Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Passar Split hos mig?  (läst 1442 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gustafh79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Passar Split hos mig?
« skrivet: 05 november 2009, 06:42:05 »
Hej.

Ny här på forumet men har försökt läsa en hel del här på sista tiden då det nu är dags för oss att byta panna.

Vi bor i en villa i Eslöv. Huset är byggt -65 och är 125 m2 boyta och 125 m2 källare. Vi vill i framtiden ha tillräckligt med kraft för att värma upp källaren med. I dag fullvärmer vi den inte då den behöver dräneras om och isoleras. Övriga huset har ungefär 95 i isolering och sedan en tegelfasad. 2-glas fönster som är original. I dagsläget är vi bara två i huset men vill ju bli fler.

Senaste året har vi förbrukat ca 30 000 Kwh, jag skulle gissa att hushållselen knappt borde uppgå till 5000.

Efter att ha läst runt lite är jag nu lite inne på att skaffa Nibe Split och undrar om någon har någon åsikt hurvida det är rätt val för oss.

Mvh G

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Passar Split hos mig?
« Svar #1 skrivet: 05 november 2009, 18:42:47 »
Hej!
Har du vattensystem sÃ¥ är den troligtvis rätt. Kan dock vara tveksamt om den klarar  att värma huset tillräckligt om det skulle bli extremt kallt i skÃ¥ne typ -20grader. Splitten har en max kapacitet pÃ¥ 9 kW vilket är rätt lite.  Du kan ju alltid köpa CTC som är otroligt bra och garanterat funkar. Den har större pattron. Niben stänger av vid -20 CTC'n vid -10 resten tas med pattron. det är ju dock sällan kallare än -10 i Eslöv väl? en CTC 107 Ecoair skulle kanske passa bra.

Mvh / D

Utloggad Gustafh79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Passar Split hos mig?
« Svar #2 skrivet: 05 november 2009, 19:00:11 »
tack för svartet, ska kolla upp CTC:n också då.

Och ja, vi har ett vattenburet system.

/G
« Senast ändrad: 05 november 2009, 19:10:17 av Gustafh79 »

Utloggad Gustafh79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Passar Split hos mig?
« Svar #3 skrivet: 07 november 2009, 14:28:19 »
Hej igen.

Har tittat lite på CTCn, och ja den har större elpatron men i övrigt så verkar det för mig som om Niben är bättre. Jag har dock ingen erfarenhet utan kan ju vara så att Nibe bara gör ett bättre jobb av att presentera sin produkt.

När en Nibe installatör var här i vintras och tittade så ville han sätta in en 8Kw fighter och sa att det utan problem skulle täcka vårat behov, nu vet jag dock inte vad den medföljande pannan hade för elpatron. Så frågan återstår om Spliten klara av vårat hus. Sen undrar jag också om dess varmvatten produktion, är 12L/min mycket eller lite? säger mig inte så mycket. Kan man duscha i två badrum samtidigt på det? vi har badkar av normalstorlek och är inte intresserade av ett stort bubbelbadkar.

Mvh G

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Passar Split hos mig?
« Svar #4 skrivet: 07 november 2009, 19:25:12 »
Hej!

8 kw fightern Värmer inte huset alls med kompressorn vid - 20 grader. Inte splitten eller CTC'n heller. Då är det helt upp till elpatronen att värma hela huset inklusive varmvatten.
CTC'n stänger av kompressordriften vid - 10 splitten vid -20
Jag vet att -20gr i Eslöv inte är så vanligt.
Bara max behovet den kallaste dagen understiger 9 kw så skall splitten passa om du inte tex har en kamin eller likande extra tillskott. Du kan ju alltid tilläggsisolera..

 b00k
Mvh  / D



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!