Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jämviktstemperatur ? ?  (läst 10171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
Jämviktstemperatur ? ?
« skrivet: 21 december 2010, 12:10:25 »
En fråga, var nere i pannrummet och kikade lite när sambon duschade.

Mina inställningar är:
5.0 1
5.1 -9
5.2 2
5.3 -15
5.4 5

Så som jag trodde att inställningarna var nu så skulle pumpen bereda vv till -15, MEN vid värmebehov så skulle den göra det istället. Så att om det fanns ett samtidigt värmebehov a de både så skulle den värma huset först. och sedan när den kan vv.

Problemet var då att när jag stod där nere så började trevägsventilen gåöver och värma vv. trots att det fanns ett samtidigt värmebehov i huset enligt inomhusgivaren.

Någon som kan förklara vad jag har missat?

God Jul =)

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2010, 13:38:47 »
I nästa alla värmepumpar prioriteras VV före varmvatten. Sedan kan det finnas en tvingande parameter som begränsar VV-produktion till typ 30 minuter och tvinga värmeproduktion i 30 min innan den får göra vv igen. Det borde vara så även på Daikin.
Finns säkert någon parameter du kan ställa för att begränsa detta eller tvångsköra värmen.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2010, 14:11:53 »

En fråga, var nere i pannrummet och kikade lite när sambon duschade.

Mina inställningar är:
5.0 1
5.1 -9
5.2 2
5.3 -15
5.4 5

Så som jag trodde att inställningarna var nu så skulle pumpen bereda vv till -15, MEN vid värmebehov så skulle den göra det istället. Så att om det fanns ett samtidigt värmebehov a de både så skulle den värma huset först. och sedan när den kan vv.

Problemet var då att när jag stod där nere så började trevägsventilen gåöver och värma vv. trots att det fanns ett samtidigt värmebehov i huset enligt inomhusgivaren.

Någon som kan förklara vad jag har missat?

God Jul =)




Inställningarna i meny 5 anger vilken prioritering som effekterna ska tillåtas och var de ska spridas.

Normalt har 5.01 en lägre temperatur än 5.03, genom att kompressorn har sämre verkningsgrad vid varmvattenproduktion.
Därför är det vettigare att låta kompressorn jobba med värmedrift, samt varmvattnet värms med el-patron.

Har du verkligen 2 på 5.02?



Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2010, 14:19:00 »

En fråga, var nere i pannrummet och kikade lite när sambon duschade.

Mina inställningar är:
5.0 1
5.1 -9
5.2 2
5.3 -15
5.4 5

Så som jag trodde att inställningarna var nu så skulle pumpen bereda vv till -15, MEN vid värmebehov så skulle den göra det istället. Så att om det fanns ett samtidigt värmebehov a de både så skulle den värma huset först. och sedan när den kan vv.

Problemet var då att när jag stod där nere så började trevägsventilen gåöver och värma vv. trots att det fanns ett samtidigt värmebehov i huset enligt inomhusgivaren.

Någon som kan förklara vad jag har missat?

God Jul =)




Inställningarna i meny 5 anger vilken prioritering som effekterna ska tillåtas och var de ska spridas.

Normalt har 5.01 en lägre temperatur än 5.03, genom att kompressorn har sämre verkningsgrad vid varmvattenproduktion.
Därför är det vettigare att låta kompressorn jobba med värmedrift, samt varmvattnet värms med el-patron.

Har du verkligen 2 på 5.02?




Varför ska man låta elpatronen göra varmvattnet? Varför inte köra VP så mycket som möjligt, även vid vv och stötta med elpatron?

Ren nyfikenhet bara. Jag är inte så inkörd på Daikin.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #4 skrivet: 21 december 2010, 15:11:05 »


Varför ska man låta elpatronen göra varmvattnet? Varför inte köra VP så mycket som möjligt, även vid vv och stötta med elpatron?

Ren nyfikenhet bara. Jag är inte så inkörd på Daikin.

