet till högre maximal fläkthastighet därmed får högre uppmätt ljudnivå men som vid motsvarande fläkthastighet skulle få liknande ljudnivå.

SP-testet kanske borde förbättras så att man anger ljudnivå vi specificerad utblåshastighet så att inte L/L-värmepumpar med extra hög max effekt riskerar att framstå som sämre ljudmässigt.

Bara en tanke!

Komplettering!
Efter att ha läst "gäst " inlägg igen. Det absolut viktigaste för en tyst pump är möjlighet till hög effekt vid låg temperatrur.
« Senast ändrad: 02 januari 2006, 21:28:14 av Sparare »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Synpunkter på val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2006, 21:28:23 »
Max flöde RAS10 är 684m3/h, vad har de andra?


Kollat själv lite:
Panasonic E9DKE:648m3/h
Panasonic HE9DKE:690m3/h
Sanyo: 530m3/h

Alltså bör Sanyo vara tystare än de andra på max.
« Senast ändrad: 02 januari 2006, 21:39:47 av Mike »

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Synpunkter på val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2006, 21:50:57 »
Max flöde RAS10 är 684m3/h, vad har de andra?


Kollat själv lite:
Panasonic E9DKE:648m3/h
Panasonic HE9DKE:690m3/h
Sanyo: 530m3/h

Alltså bör Sanyo vara tystare än de andra på max.

Just det. Vad är bra och vad är dåligt egentligen?

(jag hittar dock inga data för Sanyo i tekniska manualen) men i praktiken är det ett oberoende (och justerat)  SP-test som gäller. Med det du kommer fram till (obekräftat) visar (starkt) på min hypotes.
« Senast ändrad: 02 januari 2006, 21:53:54 av Sparare »

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Synpunkter på val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2006, 01:47:24 »
SP-testet kanske borde förbättras så att man anger ljudnivå vi specificerad utblåshastighet så att inte L/L-värmepumpar med extra hög max effekt riskerar att framstå som sämre ljudmässigt.

Bara en tanke!

Komplettering!
Efter att ha läst "gäst " inlägg igen. Det absolut viktigaste för en tyst pump är möjlighet till hög effekt vid låg temperatrur.


Ja det klart, är det tävling om att vara tystast blir det oavgjort! Det är ju bara att stänga av dom.  ;) Kanske en omöjlig ekvation (med den använda fläkttekniken)?
Kanske inte bara vid specificerad utblåshastighet, utan vid specificerad uteffekt också, hemska tanke, förklaringen att vissa kanske levererar mer vid given utblåshastighet kanske beror på att dom helt enkelt värmer luften mer (högre kondenseringstemp/köldmediehastighet i rören, täthet mellan flänsarna på utedel, utedelens lufthastighet etc?! För det har väl inte bara med innerdelen att göra, utan även styrning av utedel/kompressor samtidigt? Lite grann som att jämföra kinamoppen och dragstern. Men usch vad dragstern väsnas, och väljer moppen för tävling på strippen.  :D
Sen är det totalkonceptet som måste funka fullt ut, avfrostning, styrning etc.
Fick panasonic sina twin rotary att fungera?, tycks ju vara Toshibas styrka framförallt vid dellast? Ju mindre totalt effektbehov vid varje given temperatur, ju högre COP hela vägen ner på temperaturskalan?
Som jag skrev tidigare nån gång, R&R:s test tycktes förutsätta att alla pumpar behövde gå 100% redan vid -7. Det behöver inte min, ytterligare fördel med bra dellastegenskaper för mig.

Ps. -15,5 allt avstängt förutom några adventsgrejor, kyl/frys osv, 150 kvm varmt och gott, men nu börjar pumpen blåsa.  :)

 
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Synpunkter på val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2006, 07:20:26 »
Hej IROC-Z!

Vill bara förmedla vad jag skrivit tidigare på forumet om vår RAS B 13.

Vi värmer huset på 103 km2 (öppen planlösning, -1 plan) med enbart luftvärmepumpen. Den går hela tiden på fläktläge 1 (av 5 möjliga) och med en temp.inställning på 20 grader. Det ger 21 grader i alla rummen. Vi störs absolut inte av fläktljudet från läge 1! Pumpen sitter ovanför entrédörren i hallen, så den hörs knappt.

Mitt råd är att du lägger på en tusenlapp och köper den större modellen RAS B13. Du lär inte ångra det... :)

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Malmö-Mange

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Synpunkter på val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2006, 09:01:44 »
HÃ¥ller helt med Micra!!!

Har en RAS 13 sedan en tid tillbaka och har enbart positiva saker att säga om denna modell. Har ett hus på c:a 100 kvadratmeter och värmer detta enbart med värmepumpen.

Förmodligen räcker en RAS 10 men RAS 13 klarar det där lilla extra om det skulle bli extremt kallt. Har någon tusenlapp extra så skulle jag inte tvekat.

Utloggad IROC-Z

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS13 GAVP-E
SV: Synpunkter på val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2006, 09:39:18 »
OK, det låter som att det inte finns någon nackdel att välja den större pumpen, förutom priset då...

Vi skall se vad priset landar på efter att installatören varit här och mätt.
Det ingår visst 4 meter rör men det räcker inte hos mig och allt över kostar extra...
Är det någon av er som har behövt mer än 4 meter, och har ni i så fall fått betala för det eller har det gått att pruta med i köpet?
Sanyo-killen som redan varit här och tittat tog inget extra för de längre rören iaf...

mvh IROC-Z
70-talshus, enplan, 190 kvm bottenplatta, 150 kvm boarea, med direktverkande el samt en Contura 470 täljstenskamin...

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Synpunkter på val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...
« Svar #13 skrivet: 03 januari 2006, 11:36:29 »

Nej,

Det finns naturligtvis ingen mer nackdel med en större pump än priset. Och det är en investeringskalkyl: Hur fort kan du spara in det högre priset?

Sen kan man möjligen lägga till att en mindre pump ger bättre verkningsgrad än en större vid samma effektuttag. Två små pumpar är alltså effektivare än en stor.

Det finns ingen L/L värmepump som kan värma ett normalt hus (med normalt boende) helt och hållet när det är som kallast i Sverige. Du måste tex stödelda vissa dygn, precis som du säger. Men... jag tycker mig ha märkt att stödeldningen i öppenspis eller kakelugn blir effektivare med en L/L pump! Sannolikt genom att luften och värmen cirkulerar bättre.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Synpunkter på val av pump, RAS10 eller RAS13 eller ...
« Svar #14 skrivet: 03 januari 2006, 12:34:20 »
Eftersom vi är flera här som uppenbarligen klarar att värma hela huset med L/L fattar jag inte varför du envisas med att skriva att det är omöjligt.
För övrigt återigen, en stor pump som går på halvfart kan mycket väl vara effektivare än en liten som går på max eftersom COP ökar med minskande belastning.

Den största besparing görs dessutom naturligtvis när den högsta förbrukningen föreligger dvs när det är kallt, att då köpa en pump som bara klarar -5 är ingen bra ide, de extra pengarna större pumpen kostar får du igen vid de lägre temperaturerna när du slipper stödköra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!