Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kort medelande  (läst 13728 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Kort medelande
« Svar #15 skrivet: 02 december 2005, 17:38:19 »
Citera
Får ju också erkänna att under dagtid så eldar jag i min braskamin

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jag säger som Fylking Sverige.

 studs studs studs ÄNTLIGEN studs studs studs

Finns här nån fler som vill krypa till korset och erkänna att han hjälper sin värmepump på traven.  *vinkar* *vinkar* *vinkar*

 ;)

Citera
Pumpen verkar spetsad med lustgas! 

Gengas  ;)

Precis Rickard, det gäller att läsa det finstilta  ;D

Utloggad runte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bodenområdet
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kort medelande
« Svar #16 skrivet: 02 december 2005, 21:05:29 »
Citera

Precis Rickard, det gäller att läsa det finstilta  ;D
Citera

Just det ja, det gäller att läsa det finstilta :,v(

Det var att -19,9 grader ute, inne +19,9 grader på morgonen och detta helt utan braskamin som jag också skrev att den upphör att värma så fort bränslet börjar ta slut, i gårkväll ca 2100. Skrev också att min hustru inte godkänner innetemp på mindre än 21 - 22 grader därför blir det en brasa i kaminen dagtid vid den här kylan

Förstod ju naturligtvis att en del Panasonicfanatiker skulle kasta sig över ett sådant köttben när jag nämnde braskaminen men man får ju offra sig lite för att få dom avslöjade *hehe*

Jag är faktiskt så säker att min vp klarar att hålla 20 - 21 grader inomhus vid en utetemp på -18 grader utan någon annan värmekälla förutom golvvärmen jag nämnde tidigare så jag är villig att ingå ett vad på en rejäl summa, Rikard moderator bor bara ca 8-9 mil härifrån så han får väldigt gärna komma hem för ett studiebesök

Alltså för att vara riktigt korrekt och så seriös som möjligt så vid ca -20 så har jag ca +20 inne med enbart vp men det är lite för låg innetemp för att vara bekvämt för oss därför blir det en brasa, lite högre innetemp och så får vp:n vila lite
Några oklarheter?

Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kort medelande
« Svar #17 skrivet: 02 december 2005, 21:55:30 »
Om du är nöjd är jag nöjd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad runte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bodenområdet
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kort medelande
« Svar #18 skrivet: 03 december 2005, 13:20:26 »

Åhhh efter så mycket tjat hit och dit från Toshibamaffian, nu återstår bara 2-3 st som kanske också är på väg att komma "ut". Våga ta steget grabbar a:gl

Tecken på dålig läsförståelse Sc:,h Sc:,h Sc:,h
 
Jag får ta det från början igen (usch det börjar kännas tjatigt), från minus 19 - 20 grader och kallare behöver jag stödvärme, ner till dessa grader klarar jag mig gott på vp:n studs studs, det ni Panasonicfreaks *hehe*
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Kort medelande
« Svar #19 skrivet: 03 december 2005, 16:25:45 »
Får ju också erkänna att under dagtid så eldar jag i min braskamin annars vore risken stor att min äkta hälft skulle söka sig till en varmare bostad :'(

Åhhh efter så mycket tjat hit och dit från Toshibamaffian, nu återstår bara 2-3 st som kanske också är på väg att komma "ut". Våga ta steget grabbar a:gl

Tyvärr jag har ingen braskamin eller annan värmekälla och har ännu inte behövt ngn stödvärme  >:D

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Kort medelande
« Svar #20 skrivet: 04 december 2005, 03:05:20 »
Kanske dax för en moderator att göra skäl för sitt namn genom att rensa upp i "humor" träsket.
Trådarna skitas ner med en massa omogna nosensinlägg som gör varken till eller ifrån.

Även jag har varit inne och lämnat en dynghög här ser jag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kort medelande
« Svar #21 skrivet: 04 december 2005, 08:09:22 »
Har gjort det,nu.

Problemet med att moderera en tråd hårt är att man på så sätt riskerar att vinkla resultatet av debatten, i de flesta nonsensinlägg finns ändå en gnutta av allvar även om det ofta är inlindat i ironi eller annan knepig "humor".

Jag skulle vilja säga att denna tråd var full av sådana inlägg, ironiska, men med lite allvar bakom.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Kort medelande
« Svar #22 skrivet: 04 december 2005, 12:30:35 »
Hej!

Vad är syftet med detta forum? Är det inte tillåtet att uttrycka sig med en viss humor eller är det endast tillåtet för vissa?

Som svar på runte 02 december 2005, 10:06:59 » skrev jag

” Pumpen verkar spetsad med lustgas!”

Vilket på uppmaning av ”Panasonic E9 Gäst” togs bort.
Vem är ”Panasonic E9 Gäst” egentligen???

Jag skulle hemskt gärna vilja veta varför mitt inlägg togs bort?
Kunde jag inte få berömma runte och hans pump och faktiskt enbart med syftet att glädja honom.

Vem är ”Panasonic E9 Gäst” egentligen???




