Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Friskluftsfläkt i Nibe F470  (läst 658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimmy svensson

  • Gäst
jimmy svensson
Friskluftsfläkt i Nibe F470
« skrivet: 28 september 2023, 20:41:10 »
Hej!!
Min F470 stod still en dag när jag kom hem. Efter undersökning så visar det sig att glas-säkringen på kortet gått sönder. Jag finner inget annat fel, så jag testar att sätta i en ny säkring och pumpen startar och går. Efter ca 45 min så går säkringen igen. Börjar söka lite mer noga och finner att friskluftsfläkten luktar lite bränt. Det har regnat extremt och jag känner att det är lite blött i utrymmet. Skulle tippa på att det slagit in från intaget ute och runnit in genom röret.
Hade inte råd med en ny fläkt direkt så väntade lite med att beställa, men nu har jag köpt en och monterade denna i kväll. Dock startar den inte efter installation. Jag har kollat att kontakterna sitter rätt.
Tyvärr har jag min bil på service och mitt mätinstrument ligger där i. Jag hade dock en fas penna hemma och ser att det finns spänning fram till kortet AA101 men inte ut.

Hur kan jag gå vidare? Är sjukskriven så testar gärna att reda ut detta själv. Har hyfsad kunskap om el.

Med vänlig hälsning, Jimmy

jimmy svensson

  • Gäst
jimmy svensson
SV: Friskluftsfläkt i Nibe F470
« Svar #1 skrivet: 28 september 2023, 20:50:59 »
Lägger till att frisklufts givaren verkar fungera iaf då den visar värdet i displayen.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Friskluftsfläkt i Nibe F470
« Svar #2 skrivet: 28 september 2023, 21:05:34 »
Ett huggskott, med ett antal kortisar så kan ett relä ha fått sig en smäll och inte fungerar som den ska med kontakterna i det. Det är inga kraftiga bleck i dom. Är det ev relän som är ca bred 1 cm längd 3 cm höjd ca 1,5 cm så kan dom klara 16A. Det kan så Omron på dom. Du får mäta på utgången på kortet

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9652
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Friskluftsfläkt i Nibe F470
« Svar #3 skrivet: 28 september 2023, 22:01:04 »
Verkar vara samma typ av fläkt för både frånluft och tilluft. Hade provat att byta plats på dem och se vad fungerar och inte fungerar?
« Senast ändrad: 29 september 2023, 10:16:03 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Friskluftsfläkt i Nibe F470
« Svar #4 skrivet: 29 september 2023, 00:56:42 »
Testa sätt ihop gul och röd kabel i 4-poliga kontaktstycket som test om tipset ovan inte räcker.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

jimmy svensson

  • Gäst
jimmy svensson
SV: Friskluftsfläkt i Nibe F470
« Svar #5 skrivet: 29 september 2023, 12:46:33 »
Testa sätt ihop gul och röd kabel i 4-poliga kontaktstycket som test om tipset ovan inte räcker.

Tack. Ska jag bara bygla när den sitter i kortet?
Ska kolla på detta när jag kommer hem.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Friskluftsfläkt i Nibe F470
« Svar #6 skrivet: 29 september 2023, 21:08:11 »
Tack. Ska jag bara bygla när den sitter i kortet?
Ska kolla på detta när jag kommer hem.
Första skarven från fläktmotorn.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

jimmy svensson

  • Gäst
jimmy svensson
SV: Friskluftsfläkt i Nibe F470
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2023, 09:12:27 »
Första skarven från fläktmotorn.

Hej, jag har varit risig så inte kunnat ta tag i detta förens nu.
Med fläkten inkopplad med båda kontakterna tog jag en kabelsnutt och byglade röd och gul utan att det hände något alls.

Jag har sökt efter kopplingsschema men inte hittat något bra. Vilket relä styr denna fläkt?

Var fortsätter jag min felsökning?

Med vänlig hälsning, Jimmy

jimmy svensson

  • Gäst
jimmy svensson
SV: Friskluftsfläkt i Nibe F470
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2023, 09:14:11 »
Verkar vara samma typ av fläkt för både frånluft och tilluft. Hade provat att byta plats på dem och se vad fungerar och inte fungerar?

Vet du var detta relä sitter?
Eller vilken utgång jag ska mäta?

Tack Med vänlig hälsning, Jimmy

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9652
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Friskluftsfläkt i Nibe F470
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2023, 11:32:09 »
Jag tänkte bara att du byter plats på de två fläktarna för att se om det gör någon skillnad?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Friskluftsfläkt i Nibe F470
« Svar #10 skrivet: 03 oktober 2023, 14:58:23 »
Det är inget relä som styr fläkten. Det är en PWMsignal som reläkortet genererar. Byt plats på fläktarna, enklare felsökning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!