/Raptor


När vi vet att kompressorns kapacitet är 5,5 kWh/h vid -6° samt husets energibehov för rumsvärme är 5,5 kWh/h med 40° på framledningen, är det en fördel att varmvattnet värms med elpatron till 50° eller däröver.

Detta på grund av bättre verkningsgrad/COP samt lägre slitage på kompressorn när kompressorn jobbar med rumsvärmen.





Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #5 skrivet: 21 december 2010, 15:32:48 »
En fråga, var nere i pannrummet och kikade lite när sambon duschade.

Duschade hon i pannrummet?  ;D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #6 skrivet: 21 december 2010, 15:37:49 »


Varför ska man låta elpatronen göra varmvattnet? Varför inte köra VP så mycket som möjligt, även vid vv och stötta med elpatron?

Ren nyfikenhet bara. Jag är inte så inkörd på Daikin.

/Raptor



När vi vet att kompressorns kapacitet är 5,5 kWh/h vid -6° samt husets energibehov för rumsvärme är 5,5 kWh/h med 40° på framledningen, är det en fördel att varmvattnet värms med elpatron till 50° eller däröver.

Detta på grund av bättre verkningsgrad/COP samt lägre slitage på kompressorn när kompressorn jobbar med rumsvärmen.



Ok, det lÃ¥ter vettigt i stora drag. Men om man kan hjälpa till att göra varmvatten vid ett  COP pÃ¥ 1,1 istället för med elpatron vid ett COP pÃ¥ 1,0 sÃ¥ ser jag inte att COP skulle bli sämre.
Slitaget kan man också undra över. Hur kan man som tillverkare tillåta drift om slitaget är så högt att det påverkar livslängden mer än marginellt?
Men jag har säkert fel. Själv kör jag varmvatten till 50grader vid - 10 och under det enbart med pumpen. Dags att sluta med det kanske?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #7 skrivet: 21 december 2010, 16:30:09 »


 Hur kan man som tillverkare tillÃ¥ta drift om slitaget är sÃ¥ högt att det pÃ¥verkar livslängden mer än marginellt?


Hur tänker du när du ställer den frågan, efter att jag förklarat min åsikt om de olika inställningarna?

Är du orolig att en av värdens största tillverkare inte har koll på kompressorernas slitage och larmgränser?


Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #8 skrivet: 21 december 2010, 18:33:43 »


 Hur kan man som tillverkare tillÃ¥ta drift om slitaget är sÃ¥ högt att det pÃ¥verkar livslängden mer än marginellt?


Hur tänker du när du ställer den frågan, efter att jag förklarat min åsikt om de olika inställningarna?

Är du orolig att en av värdens största tillverkare inte har koll på kompressorernas slitage och larmgränser?



FrÃ¥gor är väl till för att ställas? Även om svaret kommer frÃ¥n en Guldmedlem sÃ¥ kan man väl vilja fÃ¥ en vidareutveckling och en motivering till dennes Ã¥sikt, eller? Jag kan ju inte veta om  detta är just en Ã¥sikt frÃ¥n din sida eller nÃ¥got som är ett stort problem hela värmepumpsbranschen dras med. SÃ¥ insatt är jag inte.
Du svarade inte på COP delen i frågan heller.

Vad gäller oro så har jag ingen som rör värmepumpar. Ska man testa en pump ska man testa den ordentligt annars kan man lika gärna låta bli.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #9 skrivet: 21 december 2010, 18:54:04 »
En fråga, var nere i pannrummet och kikade lite när sambon duschade.