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kort medelande
« Svar #23 skrivet: 04 december 2005, 15:12:06 »
 ;D

Alltid retar det någon...  ;)

Det går tydligen inte göra alla nöjda, vem Panasonic E9 är har jag ingen aning om, men jag tyckte (kanske var fel av mig, men man lär så länge man lever) att det låg något i hans synpunkter.

Humor är kul för de som skriver inläggen, men kanske lika irriterande som kul för dem som söker information i ett visst ämne.

Exakt var gränsen bör gå för vad som godkänns är naturligtvis flytande, i de flesta forum tillåts i princip allt som inte är kränkande, förtal eller rasism.
Detta medför dock, tycker jag, även att många forum har en förmåga att bli så osakliga och svårnavigerade att man inte har speciellt stor nytta av dem när man söker information i ett specifikt ämne.

Om jag kunde skulle jag lägga in ditt inlägg igen, men borta är borta, jag tror dock att Runte har läst det och uppskattade ditt beröm, huruvida framtida besökare kommer att sakna det eller ej vill jag låta vara osagt.

Vem Panasonic E9 är har jag ingen aning om.

Dessutom saknar det helt betydelse vem han är, eller varför han skrev vad han skrev.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Kort medelande
« Svar #24 skrivet: 04 december 2005, 15:39:44 »
Det var inte jag som fyllde mina inlägg med flabbande smilisar och hoppande grodor. Jag hänvisade inte till Gert Fylking. Jag startade inte detta svar med en flabbande smilis.

Jag försökte däremot lista ut hur effektiv runtes uppvärmningen var, egentligen, genom att fråga om morgontemperatur.  Jag hänvisade senare även till hur snabbt temperaturen fallit.

Men nu är jag tydligen klar i det ämnet.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kort medelande
« Svar #25 skrivet: 04 december 2005, 18:55:41 »
Vi kan väl konstatera att detta försök att följa en besökares uppmaning/önskemål inte var så lyckat, tyvärr är det inget jag kan göra ogjort.
Anledningen till att vissa inlägg togs bort som inte innehöll enbart svammel var att de innehöll "svar" på frågor som ställts i andra borttagna inlägg, det blir svårt att få sammanhang för någon som ser ett svar som inte har nån fråga.... Alltså inget personligt mot dig Sparare eller någon annan.

Förhoppningsvis har både jag och andra lärt mig/sig något av debatten.

När det gäller smilies så betyder de inte så mycket, det är textens innehåll jag bedömt när jag tog bort vissa inlägg.
Vill man inte se smileys kan man välja bort dem i sina profilinställningar.

Kan vi fortsätta med ämnet nu, eller har du mer att klaga på, nu när du ändå håller på?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Kort medelande
« Svar #26 skrivet: 04 december 2005, 19:07:35 »
Jag tycker att vi fortsätter med ämnet!  :)

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Kort medelande
« Svar #27 skrivet: 05 december 2005, 02:11:25 »
Hej!

Vad är syftet med detta forum? Är det inte tillåtet att uttrycka sig med en viss humor eller är det endast tillåtet för vissa?

Som svar på runte 02 december 2005, 10:06:59 » skrev jag

” Pumpen verkar spetsad med lustgas!”

Vilket på uppmaning av ”Panasonic E9 Gäst” togs bort.
Vem är ”Panasonic E9 Gäst” egentligen???

Jag skulle hemskt gärna vilja veta varför mitt inlägg togs bort?
Kunde jag inte få berömma runte och hans pump och faktiskt enbart med syftet att glädja honom.

Vem är ”Panasonic E9 Gäst” egentligen???





Jag bestämmer inte över detta forum. Uttryckte bara en åsikt som besökare av det.
Har inget intresse av att veta vem "Sparare" är, men anser du att du lämnar ut mer om dig som ”Sparare”?

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Kort medelande
« Svar #28 skrivet: 05 december 2005, 23:17:13 »
Jag uppfattade det som att mitt borttagna inlägg var ett omoget nonsensinlägg som skitade ner tråden och därför rensades ut ur ”humor” träsket vilket jag tyckte var att ta i.
Jag ber om ursäkt för att jag blandade in dig Panasonic E9 Gäst.
Jag inser att Rickard har mycket att göra på begränsad tid.


Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Kort medelande
« Svar #29 skrivet: 06 december 2005, 18:31:19 »
Jag uppfattade det som att mitt borttagna inlägg var ett omoget nonsensinlägg som skitade ner tråden och därför rensades ut ur ”humor” träsket vilket jag tyckte var att ta i.
Jag ber om ursäkt för att jag blandade in dig Panasonic E9 Gäst.
Jag inser att Rickard har mycket att göra på begränsad tid.


Förstår bara inte hur citat:
” Pumpen verkar spetsad med lustgas!”
kan tolkas som "nonsenshumor"?  Sc:,h
Det är ju precis vad Toshibapumparna verkar vara!  :D  *roflmao*

Ps. Detta är väl "ett kort meddelande" som tråden heter.  ;)
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!