Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga bergvärmepumpar fÃ¥r det finnas inom 100 m radie?  (läst 688 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har fått mycket sämre effekt i år och misstänker nu att det är för att grannen som bor 20m bort har borrat i samma skikt som min ligger på. Alltså installerat ny panna.
Ytterligare finns det minst 4 till bvp inom detta lilla område, bara 1 är registrerad hos SGU och den ligger också på samma djup som min, de övriga inkl grannens nya har jag inga uppgifter på.
Är det tillåtet att ha så många borror på litet område och varför är så få registrerade?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det ska vara minst 20 m mellan centrum av borrhålen. Men är borrorna oregistrerade är det ju svårt för kommunen. Ibland beroende på missuppfattning mellan borraren och fastighetsägaren som kanske inte ens känner/kände till att det krävs tillstånd. Längre tillbaka var det även straffskatt på värmepumpar genom högre fastighetsskatt etc. och då var det säkert en och annan som "glömde" att anmäla det helt och hållet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Det är osannolikt att det är grannens borrhål som är orsaken. Påverkan från andra borrhål är inget som märks plötsligt, det är en långsam process under flera år. Är det säkert att den sämre effekten är orsakad av lägre köldbärartemperatur?

Hur stort är "detta lilla område" där det finns 6 stycken bergvärmepumpar?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alla med grön och röd prick har borra och det kan finnas fler. Jag bor i ytterhörnet på vintervägen.
Det har blivit mycket kallare in från borran och sjunker vädigt fort om man måste belasta lite. Jag håller dock bara 18 grader och värmer inte ens 60 kvm.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Att temperaturen sjunker snabbt när borrhålet belastas är helt normalt. Alla borrhål bär sig åt så beroende på att en stor del av värmeöverföringsmotståndet ligger i och nära borrhålet.

Hör efter med grannarna. Är problemet att berget har blivit nerkylt bör huset på Skogsfruvägen 1 ha ännu större problem.
 
Det är enkelt att undersöka om problemet är att berget har blivit kallt men det kräver att man väntar till slutet av sommaren när pumpen inte behöver värma huset. Kör man köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift ett tag får man reda på borrhålets temperatur via köldbärargivarna förutsatt att de visar rätt. Den temperaturen kan man jämföra med vad temperaturen bör vara med hänsyn till var i Sverige huset ligger.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Jag har fått mycket sämre effekt i år och misstänker nu att det är för att grannen som bor 20m bort har borrat i samma skikt som min ligger på. Alltså installerat ny panna.
Ytterligare finns det minst 4 till bvp inom detta lilla område, bara 1 är registrerad hos SGU och den ligger också på samma djup som min, de övriga inkl grannens nya har jag inga uppgifter på.
Är det tillåtet att ha så många borror på litet område och varför är så få registrerade?

Den här vintern skulle jag tro att alla har plockat ut mer energi ur berget än dom närmast föregående åren vilket resulterat i kallare KB.

Dom borrar även bergvärme på radhustomter så jag tror inte du behöver vara speciellt orolig, bergvärmepumpen kanske börjar krokna lite.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Borrarna brukar kika lite hur det ser ut omkring och kanske frÃ¥ga om grannes borrning. har dom gradat lite sÃ¥ blir det mÃ¥nga meter i sidled, om hÃ¥let blir ca  150, - 200 meter, sÃ¥ kommer botten att kanske ligga under nästa 2 hus i en radhuslänga. Blir att borra rakt ner eller grada mot Ã¥ker/äng/allmän plats dÃ¥.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Kom på att jag hade en kopia av bifogade artikel i en pärm. Refererade till den här på forumet för ca 10 år sedan när ämnet var uppe för diskussion.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man

Det är enkelt att undersöka om problemet är att berget har blivit kallt men det kräver att man väntar till slutet av sommaren när pumpen inte behöver värma huset. Kör man köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift ett tag får man reda på borrhålets temperatur via köldbärargivarna förutsatt att de visar rätt. Den temperaturen kan man jämföra med vad temperaturen bör vara med hänsyn till var i Sverige huset ligger.



Kommer ihåg att jag mätte mitt borrhål förra våren - sommaren på detta sätt, till max 7,6°i juli, i juni ca 7,2°C och i april var det ca 6,5°.
I detta nu, 215 möh vid Borås är väl vår årsmedeltemperatur ca 6-7°C, eller något högre om man bor på solsidan och pga av klimatförändringen. Vårt borrhål ligger omringat men inget ligger närmre än 50 meter i någon riktning. "Belastningen" på vårt borrhål är enligt tumregeln runt 30W/m (7kW pump/180m).
Det jag vill förmedla är att vårt borrhål är 8 till 24 år gammalt.
Man skall ju inte se någon förändring år från år då den är så liten. Inte heller efter 8 till 24 år ser jag något verkar det som, eftersom jag mäter upp till 7,6°C.
DÃ¥ tänker jag att en simulering av en grupp borrhÃ¥l är just en simulering och kanske bättre är att mäta sina egna borrhÃ¥lstemperaturer, ocksÃ¥ i slutet av sommaren.  tummenupp
« Senast ändrad: 03 mars 2024, 06:02:05 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!