Duschade hon i pannrummet?  ;D


Minsta framlednings förluster ;) i VV rören Thumbsup

Oavsett, vår Daikin har inte gått igenom ngt eldprov... men -15 ( inga elpatroner finns ) och 60C framledning samt
VV 55C 1gång / dag, samt tillägsvärmning vid behov mot 45C... Legionella 70C 1/vecka...
Temp i huset 22.3-23C ( OK för sanningen skull en LL på övervåningen ger extra komfort )
Oavsett, menar att jag läste att man kan ställa in hur länge den skall värma vattnet under värme processen...
alternativt vilken temp den skall uppnå... Vet inte LT men HT har också möjlighet till väder beroende VV framställning
i.e ju kallare ute desto varmare VV gör den Sc:,h... skall visst vara ngt om att kall vattnet är kallare på vintern ;D
Och för att behålla säg totala VV mängden som håller 40C tillgänglig... så behövs VV varmare än varmt ::) ;)

Men sant är nog det att Daikin har en del parametrar att leka med... och det kan ta en stund att få det optimalt...
Skall fortsätta experimentera i Januari..

Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #10 skrivet: 21 december 2010, 20:01:56 »
En fråga, var nere i pannrummet och kikade lite när sambon duschade.

Duschade hon i pannrummet?  ;D

haha nä flyttade om faserna lite för att jag inte har hunnit (läs orkat) ringa till elverket för att uppgradera till 20A =) Skulle få lite jämnare last på dem.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #11 skrivet: 21 december 2010, 20:11:45 »
Citera

Har du verkligen 2 på 5.02?



Nä jag skrev fel, ska givetvis vara 1.
Med det angivet så tycker jag att det ska värma huset först och vatten i mån av tid. Speciellt när jag har anigivt i 4.01 0 vilket betyder att man kan köra reservvärmedrift samt elpatron samtidigt.

Sedan ang mina inställningar i meny 5 så tänkte jag att pumpen klarar av att driva huset samt vv behovet till minus 10 ungefär, se 5.01. Därefter så ska den ta till eltillskott för huset samt vv. vid -15, se 5.03 tillåts elpatronen gå in och värma vv då pumpen med reservvärme drift måste gå hela tiden för husets värmebehov.


Kanske är helgalet? men därför finns det ett forum  Thumbsup

Utloggad Tallträsket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
    • BJJ
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #12 skrivet: 22 december 2010, 16:06:00 »
Får man fråga vad kostar en HT?
Daikin Altherma 16 kw

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #13 skrivet: 22 december 2010, 16:47:00 »
Får man fråga vad kostar en HT?

Detta svar fick jag från Daikin Sverige tidigare i år
Snart ett år sedan faktiskt... och jag vet inte hur pris utvecklingen har varit... priserna inkl. standard installation...
och då 5 års garanti i Sverige Thumbsup

Inomhusdel        Utomhusdel                Varmvattenbredare 260 liter                Prisinterval ink moms
EKHBRD014        ERRQ014                EKHTS260A                                135 000-150 000 kr
EKHBRD016        ERRQ016                EKHTS260A                                145 000-160 000 kr

Så långt är vi nöjda... till -15... No problem... och som sagt inga elpatroner... :)

 tomte:: Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #14 skrivet: 22 december 2010, 17:09:50 »
En fråga, var nere i pannrummet och kikade lite när sambon duschade.

Mina inställningar är:
5.0 1
5.1 -9
5.2 2
5.3 -15
5.4 5

Så som jag trodde att inställningarna var nu så skulle pumpen bereda vv till -15, MEN vid värmebehov så skulle den göra det istället. Så att om det fanns ett samtidigt värmebehov a de både så skulle den värma huset först. och sedan när den kan vv.

Njae, Altherman har ju egenheten att den producerar vv före värme :( Sätt 5-03 pÃ¥ -5 sÃ¥ ska du se att du kommer att bli helnöjd, sätt 5-04 pÃ¥ 2 sÃ¥ fÃ¥r du en bra ekonomi oxÃ¥  tomte::

Problemet var då att när jag stod där nere så började trevägsventilen gåöver och värma vv. trots att det fanns ett samtidigt värmebehov i huset enligt inomhusgivaren.

Någon som kan förklara vad jag har missat?

God Jul =)

1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #15 skrivet: 22 december 2010, 17:53:21 »
En fråga, var nere i pannrummet och kikade lite när sambon duschade.

Mina inställningar är:
5.0 1
5.1 -9
5.2 2
5.3 -15
5.4 5

Så som jag trodde att inställningarna var nu så skulle pumpen bereda vv till -15, MEN vid värmebehov så skulle den göra det istället. Så att om det fanns ett samtidigt värmebehov a de både så skulle den värma huset först. och sedan när den kan vv.

Njae, Altherman har ju egenheten att den producerar vv före värme :( Sätt 5-03 pÃ¥ -5 sÃ¥ ska du se att du kommer att bli helnöjd, sätt 5-04 pÃ¥ 2 sÃ¥ fÃ¥r du en bra ekonomi oxÃ¥  tomte::

Problemet var då att när jag stod där nere så började trevägsventilen gåöver och värma vv. trots att det fanns ett samtidigt värmebehov i huset enligt inomhusgivaren.

Någon som kan förklara vad jag har missat?

God Jul =)


men om jag ställer den på -5 så kommer den ju värma vv med elpatron hela vintern, även de dagar vi har -2? Och om pumpen då står stilla eftersom det inte finns något värmebehov så kastar man ju pengarna i sjön =P


Kikade i installation manualen efter dipswitch, hade i bakhuvudet om att man kunde ställa in priotitet värme där. Och det kan man göra, på SS1-4. Om det finns ett samtidigt behov av vv och värme så kan man ställa prioritet värme där. Då borde jag ju få den funktionen som jag söker?


God Jul tomte::



Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #16 skrivet: 22 december 2010, 18:08:10 »
En fråga, var nere i pannrummet och kikade lite när sambon duschade.

Mina inställningar är:
5.0 1
5.1 -9
5.2 2
5.3 -15
5.4 5

Så som jag trodde att inställningarna var nu så skulle pumpen bereda vv till -15, MEN vid värmebehov så skulle den göra det istället. Så att om det fanns ett samtidigt värmebehov a de både så skulle den värma huset först. och sedan när den kan vv.

Njae, Altherman har ju egenheten att den producerar vv före värme :( Sätt 5-03 pÃ¥ -5 sÃ¥ ska du se att du kommer att bli helnöjd, sätt 5-04 pÃ¥ 2 sÃ¥ fÃ¥r du en bra ekonomi oxÃ¥  tomte::

Problemet var då att när jag stod där nere så började trevägsventilen gåöver och värma vv. trots att det fanns ett samtidigt värmebehov i huset enligt inomhusgivaren.

Någon som kan förklara vad jag har missat?

God Jul =)


men om jag ställer den på -5 så kommer den ju värma vv med elpatron hela vintern, även de dagar vi har -2? Och om pumpen då står stilla eftersom det inte finns något värmebehov så kastar man ju pengarna i sjön =P


Kikade i installation manualen efter dipswitch, hade i bakhuvudet om att man kunde ställa in priotitet värme där. Och det kan man göra, på SS1-4. Om det finns ett samtidigt behov av vv och värme så kan man ställa prioritet värme där. Då borde jag ju få den funktionen som jag söker?


God Jul tomte::




Nä bara när tempen går under -5. Sätt den på -10 om du tycker att du inte behöver husvärme under det.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #17 skrivet: 22 december 2010, 18:19:52 »
DHO, Tänkte lite fel. Måste vara julstressen ;)

God Jul

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #18 skrivet: 22 december 2010, 18:24:36 »

Hm... kunde inte hålla mig...

Men till ursprungs posten...

Hur stort momentant värme behov har man när man står och ser på en duschande sambo... om än i pannrummet studs
 
Val av "switch" in ställnings möjligheter borde vara självklara  >:D::) ;)

well... 30 gradigt värme i kombination med Jule tid blir konstigt.... även i skallen... :)

Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!